ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

اخترشناسان بالاخره توضیحی برای اَبرسازه بیگانگان یافتند

طی دو سال اخیر، اخترشناسان سراسر جهان مشغول بررسی جرمی آسمانی بودند که برای مدتی طولانی، لقب «اسرارآمیزترین ستاره جهان هستی» را به خود اختصاص داده بود؛ شی ای فضایی که درخشش غیرقابل توضیحی را ...

شایان ضیایی
نوشته شده توسط شایان ضیایی | ۱۴ دی ۱۳۹۶ | ۲۰:۳۰

طی دو سال اخیر، اخترشناسان سراسر جهان مشغول بررسی جرمی آسمانی بودند که برای مدتی طولانی، لقب «اسرارآمیزترین ستاره جهان هستی» را به خود اختصاص داده بود؛ شی ای فضایی که درخشش غیرقابل توضیحی را بدون الگویی مشخص از خود ساطع می کرد و باعث خارش سر دانشمندان شده بود.

حالا به نظر می رسد که اخترشناسان بالاخره توانسته اند توضیحی برای رفتار عجیب این ستاره ارائه دهند. این محققان تقریباً مطمئن هستند که اصلی ترین دلیل بروز این رفتار، غبارهای پیرامون ستاره KIC 8462852 است؛ توضیحی که شاید به اندازه «دخالت بیگانگان» هیجان انگیز نباشد، اما قطعاً منطقی تر به نظر می رسد.

این منطقی ترین پاسخی است که اخترشناسان تا به امروز برای رفتار عجیب KIC 8462852 داشته اند؛ ستاره ای که مثل هیچ ستاره دیگری نیست. ناپایداری نوری این ستاره بسیار شدید است و درخشش آن گاهی به 20 درصد می رسد. نکته عجیب این بود که درخشش ستاره، الگویی مشخص ندارد. این بدان معناست که شی ای بسیار بزرگ و غیرمعمول دائماً از مقابل ستاره عبور می کند و دانشمندان را به این باور رسانده بود که شی، خانواده ای از شهاب سنگ های عظیم یا حتی «اَبرسازه ای بیگانه» است که به دور ستاره می گردد.

ستاره KIC 8462852

ایده مربوط به بیگانگان به قدری توجه عمومی را جلب کرد که 1700 نفر، رقمی بالغ بر 100 هزار دلار را در کیک استارتر به کمپینی برای رصد هرچه دقیق و بیشتر این ستاره اختصاص دادند. از مارس 2016 تا دسامبر 2017، اخترشناسان رصدخانه Las Cumbres مشغول تماشای این ستاره با تلسکوپ های سراسر جهان بوده اند.

کمپین کیک استارتر مورد اشاره، امروز به حجم عظیمی از اطلاعات دسترسی دارد که البته هنوز باید تفسیر شوند. اما تحلیل های اولیه نشان می دهد هر آنچه از مقابل KIC 8462852 عبور می کند، جسمی کدر نبوده و نور را مشابه به گرد و خاک و غبار فیلتر می کند. بنابراین تئوری ابر سازه متعلق به بیگانگان، فعلاً باید به دست فراموشی سپرده شود.

البته گفتنی است که با شکل گیری این نظریه، هنوز تحقیقات اخترشناسان به پایان نرسیده و سوالات بی پاسخ زیادی باقی مانده است. به عنوان مثال عامل به وجود آمدن این حجم از غبار مشخص نیست و از طرف دیگر، نمی دانیم که غبار در حال گردش به دور ستاره است یا منشا آن به نقطه ای دیگر از فضای بی پایان باز می گردد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (8 مورد)
  • saeed_ebrahimi
    saeed_ebrahimi | ۱۵ دی ۱۳۹۶

    من عاضق این جور مطالبم... مرسی دیجیاتو

  • Roger
    Roger | ۱۵ دی ۱۳۹۶

    عالیه

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی