ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

صفر مطلق
علمی

محققان نانوچیپی را برای دستیابی به دمای صفر مطلق توسعه داده اند

محققان اروپایی موفق به ساخت نانوچیپی شده اند که می تواند دما را تا کمتر از 3 میلی کلوین کاهش دهد که رکوردی جدید در سرمایش محسوب می شود. هدف دانشمندان سرمایش تا حد صفر ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۱۰ دی ۱۳۹۶ | ۱۰:۳۰

محققان اروپایی موفق به ساخت نانوچیپی شده اند که می تواند دما را تا کمتر از 3 میلی کلوین کاهش دهد که رکوردی جدید در سرمایش محسوب می شود.

هدف دانشمندان سرمایش تا حد صفر مطلق یا منفی 459.67 درجه فارنهایت است. در این دما ذرات ثابت می شوند و به همین خاطر دانشمندان عقیده دارند که نمی توان به دمایی کمتر از آن دست پیدا کرد.

در این پروژه که با همکاری انستیتوهای تحقیقاتی سوییسی، آلمانی و فنلاندی صورت گرفته دو فرایند سرمایشی مغناطیسی با یدیگر ترکیب شده اند.

بر این اساس اعمال میدان مغناطیسی موجب دور شدن گرمای خارجی از جسم می‌شود اما برای افزایش کارایی سیستم پیش از آن که فرآیند سرمایش انجام شود باید با روشی دیگر، گرمای مغناطیسی شدن را از محیط خارج کرد.

صفر مطلق
در این پروژه از دماسنج مسدود کننده کلومبی استفاده شده است

بنابرین محققان از طریق یک سیستم خنک کننده دیگر دمای نانو چیپ و اتصالات درون آن را کاهش داده و عقیده دارند که از این روش می توان برای دستیابی به صفر مطلق استفاده کرد.دمایی که این فیزیکدانان به آن دست پیدا کرده اند منفی 459.665 درجه فارنهایت است که یک هزارم درجه از صفر مطلق کلوین کمتر است. در چنین دمایی قوانین فعلی طبیعت کنار رفته و دنیای انتزاعی فیزیک کوانتوم خودنمایی می کند.

این نانو چیپ می تواند دمای مذکور را تا هفت ساعت حفظ کند که امکان انجام تحقیقات لازم برای درک بهتر ویژگی های این محیط را فراهم می کند

«اولریش اشنایدر»، از فیزیکدانان دانشگاه «لودویگ مکسیمیلیان» مونیخ در گفتگو با «لایو ساینس» اعلام کرده است:

زمانی که اصول یک مساله را به صورت کامل مطالعه می کنیم نمی دانید ممکن است چه نتایجی به دست بیاورید، بنابرین درک بهتر این دما ممکن است به چیزهایی که حتی تصور آن را نمی کنیم منجر شود.

«دومینیک زامبول»، از فیزیکدانان دانشگاه بازل نیز در گفتگو با نشریه «نیوزویک» تاکید کرده که چنین دمای فوق سردی را می تواند مقدمه ای برای کشف یافته های جدید باشد.

 

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • AmrH
    AmrH | ۱۰ دی ۱۳۹۶

    در کمتر از صفر مطلق انتظار میره حجم ماده منفی شه که امکان پذیر نیست. مگر اینکه اتفاق دیگه ای بیفته. دقیقا میشه منفی ۲۷۳/۱۵ درجه سانتیگراد.

مطالب پیشنهادی