ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

بیت کوین ارز رمزپایه پول دیجیتال
تکنولوژی

اربابان سکه؛ چه کسانی بیش از همه از رونق بیت کوین سود می برند؟

بیت کوین (Bitcoin) یا اصولاً مفهوم جدیدی تحت عنوان «ارز رمزپایه» (Cryptocurrency) منتقدینی جدی و نامدار در میان فعالان حوزه بانکی و تجارت دارد. تا حدی که مدیر اجرایی موسسه معتبر «JPMorgan» پول مجازی را ...

محمد مافی‌ها
نوشته شده توسط محمد مافی‌ها | ۵ دی ۱۳۹۶ | ۱۹:۳۰

بیت کوین (Bitcoin) یا اصولاً مفهوم جدیدی تحت عنوان «ارز رمزپایه» (Cryptocurrency) منتقدینی جدی و نامدار در میان فعالان حوزه بانکی و تجارت دارد. تا حدی که مدیر اجرایی موسسه معتبر «JPMorgan» پول مجازی را یک «فریبکاری» می داند که به زودی به رسوایی ختم خواهد شد.

اما هزاران نفر در دنیا با او و منتقدین هم عقیده نیستند. رشد شگفت انگیز ارزش بیت کوین از ۹۶۶ دلار در ابتدای سال ۲۰۱۷  به بیش از ۱۶ هزار دلار در حال حاضر، خود به خوبی گویای این مطلب است. حال یک سوال اساسی در این میان مطرح می شود، چه کسانی بیش از همه از این افزایش ارزش نجومی ارزهای رمزپایه نفع برده اند؟

اربابان بیت کوین

گرچه اساس مراودات بیت کوین بر پایه ناشناس باقی ماندن و غیر قابل ردیابی بودن استوار است، اما در دنیا هستند کسانی که به صورت عمومی اشتیاق خود را به بیت کوین آشکار ساخته و سهمی قابل توجه در معاملات آن در اینترنت دارند. در این مطلب قصد داریم شما را با ۸ مورد از بزرگترین «اربابان سکه های مجازی» آشنا کنیم.

دوقلوهای وینکل ووس (Winklevoss)

نام تایلر و کامرون وینکل ووس زمانی بر سر زبان ها افتاد که از مارک زاکربرگ مالک فیسبوک بابت دزدیدن ایده شان در خلق یک شبکه اجتماعی شکایت کردند. از این شکایت رقمی در حدود ۶۵ میلیون دلار نصیب آنها شد و این دو به همین سادگی به ثروتی قابل توجه دست یافتند.

این دو برادر بخشی از پول مورد اشاره را روی بیت کوین سرمایه گذاری کردند، به نحوی که ۱۱ میلیون دلار وینکل ووس ها در سال ۲۰۱۳ حدود یک درصد از کل حجم پولی را تشکیل می داد که در این حوزه وجود داشت.

جالب است بدانید که آن سرمایه در حال حاضر با رشدی حدود ۵۰ برابری به رقم شگفت انگیز ۵۸۰ میلیون دلار تبدیل شده است.

بری سیلبرت (Barry Silbert)

بری سیلبرت یک سرمایه گذار خطرپذیر و بنیان گذار «گروه Digital Currency» است. او یکی از نخستین طرفداران و حامیان گسترش بیت کوین به شمار می رود. بر طبق برخی شایعات او کسی است که در سال ۲۰۱۴ حدود ۴۸ هزار بیت کوین ضبط شده را در حراجی پلیس آمریکا خریداری نمود.

آن زمان ارزش هر واحد از این پول دیجیتال ۳۵۰ دلار بود. بنابراین سرمایه گذاری ۱۶.۸ میلیون دلاری سیلبرت پس از سه سال با رشدی ۴۶ برابری حالا به ۷۷۰ میلیون دلار بالغ می شود.

تیم درپر (Tim Draper)

درپر نیز مانند سیلبرت یک سرمایه گذار خطرپذیر است. او که ثروت اولیه خود را از راه سرمایه گذاری در سرویس اسکایپ به دست آورد، در سال ۲۰۱۴ و در حراجی دیگر بیت کوین های ضبط شده توسط پلیس آمریکا بیش از ۳۰ هزار واحد از این ارز رمزپایه را خریداری نمود.

او با پرداخت تنها ۱۹ میلیون دلار حالا صاحب ثروتی دیجیتال به مبلغ ۴۸۰ میلیون دلار است. او خوشبینی زیادی به آینده ارزهای دیجیتال دارد و خود یکی از حامیان اصلی پول مجازی جدید Tezos به شمار می رود.

چارلی شرم (Charlie Shrem)

بر خلاف بقیه اعضای اصلی حاضر در این لیست، شرم از شهرت چندان مثبتی برخوردار نیست. او از نخستین اعضای «بنیاد بیت کوین» (Bitcoin Foundation) به حساب می آید. بنیادی که قرار بود از کاربری های این ارز دیجیتال محافظت نمایند، اما تقریباً تمام اعضای آن بعدتر به دلیل مشارکت در اعمال مجرمانه تحت تعقیب قرار گرفتند.

شخص چارلی شرم به جرم مشارکت در پولشویی ۲ سال از عمر خود را پشت میله های زندان گذارند. اما او حالا صاحب یک استارتاپ سرمایه گذار در زمینه پول دیجیتال است. هیچ کس به طور دقیق از تعداد بیت کوین های تحت مالکیت او اطلاعی ندارد، اما شنیده ها حاکی از آن است که او در روزهای اولیه شکل گیری این پول مجازی هزاران واحد از آن را به قیمتی ناچیز خریداری کرده و حالا ثروتی هنگفت را در اختیار دارد.

تونی گالیپی (Tony Gallippi)

گالیپی بنیان گذار و مدیر عامل کمپانی «Bitpay» است. شرکتی که از آن به عنوان یکی از سردمداران پردازش بیت کوین و صاحب یکی از بزرگترین ذخایر آن یاد می شود. هنوز برآورد دقیقی از میزان دارایی شرکت تحت مالکیت گالیپی وجود ندارد، اما شنیده ها حاکی از آن است که در چند سال گذشته دست کم معادل بیست میلیون دلار بیت کوین توسط Bitpay خریداری شده است. مطمئناً گالیپی و شرکتش با افزایش ارزش چشمگیر ارز مذکور در سال اخیر به ثروتی قابل توجه دست یافته اند.

ساتوشی ناکاموتو (Satoshi Nakamoto)

از ساتوشی ناکاموتو یا هر شخص دیگری که در پشت این نام قرار گرفته به عنوان مغز متفکر بیت کوین و کسی که مفهوم ارز رمزپایه را پایه گذاری کرده یاد می شود. پس از آغاز تحقیقات گسترده در سال ۲۰۰۸ در خصوص بیت کوین، ناکاموتو مخفی شد و هرگز حاضر نشد تا هویت واقعی خود را آشکار سازد.

حتی یک بار شخصی اروپایی ادعا کرد که ناکاموتو است، اما شواهدی که او ارائه داد برای اثبات این ادعا کافی نبود.

وقتی هنوز توافقی در خصوص هویت واقعی این فرد وجود ندارد، جای تعجب نیست که کسی از تعداد دقیق بیت کوین های در اختیار او اطلاعی نداشته باشد. با این حال بر طبق بررسی یک توسعه دهنده ارزهای رمزپایه در سال ۲۰۱۳، ناکاموتو نزدیک به یک میلیون بیت کوین در اختیار دارد.

اگر این رقم مذکور را صحیح در نظر بگیریم، در حال حاضر ناکاموتو بیش از ۱۶ میلیارد دلار ثروت دارد. اگر او روزی تصمیم به فروش کل دارایی دیجیتال خود بگیرد، قیمت آن در زمانی کوتاه با افت قابل توجهی مواجه خواهد شد.

دولت آمریکا

شاید تعجب کنید، اما بیت کوین به عنوان یک پول دیجیتال نرم افزار محور که قرار بود محدودیت های ارزی را در تجارت های بین المللی برطرف سازد، حالا به یک منبع درامد قابل اعتنا برای دولت ایالات متحده آمریکا بدل شده است.

فقط در یک فقره، پلیس فدرال در جریان دستگیری گردانندگان فروشگاه مجازی مواد مخدر «راه ابریشم» (Silk Road) بیش از ۱۴۴ هزار واحد بیت کوین را کشف و ضبط نمود. در سال ۲۰۱۳ این بزرگترین ذخیره ارز دیجیتالی ثبت شده دنیا تا آن زمان بود.

دولت تمام بیت کوین های ضبط شده را در طی چند حراجی به فروش گذاشت و از بابت آن ۴۸ میلیون دلار کسب درآمد نمود. تصور کنید اگر آن تعداد بیت کوین تا امروز نگهداری شده بود به چه ثروت بزرگی تبدیل می شد.

البته دولت فدرال همچنان به دنبال کسب درآمد از این راه است. اداره ملی مالیات در آمریکا اعلام کرده است که به ارزهای رمزپایه مالیات تعلق می گیرد. دولت حتی یک دعوای حقوقی همه جانبه را برای افشای نام تمام کاربران بیت کویت آغاز نمود تا از این طریق میزان دارایی ها و درآمدهای افراد برای محاسبه مالیات واقعی آشکار شود.

بر طبق بررسی های هنوز حجم اصلی معاملات پول های مجازی به صورت مخفیانه و دور از نظارت دولت انجام می گیرد. این یعنی سالانه چند میلیون دلار مالیات که از دست دولت ها می رود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (15 مورد)
  • ARRIIA
    ARRIIA | ۶ دی ۱۳۹۶

    این مقاله مال چه زمانیه؟ الان ارزش بیتکوین بیشتر از 15 هزار دلاره.

  • Kashani
    Kashani | ۵ دی ۱۳۹۶

    مدیر اجرایی موسسه معتبر «JPMorgan» پول مجازی را یک «فریبکاری» می داند که به زودی به رسوایی ختم خواهد شد

  • JAVAD_ darbedar
    JAVAD_ darbedar | ۵ دی ۱۳۹۶

    الان قیمت بیت کوین 16000 دلار هستش شما نوشتین 6هزار دلار.
    تعداد کل بیت کوین های موجود 17 میلیون عدد هستش.
    شما نوشتین ساتوشی ناکاموتو بیش از 1 میلیارد بیت کوین داره و ازششون میشه 6.1 میلیارد با ادعای شما اگه قیمت 6هزار دلاری بیت کوین رو ضرب در تعداد یک میلیاردی بیت کوین های ناکاموتو کنیم چیزی در حدود6تریلیون دلار میشه که ارزشش از کل ارز های فیزیکی موجود هم بیشتر میشه . در حالی که مقدار بیت کوین های ساتوشی ناکاموتو 980 هزار تا هستش که با قیمت فعلی ارزششون میشه 16 میلیارد دلار . لطفا با اطلاعات بیشتر این مطالب رو بنویسین تا مردم مانند کارشناس تلویزون بیت کوین رو ملکه بیت ها ترجمه میکنه نباشه ممنون .

    • محمد مافی‌ها
      محمد مافی‌ها | ۶ دی ۱۳۹۶

      بله کاملاً درست میگید، اما چند نکته:
      اول این که هدف اصلی این مقاله معرفی بازیگران کلیدی در این عرصه بوده و میزان ثروت اونها صرفاً برای مقایسه ارائه شده.
      دوم این که درسته تاریخ مقاله چندان به روز نیست و اعداد با قیمت روز زمان نگارش اون محاسبه شده.
      سوم در خصوص ثروت آقای ناکاموتو باید بگم که رقم یک میلیارد در خود مقاله که از منبع کاملاً معتبری هستش نقل شده. اما با توضیحات شما به نظر میرسه اشتباه بوده.
      جهت احترام به دقت شما و دیگر خواننده ها ارقام با توجه به قیمت های فعلی به روز رسانی شدن.
      ممنون از حسن توجه شما

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی