ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

پهپادها ستارگان نمایشگاه هوانوردی سال 2017 چین

در نمایشگاهی هوایی «World Fly-In Expo» که به تازگی در شهر ووهان چین برگزار شده بود هواپیماهای جت، بالون ها و هواپیماهای فوق سبک به نمایش در آمده بود. ولی ستارگان این نمایشگاه هیچ کدام ...

علی باقرزاده
نوشته شده توسط علی باقرزاده | ۱۱ دی ۱۳۹۶ | ۱۹:۳۰

در نمایشگاهی هوایی «World Fly-In Expo» که به تازگی در شهر ووهان چین برگزار شده بود هواپیماهای جت، بالون ها و هواپیماهای فوق سبک به نمایش در آمده بود. ولی ستارگان این نمایشگاه هیچ کدام از آنها نبود، بلکه پهپادهای پیشرفته بودند که این رویداد را به تسخیر خود در آورده بودند. در ادامه به برخی از جالب ترین کاربردهای این پهپادها می پردازیم که در نمایشگاه مذکور معرفی شده بودند. همچنین به وضعیت آموزش های مرتبط با ساخت پهپادها در این کشور نگاهی خواهیم داشت

جایگاه صنعت تولید پهپاد چین در چه سطحی در جهان قرار دارد؟

کمپانی DJI به تنهایی بیش از 70 درصد از بازار پهپادها در جهان را در اختیار دارد

بر اساس گزارش شرکت «Skylogic» که به تحقیقات  در زمینه پهپادها می پردازد، تنها کمپانی چینی DJI کافیست که چین را در زمینه ارائه پهپادهای پیشرفته در سطح دنیا پیشرو بدانیم. این کمپانی که در سال 2006 تأسیس شده، به تنهایی بیش از 70 درصد از بازار پهپادها در سطح جهان را در اختیار دارد. این موفقیت به واسطه قیمت های رقابتی DJI و کنترل ساده آن برای همه افراد، فراهم شده. اکنون در بسیاری از نقاط جهان کاربران از این پهپادها برای تفریح و عکاسی حرفه ای استفاده می کنند.

پهپادها در چین چه وظایفی را به عهده دارند؟

البته صنعت تولید پهپاد در چین تنها به نمونه هایی که برای سرگرمی طراحی می شوند خلاصه نمی شود.در این کشورها پهپادها وظایف گوناگونی را به عهده دارند. آنها خطوط انتقال نیرو را بررسی می کنند. بر مناطقی که دچار بحران هایی از جمله آتش سوزی شده اند نظارت می کنند، کیفیت هوای اطراف کارخانه های صنعتی را می سنجند و بسیاری از کارهای نظارتی دیگر را انجام می دهند.

همچنین بسیاری از کمپانی ها برای حمل و نقل کالاهای خود در حال مذاکره با دولت برای دریافت مجوزهای قانونی جهت استفاده از پهپادها برای حمل و نقل هستند.

در نمایشگاه World Fly-In چه گذشت؟

پهپادهای چین
پهپاد تیمی از استان گوانگدونگ که در گروه پهپادهای صنعتی مسابقه می دهد.

در این نمایشگاه پهپادهایی که توسط کاربران کنترل می شدند در زمینه های مختلفی از جمله حمل کالا، سم پاشی آفت کش ها و ... با یکدیگر رقابت می کردند. حتی پهپادهایی که وظیفه دور کردن پرنده های مزاحم برای پرواز ایمن هواپیماها به واسطه ایجاد صداهای بلند را داشتند نیز به نمایش در آمده بودند.

پهپادهایی که وظیفه دور کردن پرنده های مزاحم برای پرواز ایمن هواپیماها در فرودگاه ووهان را دارند. آنها با ایجاد صداهای بلند، پرنده ها را فراری می دهند.

در نمایشگاه همچنین دو نفر از شرکت کنندگان به نام «سام ژانگ» و «یوآن جیاجی» 100 پهپاد سفید رنگ را آماده کرده بودند و قرار بود برای نمایش شبانه آنها را به پرواز درآورند. این دو نفر در کمپانی «اِهانگ» کار می کردند؛ شرکتی که در گوانگژو مستقر است و به تولید پهپادهای تجاری و نیز پهپادهایی برای مشتریان عادی می پردازد.

در نهایت وقتی غروب شد این دو کنترل پهپادها را به دست گرفتند و آنها را شبیه به دسته ای از پروانه های درخشان به پرواز درآوردند. سپس با آنها نوشته ها و اشکال نورانی را در آسمان به نمایش گذاشتند؛ شکل یک هواپیما، بال های یک پرنده، علامت «WFE» به معنی نمایشگاه «World Fly-In Expo» و بسیاری اشکال دیگر به نمایش در آمدند.

کمپانی اِهانگ همچنین پهپادی را در نمایشگاه آزمایش کرد که به مدت 25 دقیقه و با متوسط سرعت 59 کیلومتر در ساعت می تواند یک انسان را با خود حمل کند.

چه نگرانی های امنیتی در خصوص پهپادهای چینی مطرح می شود؟

ارتش آمریکا چندی پیش استفاده از پهپادهای DJI را ممنوع اعلام کرد

برخی از شرکت ها از جمله DJI اخیراً از سوی دولت ها مورد انتقاداتی قرار گرفته اند. به عنوان نمونه چندی پیش مقامات آمریکا ادعا کردند که این پهپادها بسیاری از اطلاعات حساس مرتبط با زیرساخت های آمریکا را به سرورهایی در چین ارسال می کنند. البته مسئولین کمپانی DJI این اتهامات را نپذیرفتند.

حتی چندی پیش ارتش آمریکا طی ابلاغیه ای به تمام واحدها و نیروهای خود دستور داده بود که استفاده از پهپادهای این کمپانی چینی را متوقف کنند، زیرا محصولات آن دارای ضعف های سایبری بوده و به راحتی توسط افراد غیر مجاز قابل کنترل بودند.

دوره های آموزش پرواز یا ساخت پهپاد در چین چگونه است؟

البته به نظر می رسد در نهایت این نگرانی ها تأثیری بر اشتیاق به پهپادها در چین نگذاشته باشد. گواه این مسئله استقبال از «موسسه آموزشی پروازهای هوافضای ایوات» که توسط شرکت سازنده پهپادهای صنعتی، «ایوات» اداره می شود، است. این کمپانی اولین شرکت در چین است که گواهینامه هایی برای هدایت پهپادهای سنگین صنعتی را صادر می کند.

در این موسسه علاقه مندان می توانند پس از گذراندن دوره ای یک ماهه در کارخانه های ساخت پهپادها یا به عنوان کاربر هدایت کننده این دستگاه ها به کار مشغول شوند. به گفته «لی چونفِی»، مدیر این موسسه، استقبال از این دوره ها در حال افزایش است.

همچنین در برخی از مدارس چین دانش آموزان ساخت پهپاد را فرا می گیرند. از سال ها قبل«یانگ لِی» مدرس دوره های ساخت پهپاد در دبستان «ژونگجیاکُن» در ووهان، در حال آموزش روش های ساخت این گجت ها است.

«یانگ لِی» یکی از معلمان در دبستانی در ووهان ساخت پهپاد را به دانش آموزان از جمله «ژیونگ شِیو» آموزش می دهد.

«ژیونگ شِیو» یکی از شاگردان او هر یکشنبه برای پرواز با پهپادهای تجاری در کلاس حاضر می شود. حتی برخی از دانش آموزان پهپادهایی که خود ساخته اند و بیشتر شبیه به یک موشک کاغذی بزرگ به نظر می رسد را پرواز می دهند.

پهپادی که توسط دانش آموز «ژیونگ شِیو» ساخته شده، حالا درآسمان به پرواز در آمده.

اجزای این پهپادها معمولا از مقوا ساخته می شوند و به وسیله چسب های نواری و نیز چسب های مایع به یکدیگر متصل می شوند. این پهپادهای دست ساز آموزشی معمولاً قابلیت پرواز برای مدت 10 دقیقه را دارند. جالب تر اینکه خانواده های کودکان نیز با آموزش ساخت پهپاد موافق هستند. پدر شِیو در این مورد می گوید: «یادگیری به پرواز درآوردن پهپادها حس غرور و افتخار به کشور را در فرزندش زنده می کند».

در نهایت به نظر می رسد پیشرفت چین در زمینه فناوری های مرتبط با پهپادها همچنان ادامه داشته باشد و چه بسا با سرعتی بیش از پیش نیز رشد کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • ArminAlavi
    ArminAlavi | ۱۱ دی ۱۳۹۶

    شرکت های چینی پیشرفت زیادی کردند در این حوزه.

مطالب پیشنهادی