ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اولین لامپ‌های رشته‌ای
علمی

۱۳۸ سال پیش ادیسون اولین لامپ‌های رشته‌ای خود را به نمایش گذاشت

توماس آلوا ادیسون روز ۳۱ دسامبر سال ۱۸۷۹ در نمایش اولین لامپ‌های رشته‌ای خود ، خیابان منلو پارک نیوجرسی را به طور کامل روشن نمود. اگرچه اولین لامپ‌های رشته‌ای چهل سال قبل از این تاریخ ...

امین قیاسی
نوشته شده توسط امین قیاسی | ۱۱ دی ۱۳۹۶ | ۲۰:۳۰

توماس آلوا ادیسون روز ۳۱ دسامبر سال ۱۸۷۹ در نمایش اولین لامپ‌های رشته‌ای خود ، خیابان منلو پارک نیوجرسی را به طور کامل روشن نمود.

اگرچه اولین لامپ‌های رشته‌ای چهل سال قبل از این تاریخ تولید شده بود اما هیچ یک از مخترعین نتوانسته بود که طرحی کاربردی برای آن بیافریند. ادیسون اولین مخترعی بود که در اواخر سال ۱۸۷۰ میلادی پس از آزمایش‌های فراوان توانست یک الیاف کربن پایدار بسازد که بتواند ساعت‌ها بسوزد.

اولین نمایش لامپ‌های رشته‌ای

در ضمن او یک ژنراتور الکتریکی پیچیده نیز طراحی نمود تا انرژی یک سیستم نوری بزرگ را تامین کند. در ادامه قسمتی از زندگی نامه‌ ی ادیسون، بنیان‌گذار جهان مدرن را ورق می‌زنیم:

او سال ۱۸۴۷ در میلان اوهایو قدم به جهان گذاشت و مانند بسیاری از آمریکایی‌های آن زمان مدت کمی به مدرسه رفت. وی در سنین پایین به مشکل شنوایی شدیدی دچار شد که این ناتوانی موجب گشت انگیزه بسیاری برای تلاش و کوشش از خود نشان دهد. در ۱۶ سالگی توانست به عنوان یک اپراتور تلگراف مشغول کار شود که این اتفاق باعث شد تا انرژی زیادی در زمینه بهبود سیستم تلگراف صرف کند. بالاخره در سال ۱۸۶۹ تمام توجه خود را متوجه اختراع نمود. از این رو در سال ۱۸۷۰  به یک آزمایشگاه و کارگاه ماشین نقل مکان کرد تا رویاهایش را عملی سازد.

اولین نمایش لامپ‌های رشته‌ای

آزمایش‌های وی در واقع به وسیله‌ی بینش و درک قابل توجه‌اش هدایت می‌شد اما همچنین از دانش ریاضی و فنی کارمندانش نیز بهره می‌برد. ادیسون تحقیقاتش را روی تلگراف ادامه داد و در سال ۱۸۷۷ توانست زمانی که به دنبال راهی برای ضبط کردن ارتباطات تلفنی بود، یکی از بزرگترین اختراعات خود یعنی گرامافون را به ثبت برساند.

رونمایی از دستگاه گرامافون، این مخترع آمریکایی را  به شهرتی جهانی رساند و باعث شد که «جادوگر منلو پارک» لقب گیرد.

اولین نمایش لامپ‌های رشته‌ای

اگرچه اختراع وسیله‌ای که قادر بود به ضبط و پخش صدا بپردازد جایگاه او در تاریخ را محکم کرده بود اما این دستگاه تنها یکی از چندین اختراع بزرگ ادیسون بود که زندگی در جهانی مدرن را پایه‌گذاری کرد. از این دسته اختراعات می‌توان به طراحی، ساخت اولین لامپ‌های رشته‌ای پایدار در ۱۸۷۹، دوربین فیلمبرداری و پروژکتور آن در اواخر ۱۸۸۰ اشاره کرد.

او توانست در سال ۱۸۸۷ میلادی اولین آزمایشگاه تحقیقاتی دنیا را در وست اورنج نیوجرسی بسازد و ده‌ها کارمند را برای آزمایش موراد متعددی استخدام کند.

 اولین لامپ‌های رشته‌ای
شاید بزرگترین اشتباه ادیسون پذیرش استعفای تسلا بود چرا که او پس از اختراع سیستم‌های جریان مستقیم، چندی بعد توانست با کشف جریان متناوب (AC) در برابر امپراتوری ادیسون و سیستم DC او قد علم کند. او با حمایت جرج وستینگهاوس کارخانه‌دار معروف سامانه‌های چند فازی توزیع برق را برپایه جریان AC تکمیل نمود که بسیار کارآمدتر از سیستم ادیسون بود. این رقابت در فیلمی به نام جنگ جریان به نمایش درآمده است.

شاید بزرگترین کمک ادیسون به دنیای مدرن از فعالیت او در حوزه الکتریسته بوجود آمد. او یک سیستم توزیع الکترونیکی خاص برای نیرو و نور ایجاد کرد که نیویورک را به اولین شهر نیروگاه دار جهان تبدیل نمود.

فعالیت‌های دیگر او شامل اختراع باتری آلکالاین، اولین راه‌آهن برقی و مجموعه‌ی پرشماری از موارد ناشناخته‌تر می‌شود که پایه‌ی بسیاری از وسایلی است که بعدها ساخته شدند.

ادیسون، یکی از فعال‌ترین مخترعین دنیا پس از هشتاد سالگی نیز به کار خود ادامه داد و توانست حدود ۱۱۰۰ پتنت را طراحی کند. وی در سال ۱۹۳۱ پس از ۸ دهه‌ زندگی به عمر پرثمرش پایان داد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی