ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

تأثیر شرایط اقلیمی بر کارایی نیروگاه های بادی در سال های آتی

بر اساس اطلاعاتی که به تازگی از مدل سازی شرایط اقلیمی زمین به دست آمده مشخص شده تا انتهای قرن جاری میلادی بادهای نیم کره شمالی زمین در بیشتر مناطق ضعیف می شوند. در حالی ...

علی باقرزاده
نوشته شده توسط علی باقرزاده | ۲۱ آذر ۱۳۹۶ | ۱۹:۴۵

بر اساس اطلاعاتی که به تازگی از مدل سازی شرایط اقلیمی زمین به دست آمده مشخص شده تا انتهای قرن جاری میلادی بادهای نیم کره شمالی زمین در بیشتر مناطق ضعیف می شوند. در حالی که در برخی از مناطق نیم کره جنوبی عکس این قضیه صادق خواهد بود.

این اطلاعات که از پژوهش های محققان دانشگاه کلورادو به دست آمده، در نوع خود اولین تحقیقی است که در زمینه تأثیر تغییر شرایط اقلیمی در تحول قدرت بادها انجام شده است.

میزان بهره برداری از انرژی باد برای تولید الکتریسیته سالانه 22 درصد رشد می کند

موضوع مذکور برای کشورهایی که در پی استفاده از انرژی باد برای تولید الکتریسیته هستند، اهمیت بیشتری دارد. در حال حاضر در سطح جهان تنها 3.7 درصد از میزان الکتریسیته مورد نیاز، از طریق انرژی باد تولید می شود. ولی میزان بهره برداری از این منبع سالانه 22 درصد رشد می کند. به همین دلیل سرمایه گذارن نیروگاه های بادی باید بیش از پیش نگران تغییرات قدرت بادها در نیمکره شمالی باشند.

مناطق آبی رنگ اشاره به کاهش قدرت بادها در سال های 2020 تا 2040 دارند.

بر اساس این تحقیقات، در پی تغییرات اقلیمی، افزایش دمای قطب شمال موجب خواهد شد که اختلاف دمای این منطقه نسبت به استوا به مرور کمتر از قبل شود. بدین ترتیب از قدرت بادها نیز کاسته می شود. این پژوهش ها همچنین مشخص کرده اند که احتمال کاهش قدرت بادها در آمریکای شمالی، ژاپن، مغولستان و منطقه مدیترانه تا انتهای قرن میلادی جاری، بیش از سایر نقاط زمین است.

آمریکای مرکزی تا 20 سال دیگر برای بهره برداری از انرژی باد مساعد خواهد بود

یکی از مناطقی که در حال حاضر سرمایه گذاری بسیاری را در زمینه نیروگاه های بادی شاهد بوده، آمریکای مرکزی است. بر اساس پژوهش ها تا حدود 20 سال دیگر نیز قدرت بادهای این منطقه در حد مطلوب باقی خواهد ماند؛ ولی به مرور از این میزان کاسته خواهد شد.

با توجه به اینکه در نیمکره جنوبی وسعت سرزمین ها بیش از اقیانوس ها است و زمین ها سریع تر از آبهای اطرافشان گرم می شوند، افزایش اختلاف حرارت موجب می شود قدرت بادها با افزایش روبرو شوند. مناطقی که بیشترین میزان افزایش قدرت بادها را در نیمکره جنوبی تجربه خواهند کرد، برزیل، غرب و جنوب آفریقا و نیز استرالیا خواهند بود.

از سوی دیگر پژوهشگران هنوز در مورد اروپا به نتیجه مشخصی دست نیافته اند. در حالی که اکنون بسیاری از مناطق این قاره برای سرمایه گذاری در زمینه انرژی های الکتریکی حاصل از باد بسیار مساعد هستند، ولی برخی از پژوهش ها به بهبود قدرت بادها و برخی دیگر به کاهش آن در آینده اشاره دارند.

توجه به تغییرات بادها برای کشورهای متعهد به پیمان اقلیمی پاریس اهمیت ویژه دارد

در دنیایی که هر روز شرایط اقلیمی اش رو به وخامت می رود، مهار کردن باد برای تولید الکتریسیته هر زور بیش از قبل اهمیت پیدا می کند. این مسئله خصوصاً برای کشورهایی که به معاهده اقلیمی پاریس متعهد شده اند، اهمیتی دو چندان دارد. تحقیقات اخیر این امکان را فراهم می کند که بتوان در مستعد ترین مناطق (از نظر قدرت باد در حال حاضر و آینده) نیروگاه های بادی را بنا کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی