ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

آیفون 10
تکنولوژی

اپل سرمشق اندرویدی ها؛ بیرون زدگی نمایشگر فراگیر می شود؟

بیرون زدگی نمایشگر آیفون 10 ویژگی متمایزی است که شاید در ابتدای امر تمسخر خیلی ها را به دنبال داشت اما به تدریج با استقبال کاربران روبرو شد. بنابراین تردیدی نیست که ارمغان اپل برای ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۲۲ آذر ۱۳۹۶ | ۲۲:۰۰

بیرون زدگی نمایشگر آیفون 10 ویژگی متمایزی است که شاید در ابتدای امر تمسخر خیلی ها را به دنبال داشت اما به تدریج با استقبال کاربران روبرو شد.

بنابراین تردیدی نیست که ارمغان اپل برای تولد ده سالگی آیفون، به خاطر همین ویژگی خود را از رقبایش متمایز ساخته است. البته تاریخ ثابت کرده که هرگاه اپل دست به اقدامی اینچنینی زده بسیاری از رقبای اندرویدی اش نیز پیرو آن شده اند.

در واقع تاثیر اپل روی صنعت و همچنین استفاده گسترده صنعت از نمایشگرهای کم حاشیه، پیاده سازی این طراحی روی موبایل های آینده را به امری غیرقابل اجتناب بدل خواهد کرد.

در ادامه این مطلب به ارائه استدلال ها و دلایلی می پردازیم که فراگیر شدن این طراحی برای سال ۲۰۱۸ را نوید میدهند.

اپل در آیفون X تصمیم گرفت که از طراحی تقریبا بدون حاشیه برای نمایشگر ۵.۷ اینچی آن بهره بگیرد؛ این روند همانطور که تایید میکنید از دو سال پیش در بسیاری از تلفن های هوشمند اندرویدی رواج یافت.
با این همه رویکرد کمپانی کالیفرنیایی در این موضوع کمی با رقبایش تفاوت دارد. این شرکت به جای آنکه حاشیه های باریکی را در بخش بالایی و پایینی دستگاه قرار دهد (درست مانند آنچه قبلا در گلکسی اس ۸  وت ۸ سامسونگ، ال جی جی ۶ و وی 30 شاهد بودیم) از یک بیرون زدگی محسوس در بالای نمایشگر استفاده می کند که در واقع دوربین جلویی و سنسورهای فیس آی دی را در خود جای داده است.

البته آیفون X اولین موبایلی نبود که همراه با این مشخصه عرضه شد. اسنشال فون که در ماه می ۲۰۱۷ رونمایی گردید هم یک بیرون زدگی مختصر در نمایشگر بدون حاشیه خود داشت که به مراتب نسبت به بیرون زدگی آیفون کوچک تر است چراکه صرفا یک دوربین را درون خود جای داده است.

بنابراین انتظار می رود که در این عرصه تولیدکنندگان محصولات اندرویدی بیشتر پیرو اپل باشند چراکه در اینصورت می توانند ایده ساخت نمایشگرهای واقعا بدون حاشیه را به واقعیت بدل نمایند. البته باید در نظر داشت این امر در صورتی عملیاتی خواهد شد که شرکت های سازنده بیشتری به استفاده از تکنولوژی تشخیص چهره و جایگزین نمودن آن با سنسورهای اثرانگشت روی بیاورند.

اگر نگاهی به گذشته بیاندازیم طرح های متعددی را خواهیم یافت که در ابتدای امر توسط اپل معرفی شدند و در نهایت دیگر تولیدکنندگان مطرح اسمارت فون نیز از آن تبعیت نمودند.

نوارهای برجسته آنتن که در بخش پشتی بدنه HTC One شاهدش بودیم و توسط آیفون ۶ به محبوبیت رسید، یکی از این طرح هاست که به تدریج بسیاری از سازندگان تلفن همراه از آن در محصولات خود استفاده نمودند.

البته در برهه هایی هم اپل از روی دست اندرویدی ها تقلب کرده؛ به طور مثال اخیرا شاهد درخشش موبایل هایی با نسبت نمایشگر ۱۸:۹ بوده ایم که این مهم نیز پس از محبوبیت یافتن موبایل های پرچمدار سامسونگ در سال ۲۰۱۷ (یعنی گلکسی اس ۸ وو اس ۸ پلاس و نوت ۸) رنگ واقعیت به خود گرفت و به تدریج موبایل های بیشتری به این نوع طراحی روی آوردند.

چرا بیرون زدگی نمایشگر فراگیر می شود؟

تقریبا همه ما روی این مساله اتفاق نظر داریم که بیرون زدگی کوچک روی نمایشگر آیفون x اقدامی بسیار جنجال برانگیز در طراحی بود با این همه بسیاری شرکت ها در کمترین فاصله زمانی آن را روی محصولات خود پیاده سازی نمودند.

درست چند روز بعد از معرفی آیفون 10، Damian Piwowarski (یک توسعه دهنده) اپلیکیشنی به نام Smartphone Upgrader 2017 را منتشر کرد که بعد از نصب به تلفن های هوشمند اندرویدی ظاهری شبیه به آیفون 10 می بخشد و هم بیرون زدگی نمایشگر و هم گوشه های گرد صفحه را روی آنها شبیه سازی می کند. البته که این کار تاحدودی احمقانه به نظر می رسد اما باید باور کنیم افرادی هستند که به این هم قانع اند.

از آنطرف گزارشی که اخیرا در نشریه Engadget منتشر شده نیز نشان می دهد یک شرکت چینی تولید کننده موبایل مشغول بازاریابی برای فروش یک تلفن همراه اندرویدی متمایز به نام Hotway Symbol 3 است؛ مشخصه اصلی این موبایل را میتوان بیرون زدگی نمایشگر آن دانست که دو دوربین جلویی را در خود جای داده است.
Leagoo نیز یکی دیگر از کپی کاران مطرح چینی است که چندی پیش موبایلی به نام Leagoo S9 را با شمایل آیفون X معرفی کرد.

به غیر از مساله کپی کاری، مدتی است که تولیدکنندگان شناخته شده موبایل های اندرویدی به پیاده سازی طرح بیرون زدگی نمایشگر روی موبایل هایشان روی آورده اند. به غیر از اسنشال فون می توان به Aquos S2 اشاره نمود که چندی پیش توسط شارپ معرفی شد. این موبایل طراحی بدون حاشیه ای شبیه به اسنشال فون دارد و بخش بالایی نمایشگرش نیز توسط یک دوربین پوشانده شده.

اما این هوآوی (و زیربرند آن آنر) است که قطعا پیشتاز خواهد بود و به احتمال بسیار زیاد این طراحی را روی محصولات آینده خود پیاده سازی می کند. البته باید یادآور شویم که مساله صرفا پیاده سازی یک بیرون زدگی تزئینی نیست و شرکت چینی قطعا روی توسعه سیستم تشخیص چهره سه بعدی خود کار می کند. هواوی مدعی است که این فناوری نسبت به Face ID اپل برتری دارد.

تصاویری که در مراسم رونمایی از موبایل P10 این شرکت در چین منتشر شد ایده ای کلی را در رابطه با شمای این فناوری روی موبایل های تولیدی آن در اختیارمان قرار می دهند و باید بگوییم که این طراحی بسیار شبیه به بیرون زدگی نمایشگر iPhone X است.

نکته دیگر آنکه آنر نیز در نظر دارد قابلیتی مشابه به انیموجی را به موبایل های تولیدی اش بیاورد. ضمن آنکه گفته می شود هوآوی در نظر دارد بیرون زدگی نمایشگر را به پرچمدار سال ۲۰۱۸ خود بیاورد که اگر هوآوی در نظر داشته باشد که این فناوری را به یک موبایل بدون حاشیه اضافه کند آنگاه میتوان انتظار داشت که دیگر تولیدکنندگان موبایل نیز برنامه های مشابهی را برای محصولات آینده شان دنبال نمایند و تلفن های هوشمندی مجهز به سخت افزار تشخیص چهره و نمایشگر بدون حاشیه را عرضه نمایند.

شیائمی از نخستین شرکت هایی است که با سری میکس طراحی بدون حاشیه را به موبایل های تولیدی اش آورد و در نتیجه بعید نیست که در این عرصه نیز در زمره اولین ها باشد. این شرکت چینی تا به امروز به راهکارهایی برای پنهان نمودن یا تغییر موقعیت بخش های مختلفی از یک تلفن همراه از جمله اسپیکر ایرفون یا دوربین جلویی دست یافته که البته همگی شان تا نقطه ایده آل فاصله زیادی داشتند بنابراین ایده پیاده سازی طرح بیرون زدگی نمایشگر می تواند بهترین راهکار باشد.


حتی تولیدکنندگانی که زبان طراحی منحصر به خود را دارند ممکن است در آینده مجبور شوند که شکلی از این بیرون زدگی را به دستگاه های تولیدی شان بیاورند.

این روزها حاشیه اندک به یک عرف در ساخت تلفن های همراه بدل شده و این طراحی فضای اندکی برای قراردادن قطعاتی نظیر دوربین های جلویی، اسپیکر و حسگرهای مختلف باقی گذاشته است.

از طرفی این روند را می توان به نوعی رقابت مسلحانه تشبیه کرد؛ یعنی موقعیتی که در آن هرشرکتی به پیاده سازی یک طراحی خاص روی آورده و ریسک جا ماندن از بقیه را نمی پذیرد.

نکته مهمی که در اینجا بهتر است اشاره کنیم آنکه مستندات منتشر شده از پتنت های امسال حاکی از آن هستند که ال جی و سامسونگ نیز در تلاش برای اضافه کردن بیرون زدگی به نمایشگرهای موبایل هایشان هستند.

طرح ال جی
طرح سامسونگ

با در نظر داشتن تمام آنچه گفته شد انتظار می رود که ۲۰۱۸ سال درخشش موبایل های بهره مند از این طراحی باشد و این یعنی توسعه دهندگان اپلیکیشن نیز باید بهینه سازی های لازم برای این طراحی را در محصولات خود اعمال کنند.

نظر شما چیست؟ آیا به خرید موبایل های اندرویدی با نمایشگرهای بدون حاشیه و بهره مند از این بیرون زدگی علاقمند هستید؟

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (48 مورد)
  • nhho
    nhho | ۲۸ آذر ۱۳۹۶

    همونطورکه اندرویدداره سعی میکنه اثرانگشت روباصفحه نمایش ترکیب کنه(وموفق هم میشه )چیزی که اپل اون روتوی گوشیش به کلی رهاکردیه فکریم برای دوربین میکنه وکلااون حاشیه روحذف میکنه ویه گوشی باصفحه نمایش حاشیه آزاردهنده وخنده دارعرضه میکنه...(شایدبعضی شرکتهای مسخره ونسبتانامحبوب اینکاروتقلیدکنن ولی این درآخرآیفون که حذف کلی حاشیه روکه یه عمل بسیاربجااست روازروی اندرویدتقلیدوکپی میکنه...)

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی