ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویجیاتو - بازی

حسن کریمی قدوسی: رونق بازی‌ سازی داخلی در گرو تصویب مجلس شورای اسلامی

حسن کریمی قدوسی، مدیرعامل بنیاد ملی بازی های رایانه ای اخیراً از سیاست های تازه و کلان این بنیاد برای حمایت از بازی سازان و تولید داخلی خبر داده است. وی در صحبت های اخیر ...

شایان ضیایی
نوشته شده توسط شایان ضیایی | ۱۲ دی ۱۳۹۶ | ۱۳:۳۰

حسن کریمی قدوسی، مدیرعامل بنیاد ملی بازی های رایانه ای اخیراً از سیاست های تازه و کلان این بنیاد برای حمایت از بازی سازان و تولید داخلی خبر داده است. وی در صحبت های اخیر خود می گوید:

در حال حاضر روند ناعادلانه‌ ای در کشور وجود دارد و شرایط عرضه برای بازی ایرانی و خارجی یکسان است. در چنین شرایطی بازی‌ ساز ایرانی چرا باید ریسک کرده و هزینه‌ تولید بدهد در حالی که می‌تواند با رقمی بسیار کمتر، بازی خارجی را وارد کشور کند.

مدیرعامل بنیاد ملی بازی های رایانه‌ ای توضیح می دهد که که روند فعلی عرضه بازی های مبتنی بر موبایل باید به نفع تولیدکننده های داخلی تغییر کند و به همین جهت، برای سامان دهی بازار، بازی های خارجی موبایل از ابتدای سال آینده شمسی منوط به دریافت مجوز عرضه از بنیاد ملی بازی های رایانه‌ای هستند. به عقیده وی «عرضه رسمی بازی های خارجی در کشور می تواند مفید باشد، چرا که این مسئله به شفافیت مالی بازار کمک می کند» اما این فرآیند در حال حاضر بی ضابطه است.

حسن کریمی قدوسی، بی ضابطگی عرضه بازی های خارجی را از آن جهت مشکل ساز می داند که بازیسازان داخلی به خاطر تحریم ها قادر به انتشار بازی خود در بازارهای جهانی نیستند اما بازیساز خارجی، بازی خود را به راحتی در ایران منتشر می کند. «چنین روندی، درآمد بازی سازان داخلی را به صورت محسوسی کاهش داده است».

عوارض ورود بازی‌های خارجی در لایحه بودجه ۹۷، در انتظار تصویب مجلس

حسن کریمی قدوسی و عوارض بازی های خارجی

حسن کریمی قدوسی در ادامه به تشریح برنامه های بنیاد برای حل این مشکل پرداخته و می گوید:

امسال طرح دریافت عوارض از بازی‌های خارجی را با حمایت و ورود مستقیم وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی به لایحه بودجه ۹۷ اضافه کرده‌ایم که این طرح با تصویب در مجلس شورای اسلامی از سال آتی اجرایی خواهد شد. در صورتی که نهاد قانون‌گذار با بی‌توجهی، باعث حذف این لایحه شود جای تعجب خواهد داشت؛ آن هم در شرایطی که مقام معظم رهبری تاکید ویژه‌ای بر موضوع اشتغال و تولید محتوای داخلی دارند.

کریمی قدوسی ضمن اشاره به این موضوع خاطر نشان کرده که سیاست بنیاد ملی بازی های رایانه‌ای برای سال آتی، حمایت همه جانبه از تولیدات داخلی است و اگر این لایحه در مجلس به تصویر نرسد، بنیاد ملی در راستای حمایت از تولید داخلی مجبور به کاهش محسوس مجوز عرضه بازی های موبایل خارجی خواهد بود.

طبیعتاً این مسئله می تواند به نگرانی هایی درباره گران تر شدن بازی ها منجر شود، اما کریمی قدوسی می گوید «به دنبال گران کردن بازی خارجی نیستیم» و عوارض، از بازی ساز یا ناشر خارجی دریافت می شود. وی در نهایت افزوده است:

با صرف منابع مالی حاصل از عوارض بازی‌های خارجی می‌توانیم فعالیت‌های زیرساختی بسیاری در جهت ارتقا و اعتلای صنعت بازی‌سازی داخلی انجام دهیم. برای این منظور بنیاد ملی بازی‌ های رایانه‌ ای بیش از یکسال است که در جهت پیاده‌سازی «هرم حمایت» فعالیت‌ های گوناگونی انجام داده است و براساس این هرم، تمام حمایت‌ هایی که از بازی‌ سازان داخلی صورت می‌گیرد ضابطه‌ مند و شفاف خواهد بود. امید است سال آتی، سالی روشن در جهت تولید داخلی در حوزه‌ صنعت بازی کشور باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • Aminpouyan
    Aminpouyan | ۱۲ دی ۱۳۹۶

    مسخره است ایجا واسه بازی ساختن هم باید از حرومزاده ها اجازه گرفت. همینه که پیشرفت در این مملکت معنی نداره.

  • pouya s
    pouya s | ۱۲ دی ۱۳۹۶

    ینی تو هر صنعتی باید یه ایران خودرو ایجاد کنند که آقایون راضی باشند

مطالب پیشنهادی