ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

دستگاه های تصفیه هوای داخل خودرو؛ راهکاری غیر موثر برای زندگی در ترافیک

آلودگی هوا و گرد و غبار در کنار بوی نامطبوع می تواند فضای درون خودروها را غیرقابل تحمل کرده و سرنشین آن ها را اذیت کند. تحقیقات نشان داده است که قرار گرفتن در معرض ...

زهرا ملکی
نوشته شده توسط زهرا ملکی | ۲۷ آذر ۱۳۹۶ | ۱۵:۰۰

آلودگی هوا و گرد و غبار در کنار بوی نامطبوع می تواند فضای درون خودروها را غیرقابل تحمل کرده و سرنشین آن ها را اذیت کند.

تحقیقات نشان داده است که قرار گرفتن در معرض آلودگی درون اتاقک خودرو به مدت طولانی بسیار خطرناک بوده و می تواند بر قلب اثر گذاشته و سلامت آن را به خطر بی اندازد.

به خصوص آنکه اکثر اجزای داخلی خودروهای جدید از پلاستیک و موادی مشابه آن ساخته شده اند و این موارد در برابر گرمای محیط و تابش نور خورشید تصعید شده و از خود گازهای سمی ساطع می کنند.

این موضوع به خصوص برای افرادی که مشکل تنفسی و قلبی دارند بسیار خطرناک بوده و پیش گیری از آن بسیار واجب است. بسیاری از افراد برای مقابله با این گازهای سمی و آلودی هوای درون کابین خودروها از بوگیر ها استفاده کرده و هوای درون خودرو را تصفیه می کنند. از طرف دیگر به افراد سیگاری نیز توصیه می شود که برای تصفیه هوا و از بین بردن بوی بد سیگار از بوگیرهای اتومبیل استفاده کنند.

بوگیرهایی که عموما در خودروها مورد استفاده قرار می گیرد مدل درختی بوده و پشت آینه نصب می شود. مزیت استفاده از این بوگیرها این است که بدون نیاز به اسپری کردن بوی نامطبوع محیط و سیگار را از بین می برند.

در هنگام خرید این بوگیرها باید توجه کرد که عمر آن ها محدود بوده و در بازه زمانی 2 تا 4 ماه پاسخگوی نیاز شما هستند. در مورد این مدل از بوگیرها انتخاب رایحه ای مناسب که فضا را ملایم کرده و زننده نباشد نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

مدل دیگری از این بوگیر ها که به تازگی رایج شده تصفیه کنندهایی است که برای راه اندازی به سوکت فندکی خودرو متصل می شوند. عموما این تجهیزات جانبی توان کم مورد نیاز خود را از طریق ولتاژ این سوکت ها تامین کرده و بدون اینکه الزاما احتیاج باشد رایحه خاصی را در محیط پخش کنند هوای درون خودرو را اصطلاحا یونیزه می کنند.

در واقع تئوری این کار، باردار کردن ذرات معلق موجود در هواست که باعث نشستن گرد سیاه رنگی از این ذرات بر روی اجزای داخلی کابین می شود، البته اکثر این دستگاه ها به قدری ضعیف هستند که در واقعیت چنین کارایی را ندارند و صرفا می توانند نقش قوت قلبی برای مبارزه با آلودگی هوا را ایفا کنند.

بازه قیمتی نمونه های مختلف این مدل الکتریکی در کشورمان بین 100 تا یک میلیون تومان است.

نوع دیگری از فیلترهای تصفیه هوا با عبارت آزاد کننده های اکسیژن فعال معرفی می شوند اما این دستگاه ها نیز در واقع با آزاد کردن گاز سمی اوزون (O3) مدعی تصفیه کردن هوا هستند که چنین امری واقعیت ندارد، چرا که در واقع وجود گاز اوزون در هوای تنفسی انسان مضر محسوب می شود.

بنابراین شاید بهترین کار در رابطه با بهبود کیفیت هوای داخل خودرو، استفاده از فیلتر هوای کابین اصلی و با کیفیت در خودروهای مدرن باشد که اکثرا از توانایی جذب برخی از ذرات آلاینده و گرد و غبار نیز برخوردارند. در مورد خودروهای قدیمی و معمولی موجود در کشور که چنین فیلترهایی ندارند عدم پارک کردن خودرو مقابل نور آفتاب و اجازه دادن به خروج هوای آلوده و سمی از کابین قبل از سوار شدن، تا حدی می تواند موثر باشد. آنچه که واضح است این است که معمولا نمی توان از فیلترهای تصفیه هوای فندکی موجود در بازار توقع کارایی بالا و عملکرد فوق العاده داشت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • ali shafiey
    ali shafiey | ۲۹ آذر ۱۳۹۶

    نابودشون کردی

مطالب پیشنهادی