ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ترابردپذیری
تکنولوژی

وضعیت آخرین آمار طرح ترابردپذیری

کاربران شبکه موبایل در ایران بیش از یک سال است که به قابلیت «ترابردپذیری» دسترسی دارند و می‌توانند بدون تغییر شماره تماس خود، سرویس‌دهنده را تغییر دهند. این ویژگی اکنون نقش یک تراز را میان ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۶ دی ۱۳۹۶ | ۱۵:۲۴

کاربران شبکه موبایل در ایران بیش از یک سال است که به قابلیت «ترابردپذیری» دسترسی دارند و می‌توانند بدون تغییر شماره تماس خود، سرویس‌دهنده را تغییر دهند. این ویژگی اکنون نقش یک تراز را میان جذابیت اپراتورهای موبایل بازی می‌کند که با توجه به آمار آن می‌توان دریافت کدام‌یک از سه اپراتور اصلی کشور برای شهروندان ایرانی از جذابیت بیشتری برخوردار بوده‌اند.

ناظر طرح ترابردپذیری، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی است اما کار فنی ترابردپذیری توسط یک کارگزار تحت عنوان «شرکت پایا» پیش می‌رود. با این حال نه شرکت پایا و نه سازمان تنظیم مقررات رادیویی به شکل عمومی گزارش‌های مربوط به طرح ترابردپذیری را منتشر نمی‌کنند و علت این موضوع نیز مشخص نیست.

با این حال دیجیاتو با استفاده از منابع خود امروز توانست آخرین آمار طرح ترابردپذیری را به دست آورد. در این آمار می‌توان تعداد ورودی و خروجی هر اپراتور از زمان اجرایی شدن طرح (پایان مرداد ۹۵) تا کنون را مشاهده کرد.

بر اساس این آمار که دیجیاتو صحت آن را تایید می‌کند، همراه اول همچنان با تراز مثبت روبه‌روست در حالی که تراز نهایی ایرانسل و رایتل منفی هستند. از ابتدای طرح تا کنون ۴۸۷ هزار و ۵۶ مورد ترابرد در شبکه انجام شده است. در واقع پس از گذشت ۱۶ ماه از اجرای طرح ترابردپذیری، هنوز به رقم نیم میلیون ترابرد نرسیده‌ایم.

مدیرعامل همراه اول در آخرین مجمع سالیانه این شرکت خبر جالبی داد و عنوان کرد که رقیب این شرکت، ظرفیت جذب ۱۰ میلیون مشترک همراه اول را آماده کرده بود. چنین گفته‌ای، نشان از آن دارد که اپراتورهای موبایل تصور می‌کردند کاربران استقبال بسیار زیادی از ترابردپذیری داشته باشند. با این حال مدت‌ها پس از آغاز طرح، هنوز در آستانه رسیدن به نیم میلیون ترابرد هستیم و به نظر می‌رسد طرح ترابردپذیری، چندان هم برای کاربران ایرانی شبکه موبایل جذاب نبوده است.

بر اساس این آمار که روز پنجم دی ماه را نیز در بر می‌گیرد، تراز نهایی همراه اول ۴۳ هزار و ۱۲۰ مشترک و مثبت است. این در حالیست که تراز شرکت ایرانسل منفی ۱۶ هزار و ۶۶۴ بوده و در نهایت رایتل به عنوان بازنده اصلی طرح، ۲۶ هزار و ۴۵۶ مشترک خود را به اپراتورهای اول و دوم واگذار کرده است.

تراز میان اپراتورها نیز حکایت جالبی دارد. بر خلاف پیش‌بینی‌های اولیه، در رقابت همراه اول و ایرانسل، سنگینی تزار با ۲۹ هزار و ۹۹۲ مشترک به سمت همراه اول سنگینی می‌کند. در رقابت همراه اول و رایتل، باز هم همراه اول توانسته ۱۳ هزار و ۱۲۸ عدد از مشترکین رایتل را به خود جذب کند. در میان ایرانسل و رایتل، اپراتور دوم قادر بوده ۱۳ هزار و ۳۲۸ مشترک رایتل را روانه بستر مخابراتی خود کند.

همه این موارد در حالیست که آمارهایی که پیشتر از سوی همراه اول و ایرانسل ارائه شده بودند دارای اختلاف‌های چشم‌گیر بودند. آماری که در فوق مشاهده می‌کنید، وضعیت نهایی طرح است در حالی که ایرانسل در زمان‌های مختلفی که این آمار را ارائه کرده، از درخواست‌های کاربران برای پیوستن به شبکه اپراتور دوم گفته؛ درخواست‌هایی که به دلایل مختلف، موفق نبوده‌اند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (24 مورد)
  • Ali Ghaedi
    Ali Ghaedi | ۷ دی ۱۳۹۶

    من ترابرد کردم رایتل اس ام اس هام نمیومد و بعضی وقتا میگم شمارم در شبکه موجود نیست و کلی باگ دیگه که از خیرش گذشتم وگرنه طرح عالی میشد اگه خوب اجرا میشد و بدون اشکال

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی