ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

پژوهشگران: همراه داشتن دائمی موبایل می تواند استرستان را کاهش دهد

محققان دانشگاه استنفورد آمریکا معتقدند که برخلاف تصور عموم، اگر موبایلتان را همیشه به همراه دارید الزاماً به معنی اعتیادتان به آن نیست و حتی این مسئله می تواند استرستان را کاهش دهد. شاید بارها ...

امین قیاسی
نوشته شده توسط امین قیاسی | ۱۴ دی ۱۳۹۶ | ۰۸:۳۰

محققان دانشگاه استنفورد آمریکا معتقدند که برخلاف تصور عموم، اگر موبایلتان را همیشه به همراه دارید الزاماً به معنی اعتیادتان به آن نیست و حتی این مسئله می تواند استرستان را کاهش دهد.

شاید بارها برایتان پیش آمده که جیب خود را لمس کرده تا از همراه داشتان موبایلتان مطمئن شوید. این اطمینان خاطر به این دلیل ایجاد می‌شود که اتصال شما با دهکده‌ی جهانی برقرار است و از این طریق می‌توانید شرایط بهتری برای زندگی خود بیافرینید. این مطلب به نوعی بیانگر وابستگی به موبایل است. وابستگی شدید به یک وسیله نیز می‌تواند به معتاد بودن به شیء مذکور تعبیه شود.

گروهی از محققان که به این تعریف و اعتیاد مردم به موبایل‌هایشان شک داشتند، آزمایشی تدارک دیده‌اند تا اثبات کنند وجود تلفن‌های همراه حتی می تواند برای کاربران مفید باشد.

در این آزمایش، ۱۲۵ نفر به ۳ گروه در سه اتاق جداگانه تقسیم شدند. یکی از گروه‌ها اجازه داشتند بدون محدودیت از موبایل‌هایشان استفاده کنند. در اتاق دوم تلفن‌های همراه وجود داشت اما به هیچ‌کدام از افراد اجازه استفاده از آنها داده نشده بود، اما ساکنین اتاق سوم در یک محیط بدون گجت محدود شده بودند.

این آزمایش نتایج عجیبی به همراه داشت. شرکت‌کنندگان معتقد بودند زمانی که هیچ‌گونه گجتی همراهشان نبود، نمی‌توانستند تمرکز کنند و ذهنشان درگیر مسائل دیگری می‌شد. این درحالی‌ بود که همین افراد زمانی که می‌توانستند از موبایل استفاده ‌کنند، تمرکز بیشتر داشتند و آسوده خاطر بودند. نکته جالب این‌که ساکنین اتاق دوم که مجبور بودند در برابر استفاده از موبایل مقاومت نشان دهند، توانسته‌ بودند تمرکز بیشتری داشته باشند.

محققان از بررسی این نتایج متوجه شدند که وجود تلفن‌همراه در حین لذت بخش بودن می‌تواند تمرکز و بازدهی کاری را بالا برد. پژوهشگران بالابردن کارایی به واسطه تلفن‌همراه را با اجتماعی بودن ذات انسان توجیه کردند، چرا که موبایل در واقع نماینده‌ی ارتباط فرد با فعالیت‌های محتمل اجتماعی است.

«دید مارکویتز» رفتارشناس حاضر در این تیم تحقیقاتی باور دارد که حواس‌پرتی می تواند به خلاقیت و فعالیت‌های هنری کمک کند، اما در تنهایی بسیاری از افراد مشکلات روانی حاد تری را تجربه می‌کنند. همین افراد اگر ذهنشان متوجه فعالیت دیگر یا محتوای ارائه شده در موبایلشان باشند، احساس بهتری خواهند داشت.

به گفته‌ی مارکویتز رفتارشناس حاضر در این تیم تحقیقاتی، اثبات اعتیادآور نبودن تلفن‌های هوشمند می تواند در آینده بشر تاثیری مثبت بگذارد.

در  نهایت باید گفت به طور کلی وابستگی به یک گجت نظیر تلفن همراه برای سلامت افراد مفید بوده و نمی تواند اعتیاد تلقی شود. این مطلب می‌تواند خبری خوب برای دوستداران این گجت پرطرفدار تلقی شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (13 مورد)
  • mohammad mahdi babaei
    mohammad mahdi babaei | ۱۴ دی ۱۳۹۶

    اول اعتیاد به موبایل بوجود اومده و مسلما بودنش باعث آرامش اون فرد هست و نبودنش باعث استرسش.اگر این تست رو روی افرادی که اصلا با موبایل سروکار نداشتن انجام میدادن قطعا نتیجه چیز دیگه ای بود..

    • علیرضا بدری
      علیرضا بدری | ۱۴ دی ۱۳۹۶

      نبودنش باعث استرس نمیشه
      ولی وقتی باشه اطمینان خاطر داری ک حد اقل یک ارتباط داری
      حالا چ با خوانواده چ با کسی یا حتی اینترنت رو داری ک میتونی باهاش نیازت رو برطرف کنی
      یا اگر تو ایستگاه اتوبوس باشی میتونی حد اقل بازی کنی و این خیالت رو راحت میکنه ک یک همراهب داری ک در خدمتته

  • мσнαммα∂.α.ʝ
    мσнαммα∂.α.ʝ | ۱۴ دی ۱۳۹۶

    پس فدای گوشیم بشم???

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی