ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

صبا ایده با «پلاک» آفلاین می‌شود

شرکت «صبا ایده» را به عنوان یک هلدینگ با محصولاتی آنلاین می‌شناسیم. «آپارات» شناخته‌شده‌ترین سرویس‌ آن است و به نظر می‌رسید که حرکت صبا ایده در مسیر تولد سرویس‌های کاملاً آنلاین دیگر باشد اما شکوری‌ها ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۱۰ دی ۱۳۹۶ | ۱۲:۳۰

شرکت «صبا ایده» را به عنوان یک هلدینگ با محصولاتی آنلاین می‌شناسیم. «آپارات» شناخته‌شده‌ترین سرویس‌ آن است و به نظر می‌رسید که حرکت صبا ایده در مسیر تولد سرویس‌های کاملاً آنلاین دیگر باشد اما شکوری‌ها سرویسی را افتتاح کرده‌اند که اگرچه در ذات خود با کاربران به شکل آنلاین تعامل دارد اما خدماتی کاملاً آفلاین را در اختیار آنها قرار می‌دهد.

نام سرویس جدید خانواده صبا ایده «پلاک» است و «محمدجواد شکوری مقدم»، مدیرعامل صبا ایده به من می‌گوید که کار پیاده‌سازی‌اش از اسفندماه سال گذشته آغاز شده و صبا ایده به عنوان سرمایه‌گذار مرحله بذری در کنار پلاک بوده است. پلاک در واقع یک سرویس آنلاین درخواست خدمت در محل شماست و آنطور که از سایتش بر می‌آید، قرار است پنج خدمت مختلف را در اختیار کاربرانش قرار دهد.

شکوری مقدم، مدیرعامل صبا ایده ماهیت پلاک و استراتژی پشت پرده آن را اینگونه برای دیجیاتو تشریح می‌کند:

«پلاک یک پلتفرم ارائه خدمات در محل است و هدف آن رساندن خدمات مختلف و مورد نیاز مشتریان در محل آنهاست، به عبارتی با گسترش زندگی شهری -۷۴٪ نرخ شهرنشینی-، وجود ترافیک سنگین در کلان شهرها و اهمیت سپردن کارها به متخصصان و خلق لحظات دلپذیر در کنار دوستان و نزدیکان، نیاز مبرمی به وجود یک سامانه معتبر جهت ارائه سرویس مطلوب وجود دارد که سامانه خدمات پلاک با ارایه خدماتی مثل خشک‌شویی، کارواش نانو و نظافت تا این لحظه و خدمات متنوع دیگر این امکان رو برای مشتریانش ایجاد کرده است.»

پلاک اگرچه توسط یکی از بزرگترین شرکت‌های اینترنتی ایران پشتیبانی می‌شود اما همچنان یک تیم کوچک آن را اداره می‌کنند. «بابک مقدم»، مدیرعامل پلاک در گفتگو با دیجیاتو خبر می‌دهد که در حال حاضر ۱۶ نفر به صورت مستقیم در این شرکت فعالیت دارند: «با این حال روز به روز تیم اصلی در حال گسترش است و بیش از ۱۴۰ نفر به صورت غیر مستقیم فعالیت دارند.»

پلاک در حالی توسط صبا ایده وارد این حوزه می‌شود که سرویس‌های زیاد دیگری در سال‌های اخیر در همین مسیر گام برداشته‌اند و اتفاقاً کاربران را با ماهیت خدمات خود آشنا کرده‌اند. با این‌حال مقدم در مورد مزیت رقابتی پلاک به دیجیاتو می‌گوید:

«بله، اپلیکیشن‌های زیادی وجود دارند اما متاسفانه اکثر آنها به ثبت درخواست مشتری اکتفا کرده و فاقد ارایه قیمت‌های شفاف و روشن و همچنین پذیرش مسئولیت خدمات هستند. اما در پلاک ما معتقد هستیم افزایش اپلیکیشن‌های خدمات در محل لازمه گسترش فرهنگ استفاده از این سرویس است، به زبان دیگر، ابتدا باید کیک بزرگتری بسازیم تا رقابت بر سر تصاحب قسمتی از آن معنی دار باشد، همانند استارت‌آپ‌های فروش کالا که من هم تجربه خوبی در آن زمینه دارم، با بزرگ‌تر شدن کیک امکان پوزیشنینگ و کسب بخش‌های مشخصی برای هر یک از همکاران وجود خواهد داشت، البته مسلما پلاک با ایجاد تجربه خوشایند خدمات در محل و تمرکز بر خواست‌های مشتریان سعی در کسب اعتماد مشتریان دارد و می‌تواند حرف‌‌های زیادی برای گفتن داشته باشد.»

بر اساس گفته مدیرعامل پلاک، این شرکت تلاش می‌کند تا شفافیت قیمت‌گذاری را در دستور کار خود قرار دهد. به همین دلیل اکنون سرویس‌های خدمات نظافت، کارواش و خشک‌شویی در اختیار کاربران قرار گرفته‌اند اما دو سرویس دیگر که پیچیده‌تر بوده و نیاز به متخصص یا منابع بیشتری دارند هنوز در پلاک غیر فعال هستند. این دو سرویس، «دست‌به آچارها» و «اتوبار» هستند که مورد اول نیاز به افراد متخصص دارد و مورد دوم، نیازمند منابعی مانند خودروهای مخصوص و همچنین نیروی کاری متخصص این کار است. مقدم در رابطه با زمان شروع به کار این دو بخش می‌گوید:

«ما در پلاک سعی کردیم تا شفافیت را محور کارمان قرار بدهیم و شفافیت در قیمت گذاری یکی از همین موارد است که در سرویس‌های فعلی پلاک کاملاً به چشم می‌خورد، البته ایجاد این شفافیت و شکل دادن بازار سنتی کار بسیار پیچیده‌ای بود و هنوز هم هست، اما پلاک سعی دارد تا برای سرویس‌های پیچیده دست به آچارها هم همین سهولت رو برای مشتریان فرآهم کند. برای مثال اگر آیفون تصویری شما دچار اشکال شود، هزینه انجام آن در نگاه اول مشخص نیست، چراکه شاید یک سیم ساده به مشکل اتصال خورده باشد و یا شاید کل دستگاه نیاز به تعمیر یا تعویض پیدا کند. پس قیمت در این حالت می‌تواند از ۲۰ هزارتومان شروع شده و بر حسب مشکل افزایش پیدا کند. با این حال، سرویس‌های جدید تا پایان همین فصل ارائه خواهند شد.»

مقدم، مزیت و سرمایه بزرگ صبا‌ ایده را فارغ از تجربه بالا در اکوسیستم استارت‌آپی، کاربران بالای آن می‌داند که در پلتفرم‌های مختلف این هدلینگ مانند آپارات، فیلیمو، سینماتیکت، میهن‌بلاگ و آژانس تبلیغاتی صبا ویژن در حال فعالیت هستند: «همانطور که می‌دانید ترافیک و پایگاه مشتریان در به ثمر رسیدن استارت‌آپ‌های تقاضا محور خدمات بسیار بسیار دارای اهمیت و حیاتی هستند که این مزیت رقابتی ضمن افزایش مشتریان بطور استراتژیک می‌تواند مزیت رقابتی حیاتی نیز برای شرکت پلاک فرآهم کند.»

با این همه، صبا ایده و سرویس‌های آنلاینش در سال‌های اخیر مشکلات زیادی با نهادهای نظارتی داشته‌اند و خود شکوری مقدم، بارها قلم منتقدانه‌اش را در اعتراض به این وضعیت به دست گرفته است. حال صبا ایده اولین سرویس آفلاین خود را به عنوان یک بستر خدمات ارائه داده اما سوال اینجاست که آیا باز هم با چالش‌های مختلفی رو به رو خواهد بود؟ شکوری مقدم، مدیرعامل صبا ایده در این باره به دیجیاتو می‌گوید:

«به طور کلی اکو سیستم استارتاپی ایران نیازمند بستر قانونی و در خور است و متاسفانه هنوز از شرایط ایده‌آل فاصله زیادی داریم. اما امید داریم با کمک همه اصحاب رسانه و همکاران فعال در اکوسیستم مشکلات موجود حل شود. آینده قانونمند تر به معنای آینده‌ای پر مجوز تر و پر چارچوب تر نیست، بلکه به معنای بستری مناسب با توجه به حقوق تمامی ذینفعان سرویس های آنلاین و آفلاین است ، دنیایی بدور از حاشیه های امروز اکوسیستم ما.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Mahtab Jahandar
    Mahtab Jahandar | ۱۰ دی ۱۳۹۶

    کلا ایده هرکسی به ثمر نمیرسه اگر بهترین ایده هم داشته باشی باز تلف میشه و یه عده با ایده های مزخرف رشد میکنن.

مطالب پیشنهادی