ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

اولین ابرماه ۲۰۱۸ در شب سال نو

اولین ابرماه ۲۰۱۸ در شب سال نوی میلادی یعنی دوازدهم دی‌ماه رخ خواهد داد و قرار است خاص تر از همیشه باشد. اَبَرماه یا «ماه افروختگی» زمانی اتفاق می افتد که ماه در حالت قرص کامل ...

امین قیاسی
نوشته شده توسط امین قیاسی | ۱۰ دی ۱۳۹۶ | ۰۰:۰۱

اولین ابرماه ۲۰۱۸ در شب سال نوی میلادی یعنی دوازدهم دی‌ماه رخ خواهد داد و قرار است خاص تر از همیشه باشد.

اَبَرماه یا «ماه افروختگی» زمانی اتفاق می افتد که ماه در حالت قرص کامل به نزدیک‌ترین فاصلهٔ خود از زمین می‌رسد و درخشان‌تر و بزرگتر از همیشه دیده می‌شود. این پدیده در فرهنگ‌های مختلف نام‌های متفاوتی دارد. به اولین اَبَرماه سال اصولاً «گرگ ماه» گفته‌ می‌شود چرا که بر اساس باور عموم گرگ‌ها خطاب به این ماه کامل زوزه می‌کشند.

اولین ابرماه ۲۰۱۸
تفاوت اَبَرماه با ماه کامل

ابرماه یکم ژانویه ۲۰۱۸ یکی از سه موردی است که در بازه زمانی دوماهه به صورت پشت سر هم اتفاق می افتد و از این جهت نیز می‌توان آن را مهم خواند.

  • اَبَرماه اول : دوازدهم آذر ماه
  • اَبَرماه دوم : دوازدهم دی ماه (شب سال نوی ۲۰۱۸)
  • اَبَرماه سوم : یازدهم بهمن ماه

همانطور که مشاهده می‌کنید اَبَرماه دوم و اَبَرماه سوم با فاصله‌ی زمانی سی روزه از هم رخ می‌دهند. این اتفاق هر دو سال تنها یک مرتبه اتفاق می‌افتد و به دومین ماه کامل در فاصله‌ی زمانی سی روزه، «ماه آبی» نامیده ‌می‌شود. این مهم بدین معنی نیست که رنگ ماه تغییر می‌کند اما ممکن است در شرایط اتمسفری خاصی سایه‌ای آبی رنگ روی ماه بیفتد.

به گفته‌ی ناسا این «اَبَرماه آبی» در واقع ماه گرفتگی هم به حساب می‌آید. همانطور که می دانید ماه گرفتگی هنگامی روی می‌دهد که کره ماه در حالت بدر قرار داشته و سایه زمین روی آن بیافتد یا به عبارتی زمین بین ماه و خورشید قرار گیرد. زمین در حرکت مداری خود به دور خورشید سایه‌اش را، که در فضا سمتی مخالف خورشید ممتد است، به دنبال می‌کشد.

اولین ابرماه ۲۰۱۸
در صورتیکه ماه وارد مخروط سایه زمین شود ماه گرفتگی رخ می‌دهد

سایه زمین به شکل یک مخروط است که قاعده آن مقطع زمین و طول متوسط آن ۱٬۳۸۰٬۰۰۰ کیلومتر است. طول این سایه، بر اثر تغییر فاصله زمین از خورشید تا حدود ۴۰٬۰۰۰ کیلومتر نسبت به مبدأ متوسط تغییر می‌کند. بر اساس این توضیحات، ماه‌گرفتگی یا خُسوف زمانی رخ می‌دهد که ماه وارد مخروط سایه زمین شود.

از آنجاییکه این اتفاق، رخداد بسیار هیجان‌انگیزی است، بسیاری از عکاسان مبتدی و حرفه‌ای قصد دارند با تجهیزات مختلف، تصویری از این واقعه شگفت انگیز را به ثبت برسانند. آژانس فضایی در همین رابطه نکاتی را از زبان «بیل اینگالس» عکاس باسابقه در مورد ثبت تصویر اّبَرماه منتشر ساخته که می‌توانید آنها را در این مطلب مطالعه کنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • ami_ald
    ami_ald | ۱۰ دی ۱۳۹۶

    13 reasons why

مطالب پیشنهادی