ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

بیانیه تپ‌سی در خصوص شکایت از اسنپ

تپ‌سی در ۲۷ آذرماه یک شکایت قدیمی را دوباره پیگیری کرد. شکایتی از رقیب اصلی خود که حکایت از محدودسازی رانندگان برای انتخاب پلتفرم کاری داشت. با این حال دیروز خبر رسید که شورای رقابت، رای ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۱۳ دی ۱۳۹۶ | ۱۶:۲۵

تپ‌سی در ۲۷ آذرماه یک شکایت قدیمی را دوباره پیگیری کرد. شکایتی از رقیب اصلی خود که حکایت از محدودسازی رانندگان برای انتخاب پلتفرم کاری داشت. با این حال دیروز خبر رسید که شورای رقابت، رای نهایی خود را به نفع اسنپ صادر کرده است.

اصل شکایت تپ‌سی از رقیب خود به این موضوع برمی‌گردد که رانندگان چرا نباید توانایی کار به شکل همزمان در دو سرویس را داشته باشند. بر اساس گفته‌ مدیران تپ‌سی، اسنپ به رانندگانی که از سرویس تپ‌سی استفاده کنند اجازه باز کردن اپلیکیشن سرویس خود را نمی‌دهد و ابتدا آنها را ملزم می‌کند تا اپلیکیشن تپ‌سی را حذف کنند. پس از این اقدام، رانندگان قادر خواهند بود در اسنپ فعالیت کنند.

حال مدیر روابط عمومی شرکت تپ‌سی، این بیانیه را در خصوص ماجرای شکایت و رای شورای رقابت در اختیار دیجیاتو قرار داده است که آن را در ادامه مطالعه می‌کنید:

«شورای رقابت در جلسه‌ای که در تاریخ ۲۷ آذر برگزار شد موضوع شکایت تپسی از انحصار طلبی اسنپ را بررسی کرد و در نهایت به رغم آنکه نیمی از اعضا به نفع تپ‌سی رای داده‌ بودند با شکایت تپ‌سی موافقت نکرد.

بسیاری از رانندگان محترمی که با شرکت اسنپ کار می‌کنند با این محدودیت مواجه بوده‌اند که این شرکت آن‌ها را از کارکردن در اپلیکیشن‌های رقیب مانند تپ‌سی منع نموده و در صورت عدم پیروی از این تصمیم، رانندگان را مجازات و اخراج می‌کند. تاسف‌بار اینکه مسوولان اسنپ فعالیت یک راننده در اپلیکیشن رقیب را با سوءاستفاده از دسترسی خود به دستگاه تلفن آن راننده درمی یابند.

شرکت تپ‌سی از همان آغاز نه تنها با این اقدام انحصارگرایانه مخالف بوده بلکه به هیچ وجه رانندگانی را که با این شرکت کار می‌کنند برای فعالیت انحصاری در سامانه خود و یا برای خروج از سامانه‌های رقیب تحت فشار قرار نداده است. این موضوع به کرّات هم مورد اعتراض رانندگان اسنپ و هم مورد اشاره بسیاری از رسانه‌ها قرار گرفته، با این حال شرکت اسنپ به هیچ کدام از اعتراض‌ها و انتقادها پاسخ نداده است.

رانندگان تاکسی‌های اینترنتی در همه کشورهای جهان این اختیار را دارند که همزمان از چند اپلیکیشن استفاده کنند و نظارت دقیق نهادهای تنظیم کننده فضای رقابتی در بازار، این اجازه را نمی‌دهد که یک شرکت رانندگان را ملزم به استفاده از یک اپلیکیشن خاص کند. دلیل آن واضح است. مدل کسب و کار شرکت‌های تاکسی اینترنتی به شیوه‌ای نیست که یک راننده رابطه استخدامی با آن شرکت‌ها داشته باشد و رانندگان نیز، مانند مسافران، مشتریان این شرکت‌ها به شمار می‌آیند.

تپسی اعتقاد دارد بخش مهم اعضای محترم شورای رقابت با نگاهی دقیق‌تر به مدل این کسب و کار و روال‌ها و مقررات جهانی آن قطعا رای به آزادی انتخاب رانندگان در استفاده از اپلیکیشن‌های مختلف درخواست تاکسی خواهند داد. از این رو، تپ‌سی تمام تلاش خود را برای فراهم کردن فضای استدلال مناسب و تجدید نظر در این حکم متمرکز خواهد کرد با این هدف که آزادی انتخاب رانندگان در استفاده از اپلیکیشن‌های درخواست تاکسی باعث توسعه فضای رقابتی در این عرصه شده و در نهایت به سود مسافران نیز تمام خواهد شد.»

روز گذشته مدیران تپ‌سی در گفتگو با دیجیاتو عنوان کرده بودند که شکایت خود را همچنان پیگیری خواهند کرد. از سوی دیگر اسنپ نیز در خصوص مردود اعلام شدن درخواست رقیب، روز گذشته بیانیه زیر را در اختیار دیجیاتو قرار داده بود:

«در پی شکایت تپ‌سی از اسنپ، امروز رای نهایی شورای ملی رقابت اعلام شد. بر اساس حکم صادره، اتهام وارده به اسنپ مبنی بر منحصرسازی بازار رقابتی مردود اعلام شده است.

اسنپ، در واکنش به این حکم با اعلام اینکه به دنبال رقابت سالم است، اظهار کرد: «اسنپ همواره از داشتن رقیب استقبال می‌کند و این مسئله باعث می‌شود که سرویس خود را بهبود ببخشیم. اخلاق‌ و قانون‌مداری و احترام به عرف و قوانین همیشه در دستور کار اسنپ بوده و هست. از همین رو این سامانه در طول جلسات شورا تلاش داشت تا با سکوت خود، ضمن احترام به رقیب، آرامش را در کل اکوسیستم کسب‌وکار‌های استارت‌آپی حفظ کند و اکنون نیز همچون گذشته بر عملکرد خود متمرکز خواهد بود.»

در بیانیه تپ‌سی، اشاره‌ای به «سوءاستفاده از دسترسی» شده است. از آنجایی که بحث دسترسی‌هایی که این دو سرویس از کاربران درخواست می‌کنند در روزهای گذشته حساسیت‌هایی را به وجود آورده، لازم به اشاره است که در سیستم عامل اندروید، یک اپلیکیشن‌ برای دیدن سایر اپلیکیشن‌ها نیازی به هیچ دسترسی خاصی ندارد و می‌تواند نام پکیج سایر اپ‌ها را مشاهده کند. اسنپ با استفاده از همین قابلیت سیستم عامل اندروید، به رانندگانی که اپلیکیشن رقیب را در موبایل خود دارند، اجازه نمی‌دهد تا از سرویسش استفاده کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (18 مورد)
  • Roger
    Roger | ۱۴ دی ۱۳۹۶

    اسنپ مال سپاهه

  • علی
    علی | ۱۴ دی ۱۳۹۶

    کم مونده اسنپ مسافران رو هم محدود کنه ب استفاده از سرویس خودش??

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی