ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

PlayerUnknown’s Battlegrounds
ویجیاتو - بازی

بررسی PlayerUnknown’s Battlegrounds؛ آخرین ما صد نفر

عناوین بتل رویال روز به روز بیشتر می شوند اما PlayerUnknown's Battlegrounds (به اختصار PUBG) با بیش از سی میلیون بازیکن همچنان پرچمدار این سبک جدید است. مکانیزم و ایده تمامی بازی های این سبک ...

پدرام بهادری
نوشته شده توسط پدرام بهادری | ۶ دی ۱۳۹۶ | ۲۳:۰۰

عناوین بتل رویال روز به روز بیشتر می شوند اما PlayerUnknown's Battlegrounds (به اختصار PUBG) با بیش از سی میلیون بازیکن همچنان پرچمدار این سبک جدید است. مکانیزم و ایده تمامی بازی های این سبک یکسان بوده و از فیلمی ژاپنی به همین نام الگو برداری شده اند، تعداد زیادی بازیکن در محیطی بزرگ به دنبال سلاح و تجهیزات می گردند و همدیگر را تا ریخته شدن آخرین قطره خون می کشند. اما چه عواملی باعث می شوند تا PUBG در میان تمامی آن ها به ستاره ای درخشان تبدیل شود؟

  • سازنده: PUBG Corporation
  • ناشر: PUBG Corporation (نسخه پی سی) و Microsoft Studios (نسخه اکس باکس وان)
  • پلتفرم ها: پی سی، ایکس باکس وان
  • پلتفرم بررسی: پی سی

چند ماه قبل در مطلبی متفاوت نگاهی کوتاه به این بازی داشتیم اما آن زمان فرآیند ساخت بازی هنوز به اتمام نرسیده بود و PUBG از مشکلات ریز و درشت بی شماری رنج می برد. اما یک هفته ای است که این عنوان پر سر و صدا به صورت رسمی عرضه شده و حالا فرصت مناسبی است تا به بررسی کامل آن بپردازیم. آیا PUBG همان بازی شایسته ای است که همه برای تجربه آن سر و دست می شکنند؟ با ادامه مطلب همراه باشید تا به پاسخ این سوال برسیم.

پیش از آن که موفق به تجربه PUBG‌ بشوم، ساخته استودیو Epic Games یعنی Fortnite: Battle Royal اولین عنوانی بود که با آن به این سبک آشنا شدم. با تجربه فورتنایت و لذت بردن از دنیای لذت بخش آن، فکر می کردم احتمالا PUBG تفاوت زیادی نداشته و شاید تنها کمی جدی تر باشد. اما بزرگترین تفاوت این بازی با تمام عناوین هم سبک آن، ذات بسیار تاکتیکی تر آن است.

انتخاب میان دوربین اول شخص و سوم شخص خود می تواند یک تاکتیک موثر باشد.

مهم نیست تنهایی، با دوستتان و یا در قالب یک تیم قدم به جزیره یا صحرای بزرگ PUBG بگذارید، برای بقا باید عملکردی کاملا حساب شده داشته باشید. انتخاب محل فرود اولین استراتژی مهمی است که باید خوب به آن فکر کرده و عواملی چون جهت حرکت هواپیما، شلوغی احتمالی محیط و منابع موجود را لحاظ کنید.

اما اهمیت تاکتیک و استراتژی در PUBG تنها به این موارد ختم نمی شود. گیم پلی نسبتا واقع گرایانه بازی شما را مجبور می کند تا در هنگام تیراندازی ها دقت بیشتری به خرج دهید چرا که سلاح های بازی لگد و پرش بسیار زیادی دارند. از طرف دیگر برخورد تنها یک یا دو گلوله با سلاح سنگین برای کشتن هر بازیکن کافی است و بنابراین برای محافظت بیشتر حتما باید به دنبال کلاه خود و جلیقه ضد گلوله باشید.

در واقع یکی از بهترین ویژگی های PUBG گیم پلی متعادل آن است. بازی میان فان بودن و واقع گرایانه بودن مبارزات تعادل بسیار مناسب و لذت بخشی برقرار می کند. PUBG نه به اندازه شوترهای شبیه سازی چون سری آرما بسیار سخت و دشوار و نه چون شوترهای مدرن امروزی کژوال است. به بیان بهتر، سختی گیم پلی و مبارزات در حدی است که از آن خسته نمی شوید ولی در عین حال باید حساب شده و با مهارت عمل کنید.

در کنار اهمیت زیاد استراتژی، همین سختی گیم پلی معجونی از هیجان و استرس را پدید می آورد که به راستی در کمتر بازی ویدیویی حس خواهید کرد. لحظه هایی چون حمله همه جانبه به خانه ای از جوخه دشمن در حالت تیمی همان هیجان زاید الوصفی است که از آن می گوییم و زنده ماندن در حالت تک نفره استرسی به همراه دارد که تپش قلبتان را بالا می برد. البته محیط بسیار بزرگ بازی نیز این استرس و هیجان را تشدید می کند چرا که در جای جای آن احتمال دارد بازیکنی کمین کرده باشد.

هر دو نقشه بازی به اندازه ای بزرگ هستند که هر کس جای مناسبی برای فرود انتخاب کند.

اما در این بخش بزرگترین ایراد PUBG آن است که شما را دنیای بسیار بزرگش کاملا تنها می گذارد. از استراتژی و تاکتیک هایی که بالاتر به آن اشاره کردیم گرفته تا دکمه ها و حرکات شخصیت همگی از مواردی هستند که تنها خودتان با مرور زمان باید فرا بگیرید. هیچ بخش آموزشی در بازی وجود ندارد و گویا سازندگان انتظار داشتند تا کارهایی چون دادن مقداری مشخصی از مهمات به هم تیمی هایتان را اتفاقی کشف کنید.

در کنار گیم پلی هیجان انگیز و واقع گرایانه،‌ صداگذاری PUBG یکی دیگر از بزرگترین نقاط قوت آن به شمار می رود. برای بقا در دنیای خشن بازی باید گوش شنوایی داشته باشید و PUBG نیز به هیچ وجه شما را نا امید نمی کند. در هنگام درگیری ها بازی به هیچ وجه مانند شوترهای دیگر با علامت به شما جهت تیراندازی را نشان نمی دهد و تنها راه حل برای پیدا کردن تیراندازی که قصد جان شما را دارد، گوش دادن به صدای تیر است.

صداگذاری سلاح های بازی به اندازه ای زیبا و با جزییات کار شده که جهت و حتی فاصله روی صدای شنیده شده تاثیر می گذارد. این موضوع تنها به سلاح های بازی محدود نشده و در دنیای ساکت بازی صدای حرکت تمامی وسایل نقلیه به راحتی شنیده می شود. بنابراین دفعه بعدی که خواستید برای جا به جایی در محیط بزرگ بازی از ماشین استفاده کنید، حتما به فکر صدای بلند آن و لو رفتن مکان خود باشید.

با توجه به وسعت بسیار زیاد محیط، گرافیک و جزییات بصری PUBG نیز قابل ستایش است. انیمیشن های حرکت کاراکترها همگی با دقت خوبی طراحی شده و جزییات بافت های سلاح ها و ساختمان ها در سطح کاملا قابل قبولی قرار دارد. اما بازی همچنان روی سیستم های ضعیف تر بهینه اجرا نمی شود.

برای جا به جایی در این دنیای بزرگ ماشین و موتور وسایل نقلیه بسیار مناسبی هستند.

در واقع این بزرگترین مشکلی است که PUBG از زمانی که روی استیم به صورت دسترسی زودهنگام منتشر شد، با آن دست و پنجه نرم می کرده است. حالا با عرضه رسمی بازی اجرای بازی روی سیستم های ضعیف و متوسط بسیار بهتر شده ولی همچنان پیش می آید که ساختمان ها تا مدتی بارگذاری نشوند و نرخ فریم بازی نیز افت شدیدی کند.

اما خوشبختانه باگ ها و گلیچ های PUBG بسیار کمتر شده و دیگر به ندرت پیش می آید تا شاهد صحنه های احمقانه و البته آزار دهنده ای چون گیر کردن کاراکتر خود در بین اشیای محیط و یا هنگ کردن کامل بازی باشید.

اما فارغ از تمامی موارد فنی و تکنیکی، یکی از خطرهایی که بازی های سبک بتل رویال را تهدید می کند، خسته کننده شدن آن ها و کمبود محتوا در گذر زمان است. ذات تاکتیکی و دنیای بزرگ PUBG باعث می شود که این مشکل در مقایسه با عناوین مشابه دیگر بسیار کمتر به چشم آید. به بیان بهتر، تعداد متغیرهای غیرقابل پیش بینی در بازی به اندازه ای زیاد است که هیچ دو راندی یکسان به پایان نمی رسد.

از طرفی دیگر سازندگان به هنگام انتشار نسخه کامل، نقشه دیگری به نام Miramar را به بازی اضافه کرده اند که نه تنها از لحاظ تنوع بصری کاملا متفاوت با قبلی است، بلکه به کارگیری استراتژی و تاکتیک های متفاوتی را نیز می طلبد.

جلیقه ضد گلوله، کلاه محافظ، کوله پشتی و مهمات خوب نیمی از راه پیروزی را برای شما هموار می کنند.

کسب پول و امکان شخصی سازی کاراکترها نیز ویژگی دیگری است که ارزش تکرار بازی را بسیار بالا می برد. هر چه بتوانید بیشتر زنده بمانید و بازیکن های بیشتری را از پا در آورید، پول بیشتری در انتهای راند دریافت خواهید کرد. از این امتیازها می توان برای خرید و باز کردن جعبه هایی مختلف استفاده کرد که از آن ها آیتم های ظاهری چون لباس، کفش، عینک و کلاه به دست می آید.

البته که مانند بسیاری از بازی های دیگر برای کسب پول و امتیاز امکان خرید درون برنامه ای نیز وجود دارد اما تمامی این آیتم ها کاملا ظاهری بوده و در اختیار داشتن آن ها هیچ برتری اضافه ای به شما و دیگران نمی بخشد.

PUBG یکی از آن معدود بازی های با پتانسیلی است که توانسته در مدت کوتاهی خود را از برزخ دسترسی زودهنگام شبکه استیم نجات دهد. بازی های زیادی در این سال ها با ایده های جذاب منتشر شدند اما اکثر آن ها هنوز بعد از گذشت چند سال نتوانسته اند به صورت رسمی عرضه شوند.

اما ویژگی های مثبت و بارز PUBG که بالاتر به آن اشاره کردیم، باعث موفقیت امروزی این عنوان شده و راه را برای عرضه نسخه رسمی باز کرده است. بزرگترین چالشی که این بازی در ‌آینده با آن رو به رو خواهد شد، انتشار محتوای بیشتر و بسط دادن آن است. اگر سازندگان PUBG موفق به این کار شوند، می توان حتی آینده درخشان تری را برای این عنوان جاه طلبانه متصور شد.

اگر از سیستم مناسب و قدرتمندی بهره می برید، لحظه ای برای خرید PlayerUnknown's Battlegrounds درنگ نکنید چرا که تجربه دنیای آن به هر گیمری توصیه می شود.

  • محیط بسیار بزرگ و با جزییات
  • هیجان و استرس کم نظیر
  • گیم پلی واقع گرایانه و در عین حال لذت بخش
  • امکان شخصی سازی خوب
  • لزوم استفاده از تاکتیک ها و استراتژی های مختلف
  • بهینه نبودن بازی روی سیستم های ضعیف تر
  • برخی از مشکلات سرور
  • نبود هیچ بخش راهنما در بازی
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • Sahand
    Sahand | ۲۲ دی ۱۳۹۶

    یه بازی خوب و کامل

  • aligh75
    aligh75 | ۷ دی ۱۳۹۶

    فوق العادست این بازی همه چیز داره

  • GadabouT
    GadabouT | ۶ دی ۱۳۹۶

    واقعا این سبک خیلی جالبه پیشنهاد میکنم حتما rules of survival رو روی تلفن همراهتون بازی کنید

مطالب پیشنهادی