ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

فایل معیوب چیست و چگونه مشکلات آن را رفع کنیم؟

فایل های معیوب این روزها به لطف قدرت بالای پردازشی کامپیوترهای مدرن، به پدیده ای نادر تبدیل شده اند. با این حال، اگر سر و کله شان در کامپیوترهای امروزی پیدا شود، حکم یک کابوس ...

نیما فرشین
نوشته شده توسط نیما فرشین | ۲ دی ۱۳۹۶ | ۲۰:۰۰

فایل های معیوب این روزها به لطف قدرت بالای پردازشی کامپیوترهای مدرن، به پدیده ای نادر تبدیل شده اند. با این حال، اگر سر و کله شان در کامپیوترهای امروزی پیدا شود، حکم یک کابوس تمام عیار را برای کاربران دارند.

به همین منظور در این مطلب از نحوه شکل گیری فایل های معیوب برای تان می گوییم و چند راهکار برای رفع مشکلات آن ها پیشنهاد می دهیم.

چرا برخی از فایل ها معیوب می شوند؟

عموما فایل ها حین نوشته شدن روی دیسک، آسیب می بینند که البته وقوع همین مسئله نیز می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. اما یکی از عمومی ترین دلایلی که در ایجاد فایل معیوب نقش اساسی دارد، به مشکل اپ ها مربوط می شود.

یعنی اگر یک اپ خاص حین ساخت یا ذخیره یک فایل با خطایی در روند کاری خود رو به رو باشد، در اغلب مواقع فایل ساخته شده، معیوب خواهد بود. این مشکلات فقط به اپ های معمولی که توسعه دهندگان درست و درمانی هم ندارند محدود نمی شود.

بلکه بسیاری از نرم افزارهای معروفی همچون آفیس مایکروسافت، فشرده سازها و اپ های پشتیبان گیر، می توانند در تولید فایل های معیوب نقش مهمی ایفا کنند. البته مسلما مسائل دیگری هم هستند که می توانند باعث ایجاد فایل های معیوب شوند.

یکی از این مسائل نیز به خاموش شدن کامپیوتر مربوط می شود. در شرایط عادی، زمانی که کامپیوتر خود را خاموش می کنید، تمام اپ ها و پنجره های باز توسط سیستم به طور خودکار بسته می شوند.

اما در صورتی که برای دستگاه مشکلی پیش بیاید یا به نوعی از منبع انرژی به طور ناگهانی جدا شود، سیستم قادر به بستن سریع السیر پنجره های باز، نخواهد بود. همین مسئله نیز، می تواند مشکلات بسیاری را برای تمام فایل های باز به وجود آورد.

اینجاست که نه تنها نرم افزارها و پنجره های باز، بلکه خطر فایل های خود سیستم عامل را نیز تهدید می کند و ممکن است این مسئله به معیوب شدن تمام آن ها ختم شود. علاوه بر تمام این ها، بدسکتور هارد درایو نیز می تواند دلیل اصلی ایجاد فایل های معیوب باشد.

اما در آخر، یک مسئله دیگر هم هست که شاید مهمترین هم باشد؛ بدافزارها. تقریبا هر روز بدافزارها سیستم هایمان را تهدید می کنند. پس اصلا بعید نیست که پس از آلوده شدن سیستم به بدافزارها برخی از فایل ها آسیب ببینند و به فایل های معیوب تبدیل شوند.

چگونه از فایل ها در مقابل معیوب شدن محافظت کنیم؟

مسلما اولین و مهمترین کاری که باید برای محافظت از فایل های خود انجام دهید، گرفتن نسخه پشتیبان از آن ها به طور پیوسته است. البته باید به این موضوع هم توجه کنید که استفاده از حافظه های ابری و دیگر همگام سازهای آنلاین نیز همیشه خوب نیست.

اگر یک فایل معیوب روی سیستم داشته باشید و از آن به کمک این سرویس ها بکاپ بگیرید، آن وقت از نسخه نامناسبی از فایل خود پشتیبان تهیه کردید. به همین منظور، اگر می خواهید از این سرویس ها کمک بگیرید، بهتر است پیش از شروع هر کاری از داشتن تنظیمات «بازگشت به نسخه قبلی» آن سرویس اطمینان حاصل کنید.

با این حال اگر هنوز هم نمی دانید که باید از چه نرم افزارها یا سرویس هایی برای گرفتن نسخه پشتیبان استفاده کنید، بهتر است به سراغ «File History» (ویندوز)، «Time Machine» (مک) یا «Backblaze» بروید.

در آخر و پس از گرفتن نسخه پشتیبان نیز، مهمترین کاری که باید انجام دهید آن است که یک آنتی ویروس قدرتمند روی سیستم خود نصب کنید و از عدم حضور ویروس ها روی آن اطمینان حاصل نمایید.

پس از اینکه یک فایل معیوب شد چه کار باید کرد؟

اگر فایلی روی سیستم تان معیوب شد، تنها کاری که برایش می توانید انجام دهید، دریافت دوباره آن است. به نوعی دوباره دانلودش کنید یا حتی از کسی بخواهید آن را برای تان ارسال کند.

با این حال، اگر سیستم عامل درگیر فایل های معیوب شده بود، تنها راهی که دارید استفاده از «System File Checker» ویندوز است. به کمک این ویژگی، ویندوز تمام فایل های موجود روی سیستم را بررسی می کند و در صورت برخورد با فایل معیوب، آن را با نسخه ای سالم جایگزین می کند.

البته پیش از شروع این کار، بهتر است از عدم وجود بدافزارها روی سیستم اطمینان حاصل کنید. از این رو بهتر است آنتی ویروس خود را فعال کنید و بگذارید که بدافزارهای موجود روی سیستم شناسایی و پاک شوند.

با این حال، اگر اسناد شما به فایل های معیوب تبدیل شده اند، شانس کمی برای بازگرداندن آن ها دارید. به نوعی بازگشت آن ها وابسته به نرم افزار تولید کننده آن هاست. اگر آن نرم افزار امکان بازگردادن فایل به نسخه قبلی را در اختیارتان بگذارد، خیلی راحت می توانید دوباره به سند خود دسترسی پیدا کنید.

خوشبختانه این ویژگی روی مایکروسافت آفیس وجود دارد و کاربران تقریبا می توانند برخی فایل های معیوب خود را بازگردانی کنند. با این حال توسعه دهندگان برخی از نرم افزارها هم که ادعا می کنند می توانند برخی فایل های معیوب را ریکاوری کنند.

برخی از این نرم افزارها رایگان و برخی دیگر، هزینه بردار هستند. اما در صورتی که یک فایل مهمتان معیوب شده و به هر نحوی می خواهید آن را برگردانید، بهتر است شانسی هم در اختیار این دسته از اپ ها قرار دهید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی