ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

شرکت BAE و دانشگاه منچستر صنعت پهپادها را متحول می کنند

اگر در صدد این هستید که هواپیمایی سبک تر، مخفیانه تر، سریع تر و تعمیرپذیرتر بسازید، چرا اصلاً از شر برآافزا هایی که روی بال ها و دم هواپیما قرار دارد خلاص نشوید؟ این ایده ...

شایان ضیایی
نوشته شده توسط شایان ضیایی | ۲۳ آذر ۱۳۹۶ | ۱۸:۴۵

اگر در صدد این هستید که هواپیمایی سبک تر، مخفیانه تر، سریع تر و تعمیرپذیرتر بسازید، چرا اصلاً از شر برآافزا هایی که روی بال ها و دم هواپیما قرار دارد خلاص نشوید؟ این ایده ای است که مهندسان BAE System در آخرین ساخته خود در همکاری با دانشگاه منچستر به کار بسته اند. نتیجه نهایی، پهپاد MAGMA UAV است که به جای استفاده از برآافزا، به هوایی که از تنها موتور جت اش خارج می شود متکی است.

به جای شهپرها، بال های MAGMA به مجموعه ای از چاک های بسیار باریک مجهز شده اند. برخی از هوای اگزوز از سمت موتور منحرف شده و با سرعت فراصوت از این چاک ها خارج می شود. با بهره گیری از این طراحی، امکان هدایت پهپاد صرفاً با کنترل میزان هوایی که از هر بال خارج می شود مهیا می گردد.

BAE قبلاً از سیستم مشابهی در پهپاد DEMON استفاده کرده بود که حالا در MAGMA، به تکامل بیشتری رسیده است. در بخش جلویی پهپاد، اگزوز موتور، هوا را از طریق دریچه ای به بیرون می فرستد که سطح پایینی آن اندکی خمیده است. به صورت معمول، هوای اگزوز به سطح می چسبد و با دنبال کردن خمیدگی، با زاویه ای خاص از بادگیر خارج می شود؛ این زاویه میزان چرخش پهپاد یا هواپیما را تعیین می کند.

اما با حرکت دادن بخشی از هوا به داخل اگزوز می توان از چسبندگی هوا به سطح دریچه جلوگیری کرد و زاویه حرکت هوا و به تبع آن، زاویه حرکت پهپاد را تغییر داد. BAE می گوید که نخستین پروازهای آزمایشی طی ماه های آتی انجام می شود و هدف نهایی این است که بتوان یک پهپاد یا هواپیما را بدون نیاز به سطوح کنترل حرکت به پرواز درآورد. بنابراین این کمپانی امیدوار است که تکنولوژی تازه اش در نهایت به هواپیماهای تجاری و نظامی افزوده شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی