ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

دیجی‌کالا با فروش ویژه یلدا به دنبال یک تغییر بزرگ است

تا کنون از خود پرسیده‌اید که چرا کمپین‌های فروشگاه‌های بزرگ ایران در یلدا و جمعه سیاه برگزار می‌شوند و اساساً این کمپین‌ها چه هدفی را دنبال می‌کنند؟ این پرسشی بود که امروز مدیران دیجی‌کالا در ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۲۶ آذر ۱۳۹۶ | ۱۹:۴۷

تا کنون از خود پرسیده‌اید که چرا کمپین‌های فروشگاه‌های بزرگ ایران در یلدا و جمعه سیاه برگزار می‌شوند و اساساً این کمپین‌ها چه هدفی را دنبال می‌کنند؟ این پرسشی بود که امروز مدیران دیجی‌کالا در نشست خبری با اصحاب رسانه پاسخ صادقانه‌ای به آن دادند؛ پاسخی که ریشه در تلاش برای تغییر یک عادت در میان کاربران ایرانی دارد.

سعید محمدی، مدیرعامل دیجی‌کالا در این باره گفت: «هدف این کمپین‌ها، فروش بیشتر و سود مقطعی نیست. این یک هدف جانبی است. هدف اصلی، جذب مشتری در این صنعت جدید است. ما نیاز داریم در فردی که عادت به خرید آفلاین دارد، انگیزه ایجاد کنیم تا به یک مشتری آنلاین تبدیل شود.»

حمید محمدی هم با تایید همین موضوع گفت: «این نوع کمپین‌ها، باعث می‌شود تا مقاومت افرادی که به خرید آنلاین عادت پیدا نکرده‌اند از بین برود. پس از این کمپین، فرد دیگر دارای یک تجربه خرید اینترنتی است و مقاوم ذهنی کمتری نسبت به یک خرید آنلاین دارد.»

بر اساس نظر کارشناسان، سهم خرده فروشی آنلاین در ایران حدود نیم درصد از کل بازار خرده فروشی است. این در حالیست که دیجی‌کالا در ۱۱ سال گذشته تلاش کرده تا فرهنگ خرید آنلاین را برای کاربران ایرانی به یک عادت تبدیل کند. اما آیا با توجه به سهم ذکر شده، دیجی‌کالا عملکرد قابل قبولی داشته است؟ این موضوع را با مدیرعامل دیجی‌کالا مطرح می‌کنم و او نیز با تایید این درصد به دیجیاتو می‌گوید:

«از عملکرد خودمان اصلاً راضی نیستیم. چراکه عملکرد ما در این رقم زیر یک درصدی برای سهم خرده فروشی آنلاین متبلور است. مرجع مشخص و قابل اعتمادی جهت تعیین این سهم وجود ندارد اما تخمین ما نیز بین نیم تا یک درصد برای بازار آنلاین است. این رقم در ترکیه حدود ۳ درصد، در چین حدود ۱۴ درصد، در انگلستان ۱۲ درصد و در آمریکا ۸ درصد است. در واقع کشورهای جوان و تحصیل‌کرده سهم بالاتری از خرده فروشی آنلاین دارند. کشور ایران با توجه به بافت جمعیتی، جمیعت جوان، تحصیلات و علاقه مردمش به فناوری، باید به سهم ۳ الی ۴ درصدی می‌رسید. از طرفی سهم زیر یک درصدی ما، نشان‌دهنده پتانسیل موجود در بازار خرده فروشی آنلاین است. این سهم پایین همچنین نشان دهنده کم کاری اهالی تجارت الکترونیک در کشورمان است. بخشی از موضوع هم به الگوهای فرهنگی و اجتماعی برمی‌گردد. به هر حال تمایل به خرید اینترنتی به اندازه سایر کشورها در ایران وجود ندارد.»

به گفته مدیرعامل دیجی‌کالا، این فروشگاه برنامه دارد تا در چند روز حراج مربوط به یلدا، حدود یک میلیون کالا به فروش برساند و رقم ۱۵ میلیون بازدید روزانه را ثبت کند. همچنین ۵۰ هزار کالا با نشان یلدا علامت‌گذاری شده‌اند که مشخص می‌کند فقط همین کالاها دارای تخفیف یلدا هستند؛ تخفیفی که بر اساس گفته مدیران ارشد دیجی‌کالا، هدف اصلی‌اش ترغیب کاربرانی است که هنوز خرید آنلاین انجام نداده‌اند و در برابر این تجربه مقاومت می‌کنند.

پس از کنفرانس خبری و در گفتگویی خصوصی‌تر، علت به مشکل خوردن سایت‌های فروشگاهی در زمان‌های پربازدید را از سعید محمدی جویا شدم. او در پاسخ، جمعه سیاه را مثال می‌زند که در آن دیجی‌کالا برای کمتر از یک ساعت از دسترس خارج شد. وی علت را بازدید فراتر از انتظار بیان می‌کند اما علت اصلی پیش آمدن چنین مشکلاتی را عدم وجود سرویس‌های ابری معتبر در ایران به دلیل وجود تحریم‌ها می‌داند:

«دلیل این مشکلات یک چیز است: ما در ایران امکان دسترسی به سرویس‌های ابری شرکت‌های معتبر مثل آمازون و گوگل را نداریم. اگر توجه کنید در جمعه‌های سیاه آمازون یا علی‌بابا این اتفاق‌ها رخ نمی‌دهد. واقعیت این است که آنها سرویس‌های ابری قابل توسعه دارند ولی چنین سرویسی در ایران موجود نیست. سرویس‌های ابری در ایران تنها CDN هستند و نمی‌توانیم وب‌سرویس‌ها را در آن داشته باشیم.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (27 مورد)
  • iMori
    iMori | ۲۷ آذر ۱۳۹۶

    دیجی جدیدا گرون تر میده خیلی چیزاشو ولی من چون از قدیم مشتریش بودم و تاحالا کلی جنس بوده برای خودم و دوستام که مشکل داشته بدون دردسر پس گرفته که جنس هایی مثل لبتاپ و گوشی رو حاضرم گرون تر بدم که اگه مشکلی بود بتونم راحت عوضش کنم (نه گارانتی) ولی چیزهای ریز رو به نظرم از تنبلی گرون باشه هم میخرم وگرنه طبیعیه گرون تره از بیرون ولی خوب باعث شده واقعا برای خرید کردن نیازی به بیرون رفتن نداشته باشم و از سرکارم همه چیزهامو سفارش میدم به جز خوردنی ها البته

  • محمد رضا
    محمد رضا | ۲۷ آذر ۱۳۹۶

    یه تبلت سامسونگ تب آ۲۰۱۶برای یکی از دوستام سفارش دادم رنگ مشکی روش نوشته بود مشکی ولی انگلیسی سفید جعبه رو باز کردیم تبلت سفید بود انقدره خجالت کشیدم آبروم رفت خیلی اصرار کردم که از دیجی کالا بخره

  • محمد رضا
    محمد رضا | ۲۷ آذر ۱۳۹۶

    دیجی گدا

  • saeed khorsand
    saeed khorsand | ۲۷ آذر ۱۳۹۶

    دیجی‌کالا با فروش ویژه یلدا به دنبال یک "کلاهبرداری" بزرگ است
    درسته مردم ما یکم مهربون و ساده دل هستن عموماً ولی دیگه بی انصاف ها از یه روش چند بارر ؟؟؟ قصد دارین 1 میلیون کالای چرت و بندازین به مردم ....

  • miAmir
    miAmir | ۲۷ آذر ۱۳۹۶

    قبلا بهتر بود. الان یا بنجل میذاره برا تخفیف یا گرون میده. شب یلدا هم کلا فیلم بازیه. الکی خودشون سایت رو دستکازی میکنن بگن تقصیر ترافیکه

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی