ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویجیاتو - بازی

بررسی قسمت آخر Guardians of the Galaxy؛ یک شوخی بی مزه

در بررسی قسمت چهارم، به خیلی از مشکلاتی که سری Guardians of the Galaxy به آن ها دچار است اشاره کردیم و گفتیم که بازی تا چه اندازه در قصه گویی مشکل دارد. با این حال، ...

نیما فرشین
نوشته شده توسط نیما فرشین | ۲۷ آذر ۱۳۹۶ | ۱۲:۳۰

در بررسی قسمت چهارم، به خیلی از مشکلاتی که سری Guardians of the Galaxy به آن ها دچار است اشاره کردیم و گفتیم که بازی تا چه اندازه در قصه گویی مشکل دارد. با این حال، انتظارش را داشتیم که تل تیل پس از یک وقفه کوتاه، برای قسمت پنجم سورپرایزهای تازه ای رو کند.

اما متاسفانه اصلا اینطور نشده. Guardians of the Galaxy شرکت تل تیل، دقیقا شبیه یک کشتی شکسته است که توسعه دهندگانش فقط می خواهند هر طور که شده آن را به خشکی برسانند و جان خود را نجات دهند. بازی در قسمت پنجم نه تنها هیچ دست آورد تازه ای ندارد، بلکه تمام المان های خوبش هم فدای بی ذوقی توسعه دهندگانش می شوند.

  • سازنده: Telltale Games
  • ناشر: Telltale Games
  • پلتفرم ها: ایکس باکس وان، پلی استیشن ۴، پی سی، نینتندو سوییچ، اندروید و iOS
  • پلتفرم بررسی: پی سی

اپیزود پنجم قرار بود یک نبرد بزرگ را در کهکشان روایت کند. نبردی میان هالا (آنتاگونیست اصلی بازی) و نگهبانانی که دل خوشی از هم ندارند و باید اول خود را جمع و جور کنند. اما این جمع و جور شدن، به جای آنکه درگیر شخصیت پردازی های مختلف شود، خیلی ساده و سطحی به آن نگاه شده و در عرض چند ثانیه همه چیز سر جایش بر می گردد.

این در حالی است که در اپیزود گذشته پیتر به نوعی به اعتماد دوستانش خیانت کرد و حداقل در این قسمت باید می دیدیم که پروتاگونیست اصلی بازی تا چه اندازه حاضر است برای دوباره به دست آوردن دل دوستانش، تلاش کند.

اما در عین ناباوری تمام تلاش های پیتر، به چند دیالوگ ساده ختم می شود و عرض چند دقیقه تمام نگهبانان را در کنار هم جمع می کند. این قصه کمی آشناست. اینطور نیست؟ تقریبا شبیه لحظات پایانی مبارزه بتمن و سوپر من در فیلم «Batman V Superman» می ماند.

دقیقا به همان سادگی، نویسنده ها ساده لوحانه همه چیز را درست می کنند و روابط میان کاراکترها را بدون دلخوری، حتی بهتر از قبل از سر می گیرند. این انصافا یک مشکل شخصیت پردازی بزرگ است. البته جدای از این موضوع باید گفت که جای تمام این بحث و جدل ها و دلخوری ها در اپیزود پنجم اضافی بود. این موضوعات باید در قسمت چهارم روایت می شدند تا آن اپیزود خسته کننده نیز کمی جذابیت پیدا می کرد.

چیزی که در مورد قسمت پنجم انتظارش را داشتیم یک نبرد بزرگ و طولانی با هالا بود. اما متاسفانه توسعه دهندگان هیچ ارزشی برای این موضوع قائل نشده اند و فقط برای رسیدن به هالا وقت کشی می کردند. در آخر هم نبرد با هالا تنها چند دقیقه طول کشید و آنقدر کاغذی بود که هیچ حس خوبی از تماشای آن احساس نمی شد.

اما جدای از تمام این مشکلات، بازی یک نقص اساسی دیگر هم دارد که فقط به سری «Guardians of the Galaxy» محدود نمی شود و به نوعی تمام بازی های تل تیل تحت تاثیر آن هستند. در بررسی یکی از قسمت ها، گفتیم که داستان Guardians of the Galaxy پتانسیل آن را دارد که واقعا به چند روش مختلف به پایان برسد.

تل تیل همیشه می گوید که بازی هایش بر اساس انتخاب گیمرها به پیش می روند و به نوعی هر کسی داستان خاص خودش را روایت می کند. این دقیقا مصداق یک شوخی بی مزه است. انتخاب های کاربر عملا هیچ تاثیری بر پایان بازی های تل تیل ندارند.

یک شوخی بی مزه!

فقط در طی روایت داستان چند چیز ساده جا به جا می شوند و در آخر آب از آب تکان نمی خورد. به نوعی هیچ کدام از انتخاب های گیمر، تاثیر خاصی بر داستان ندارند و در نهایت همه ما به همان چیزی می رسیم که پیش تر توسعه دهنده ها برایمان در نظر گرفته اند.

این اساسی ترین مشکل تمام بازی های تل تیل است. انتظار می رفت که بالاخره تل تیل در Guardians of the Galaxy یک ساختار شکنی بزرگ بکند و واقعا داستان را به دست گیمرها بسپارد. اما متاسفانه نه تنها این اتفاق نیفتاد، بلکه سری Guardians of the Galaxy لحظه به لحظه ناامید کننده تر شد و حتی ویژگی های خوبی هم که داشت را از دست داد.

در کل مجموعه تازه نگهبانان کهکشان، دو اپیزود خیلی خوب داشت. اما مابقی بازی به هیچ وجه خوب نبود. حتی آنقدر بد بود که خاطره خوب آن دو اپیزود خوب بازی را هم به خاکستر تبدیل می کرد. نمره ای که در آخر این متن به بازی می دهیم، تقریبا ارزش کلی سری Guardians of the Galaxy را نشان می دهد.

نگهبانانی که خود نیازمند یک نگهبان هستند.

ارزشی که می توانست خیلی بالاتر از این حرف ها باشد. اما متاسفانه ضعف در نویسندگی،‌ تصمیمات اشتباه توسعه دهنده ها و از همه بدتر بدقولی های مداوم تل تیل، باعث شدند که یک بازی خوب به چیزی به دردنخور و مضحک تبدیل شود.

  • موسیقی های دلنشین
  • گرافیک خوب
  • قلم ضعیف نویسنده ها
  • بی تاثیر بودن انتخاب ها در پایان بازی
  • شخصیت پردازی به شدت ضعیف
  • حوصله سربر بودن
  • نادیده گرفتن شعور گیمر از سوی توسعه دهنده
  • عدم استفاده از پتانسیل خوب داستان
  • داستان ساده لوحانه بازی
  • کارگردانی ضعیف برخی از صحنه ها
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Mahdi
    Mahdi | ۲۷ آذر ۱۳۹۶

    کلا ۲ تا نکته مثبت درش داشت

مطالب پیشنهادی