ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

چگونه کار در حالت ایستاده کارایی مغز را افزایش می دهد

این مسئله که نشسته کار کردن در سر میز کار بهتر است یا ایستاده، در سال های اخیر همواره مورد بحث کارشناسان حوزه سلامت بوده. حتی برخی معتقدند که کار کردن در حالت نشسته در ...

علی باقرزاده
نوشته شده توسط علی باقرزاده | ۱۰ دی ۱۳۹۶ | ۱۶:۳۰

این مسئله که نشسته کار کردن در سر میز کار بهتر است یا ایستاده، در سال های اخیر همواره مورد بحث کارشناسان حوزه سلامت بوده. حتی برخی معتقدند که کار کردن در حالت نشسته در واقع صدماتی معادل سیگار کشیدن به بدن انسان وارد می کند. فارق از این بحث های مرتبط با سلامت، محققان به تازگی دریافته اند که کار در حالت ایستاده می تواند منجر به افزایش کارایی مغز شود.

پژوهشگران چه آزمایشی را برای مقایسه کارایی مغز در حالت ایستاده و نشسته اجرا کردند؟

به منظور بررسی این موضوع پژوهشگران داوطلبانی را انتخاب کردند و آنها را به گروه هایی تقسیم بندی نمودند. سپس تستی به نام «اثر استروپ» را در دو حالت ایستاده و نشسته روی آنها انجام دادند. آزمایش استروپ در واقع میزان تأخیر مغز در تصمیم گیری برای محرک های متناقض را می سنجد.

تست اثر استروپ چیست؟

در این تست زمانی که اسم یک رنگ (مانند آبی، سبز یا قرمز) با رنگ دیگری که نشان گر نام آن رنگ نیست، چاپ شده باشد (به عنوان مثال، کلمه «قرمز»، به جای این که با جوهر قرمز رنگ چاپ شود، با جوهر آبی رنگ چاپ شود)، نام بردن رنگ کلمه، در مقایسه با حالتی که رنگ جوهر و کلمه با هم یکی باشند، زمان بیشتری طول کشیده و با احتمال خطای بالاتری مواجه می‌شود. بدین ترتیب سرعت پردازش مغز و ارتباط آن با میزان توجه مشخص می شود.

از نتیجه آزمایش چه حاصل شد؟

بر اساس آزمایشی که در دو گروه افراد ایستاده و دو گروه افراد نشسته انجام شد، مشخص گشت که افرادی که ایستاده آزمایش را انجام داده بودند، موفق شدند سریع تر به چالش ها پاسخ دهند. بر اساس بررسی ها افراد نشسته با تأخیری 120 میلی ثانیه ای در پاسخ دهی صحیح مواجه شدند. در حالی که افراد ایستاده با 100 میلی ثانیه تأخیر پاسخ های درست را دادند.

این تفاوت 20 میلی ثانیه ای اگرچه ممکن است ناچیز به نظر برسد ولی وقتی یک بازه طولانی تر مثلاً طول یک روز در نظر گرفته می شود، آنگاه کارایی بالاتر مغز در رمز گشایی از محاسبات به وضوح آشکار می گردد.

ایستاده کار کردن چطور با افزایش استرس باعث بهبود کارایی مغز می شود؟

اگر عادت به انجام نشسته کارها دارید، حقیقتاً این که بخواهید از این پس عادات خود را تغییر داده و به صورت ایستاده وظایفتان را انجام دهید، مشکل به نظر می رسد. دلیل این مسئله فقط به خاطر نیاز به صرف انرژی بیشتر برای ایستادن نیست، بلکه هنگامی که ایستاده اید، پردازش های اضافه ای از جمله کنترل تعادل و کنترل عضلات نیز به مغزتان تحمیل می شود.

تمام این موارد موجب می شوند استرس اضافه ای، هر چند ناچیز به شما وارد شود. تحقیق اخیر در مورد افزایش کارایی مغز به واسطه ایستادن مشخص کرد که موضوع ایستادن در واقع با فراهم آوردن میزان مورد نیاز از استرسی که باعث افزایش تمرکز و در نتیجه کارایی می شود، موجب بهبود اثر بخشی مغز می گردد.

کدام را انتخاب کنیم؛ کار ایستاده یا نشسته؟

در نهایت پیشنهاد می شود از این پس اگر در حال انجام کاری بودید که نیاز به بهبود کارایی مغزتان داشتید، آن را ایستاده انجام دهید. همچنین بهتر است برای حفظ سلامتی خود ترکیبی از کار نشسته و ایستاده را برای فعالیت هایتان در نظر بگیرید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • صادق
    صادق | ۱۱ دی ۱۳۹۶

    فکر کنم لینک منبع اشتباه باشه

مطالب پیشنهادی