ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

دانشمندان معمای نقاط درخشان سیارک «سِرِس» را حل کردند

سِرِس (Ceres) نخستین سیاره کوتوله کشف‌شده و بزرگترین  سیارکی است که بین مدار مریخ ومشتری قرار گرفته است. دانشمندان پیش از این عقیده داشتند که هیچ فعالیت فیزیکی یا شیمیایی خاصی در سرس جریان ندارد اما نقاط درخشان سطح این سیارک آنها ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۲۲ آذر ۱۳۹۶ | ۱۹:۳۰

سِرِس (Ceres) نخستین سیاره کوتوله کشف‌شده و بزرگترین  سیارکی است که بین مدار مریخ ومشتری قرار گرفته است. دانشمندان پیش از این عقیده داشتند که هیچ فعالیت فیزیکی یا شیمیایی خاصی در سرس جریان ندارد اما نقاط درخشان سطح این سیارک آنها را به تردید واداشته بود.

این سیارک که 945 کیلومتر قطر دارد از هسته ای سنگی و گوشته ای یخی تشکیل شده است. سطح سرس احتمالاً مخلوطی از یخ‌آب و مواد معدنی مختلف مثل کربنات‌ها و رس است

نخستین تصاویر از نقاط روشن سطح این سیارک در سال 2015 و توسط فضاپیمای «دان» ثبت شدند و از آن زمان دانشمندان صدها نقطه مشابه دیگر را شناسایی کرده اند.

«کارول ریموند»، معاون ارشد تحقیقات فضاپیمای «دان» در این باره گفته است:

این نقاط بر اثر فعالیت های زمین شناسی به وجود آمده و حاکی از وجود اقیانوس های زیرسطحی هستند.

این مواد درخشان از نمک و یخ آب و سنگ تشکیل شده اند که بر اثر فعالیت مایعات زیر سطحی به سطح سیاره تراوش کرده اند. زمانی که این ترکیب زیر تابش نور قرار می گیرد، مه رقیقی را تشکیل می دهد که به شکل نقاط درخشان دیده می شود.

پژوهشگران عقیده دارند که یک چهارم سرس را آب تشکیل داده است که احتمالاً به شکل لایه‌ای یخی در زیر پوسته تیره این سیارک پنهان شده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • GEEEEK
    GEEEEK | ۲۲ آذر ۱۳۹۶

    قطر رو اصلاح بفرمایین. واحد نداره

مطالب پیشنهادی