ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

پیشنهاد کتاب بیلک گیتس
علمی

کتاب هایی که همه باید بخوانند؛ به انتخاب بیل گیتس، مارک زاکربرگ، اپرا وینفری و ریچارد برانسون

تقریباً تمام افراد مشهور و موفق در عرصه های مختلف، بخشی از موفقیت خود را مدیون مطالعه و علم اندوزی می دانند. مثلاً شنیده شده بیل گیتس هر سال حدود ۵۰ کتاب می خواند. موسس ...

محمد مافی‌ها
نوشته شده توسط محمد مافی‌ها | ۴ دی ۱۳۹۶ | ۲۰:۳۰

تقریباً تمام افراد مشهور و موفق در عرصه های مختلف، بخشی از موفقیت خود را مدیون مطالعه و علم اندوزی می دانند. مثلاً شنیده شده بیل گیتس هر سال حدود ۵۰ کتاب می خواند. موسس ثروتمند مایکروسافت در کنار دیگر نخبگان موفق هر سال تعدادی کتاب را به عنوان بهترین گزینه ها برای مطالعه توصیه می کنند. حال در آستانه آغاز سال جدید میلادی شما را با فهرستی از بهترین کتاب های توصیه شده توسط تعدادی از این افراد مشهور آشنا می کنیم.

فهرست بیل گیتس

ژن: تاریخچه ای خودمانی (The Gene: An Intimate History): شناخت توالی ژنتیکی به سختی یک موضوع جذاب برای عموم مردم به حساب می آید، اما گیتس معتقد است که «Siddhartha Mukherjee» نویسنده کتاب توانسته استعاره ها و اشتراکات بسیاری میان این علم و زندگی روزمره انسان ها پیدا کند.

او در این کتاب به دنبال پاسخ دادن به تعدادی از سوالات بزرگ و کلیدی که به شخصیت و هویت ما مربوط می شوند است.

Seveneves: یک رمان علمی تخیلی که حضورش در میان محبوب های بیل گیتس واقعاً جالب به نظر می رسد. قصه به شکلی مهیج شروع می شود، از همان جمله اول و با خبر انفجار ماه. سپس بارانی از شهاب سنگ های مرگ بار بر سر انسان ها فرو می ریزد و... گیتس عاشق جزئیات علمی و دقیق ارائه شده در قالب این داستان آخر الزمانی است.

سیپین ها: تاریخچه ای مختصر از نوع بشر (Sapiens: A Brief History of Humankind): ما تنها گونه انسان های روی زمین نبوده ایم. طبق برخی یافته ها حدود ۱۰۰ هزار سال قبل ۶ نژاد مختلف از انسان های اولیه روی زمین زندگی می کرده اند. اما «هومو سیپین» تنها نژادی است که تا امروز دوام آورده.

گیتس در باره این کتاب می گوید: «این یکی را هم من و هم ملیندا خوانده ایم و سبب آغاز بحث های زیادی بین ما بر سر میز شام شده است. Yuval Noah Harari به عنوان نویسنده زحمت بسیاری متحمل شده تا کل تاریخ بشر را در ۴۰۰ صفحه جای دهد.»

البته نویسنده به این هم بسنده نکرده و تلاش نموده نگاهی نیز به آینده و تاثیر علومی مانند ژنتیک و هوش مصنوعی در تعریف واژه «انسان» در آینده داشته باشد.

فهرست مارک زاکربرگ

ساختار انقلاب های علمی (The Structure of Scientific Revolutions): این کتاب که در سال ۱۹۶۲ به نگارش درآمده یکی از مراجع اصلی در خصوص تاریخ نگاری علم به شمار می رود. نوشته مورد بحث دیدگاه تازه ای در خصوص پیشرفت های انقلابی در علم به دست می دهد. مدیرعامل فیسبوک درباره آن می گوید: «این یک کتاب تاریخی است که به ما می گوید چه زمانی علم و تکنولوژی به پیشرفتی برگشت ناپذیر منجر شده اند و کی سایر عوامل اجتماعی سبب این پیشرفت ها شده اند.»

آغاز بی نهایت (The Beginning of Infinity): دیوید داچ (David Deutsch) به عنوان نویسنده این کتاب و یک فیزیکدان تجربی باور دارد که جواب های روشنی درباره دنیا وجود دارد که هنوز کشف نشده. او معتقد است که برای هر حقیقتی جوابی علمی وجود دارد.

زاکربرگ درباره آن می گوید: «خیلی خوب است که سال خود را با کتابی پایان ببرید که نشان می دهد ارائه توضیح برای هر پدیده ای چگونه موقیت های کاملاً جدیدی را پدید می آورد.»

فهرست اوپرا وینفری

جایگاه روح (The Seat of the Soul): گری زوکوف (Gary Zukav) این کتاب را در سال ۱۹۸۹ منتشر نموده و در آن درباره شیوه اعمال قدرت بر دیگران از طریق نیت و اراده مثبت به جای قصد و خواست های خصمانه بحث کرده است. زوکوف در جایی از کتابش می گوید: «هر عمل، اندیشه و احساس ما از یک نیت سرچشمه می گیرد و هر نیتی اثر و نتیجه ای به دنبال دارد. وقتی در عاملی شریک باشیم، در اثر و نتیجه آن نیز شریک خواهیم بود.»

وینفری از این کتاب به عنوان یکی از سرمشق های اساسی در مسیر زندگی شخصی و حرفه ای خود یاد می کند.

کشتن مرغ مقلد (To Kill a Mockingbird): داستان دختر وکیلی سفید پوست که دفاع از جوان سیاه‌ پوستی به عهده می‌گیرد. اوپرا وینفری می گوید که در کودکی این کتاب را می خوانده و وقتی به مدرسه می رفته نمی توانسته درباره آن حرف نزند. او همه همسالان خود را به خواندن آن ترغیب می کرده است. وینفری این کتاب را یکی از شکل دهنده های شخصیت خود می داند.

فهرست ریچارد برانسون

کتاب ۱۹۸۴: نویسنده مشهور جورج اورول در سال ۱۹۵۰ داستان خود را به رشته تحریر درآورده است. این قصه در مورد دنیا در سال ۱۹۸۴ است. جایی که یک دولت فراگیر تمام حرکات مردم خود را به شدت زیر نظر داشته و با خشونت با آنها برخورد می کند.

ریچارد برانسون مالک ثروتمند هولدینگ بزرگ Virgin معتقد است که گرچه کتاب مورد بحث در مورد یک سال و تاریخ خاص است، اما داستان آن برای همیشه تاریخ آموزنده خواهد بود.

سفرهایی با چارلی در جستجوی آمریکا: نویسنده مشهور جان اشتاین بک در این کتاب شرح مجموعه ای از سفرهای خود با سگ وفادارش به سرتاسر آمریکا را به رشته تحریر درآورده.

او در این سفرها از میان پارک های ملی، جاده های انحرافی و شهرهای بزرگ عبور کرده و با عادی ترین و بی آلایش ترین مردمان دیدار داشته و تصویری روشن از نحوه زندگی و باورهای خیل زیادی از کسانی که در این کشور زندگی می کنند را ارائه می دهد. برانسون این کتاب را به عنوان راهنمایی برای شیوه زندگی بهتر به همه توصیه می کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (12 مورد)
  • roxy toxy
    roxy toxy | ۱۳ مرداد ۱۳۹۷

    مقاله عالی بود. ولی من هم به عنوان یه ایرانی لیست پیشنهادی که از دوستان ایرانی گرفتم رو توصیه میکنم:

  • iranrooyesh
    iranrooyesh | ۷ دی ۱۳۹۶

    یکی از بهترین سایت های کارآفرینی،کسب وکار و استارتاپ = ایران رویش
    http://iranrooyesh.ir

  • آقا حسین
    آقا حسین | ۶ دی ۱۳۹۶

    سوال منبه عنوان یک ایرانی این است که این کتابها با فرهنگ ما سازگار هستند؟ بنظر من باید ابتدا وصیتنامه سیاسی الهی امام خمینی رو همه بخونند .

    • leoman
      leoman | ۱۷ دی ۱۳۹۶

      چرا منقرض نمیشید شما

  • hector_k2
    hector_k2 | ۵ دی ۱۳۹۶

    این کتابها ترجمه هم دارن ؟

    • آریا
      آریا | ۵ دی ۱۳۹۶

      کشتن مرغ مقلد که میدونم داره

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی