ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویجیاتو - بازی

صنعت بازی در سال 2017؛ نگاهی به عملکرد پی سی گیمینگ

پی سی یا کامپیوتر شخصی با قدمت ترین پلتفرم در صنعت گیمینگ است؛ اما این پلتفرم برخلاف تاریخچه طولانی اش، هیچوقت عقب نمانده و دائماً در حال تکامل است. در حالی که سال 2016 نسل ...

شایان ضیایی
نوشته شده توسط شایان ضیایی | ۱۴ دی ۱۳۹۶ | ۲۳:۰۰

پی سی یا کامپیوتر شخصی با قدمت ترین پلتفرم در صنعت گیمینگ است؛ اما این پلتفرم برخلاف تاریخچه طولانی اش، هیچوقت عقب نمانده و دائماً در حال تکامل است. در حالی که سال 2016 نسل جدید کارت های گرافیک انویدیا را برایمان به ارمغان آورد که در قیاس با پرفورمنس شان بسیار مقرون به صرفه بودند، 2017 سالی بود که AMD به صحنه بازگشت و از چندین کارت گرافیک قدرتمند و پردازنده های چند هسته ای رونمایی کرد.

مثل روند چند سال اخیر، پی سی گیمرها زیر آوار بازی های انحصاری نماندند اما برخی از بزرگ ترین بازی های امسال یا در انحصار کامل پی سی بودند یا در انحصار زمانی. با عرضه سخت افزارهای جدید و بازی های پلتفرم-محور، ما شاهد سالی قدرتمند برای پی سی بودیم. بیایید در ادامه نگاهی به عملکرد پی سی گیمینگ در سال 2017 بیندازیم.

کیفیت، مهم تر از کمیت

پی سی گیمینگ

وقتی به یاد برخی از بهترین بازی های نقش آفرینی پی سی بیفتیم، نام هایی مانند Baldur's Gate ،Neverwinter Nights و سری Ultima به ذهن می آید. اما در سال 2017، پی سی گیمرها شاهد عنوانی حقیقتاً استثنایی به نام Divinity: Original Sin 2 بودند. این بازی «نقش آفرینی کامپیوتری - CRPG» توسط استودیوی Larian ساخته شد و با در پیش گرفتن مسیری نامرسوم، سرمایه مورد نیازش را طی سال 2015 از طریق کیک استارتر جمع آوری کرد.

چه خوشتان بیاید و چه نه، نمی توانیم درباره بهترین بازی های سال صحبت کنیم و به PUBG اشاره نکنیم

بعد از این، بازی در سال 2016 وارد برنامه «دسترسی زودهنگام - Early Access» استیم شد و بالاخره سپتامبر امسال، نسخه کامل رسماً در دسترس قرار گرفت. Divinity: Original Sin 2 یک بازنگری مدرن در نقش آفرینی های کلاسیک Dungeons & Dragons است اما وقتی فاکتورهایی مانند عمق شخصیت پردازی، گزینه های دیالوگ، انشعابات داستانی و سناریوهای مبارزاتی را در نظر بگیرید، متوجه می شوید که بازی جایگاهی والا در ژانر خود دارد. Divinity: Original Sin 2 نمره درخشان 92 از 100 را از دیجیاتو دریافت کرد و طی دو ماه، یک میلیون نسخه فروخت.

PlayerUnknown's Battleground (یا به اختصار PUBG) هم عنوان پی سی-محور دیگری بود که سبک «بتل رویال» را به دست عموم مردم رساند. چه خوشتان بیاید و چه نه، نمی توانیم درباره بهترین بازی های سال صحبت کنیم و به PUBG اشاره نکنیم. حتی با وجود عرضه بازی به صورت دسترسی زودهنگام، PUBG در کمتر از یک سال 20 میلیون واحد فروخت و هر از چندگاهی، بازیکنان بیشتری نسبت به Dota 2 مشغول تجربه آن روی پلتفرم استیم هستند.

برندن گرین که با نام کاربری Playerunknown شناخته می شود پیش از ساخت PUBG در توسعه مادهای بتل رویال تجربه داشته اما هیچ کدام مثل PUBG به یک پدیده تبدیل نشدند. در توییچ، این بازی مخاطبان بیشتری نسبت به League of Legends دارد و هر روز، داستان های بی شماری از اینکه مردم چطور برنده یک ناهار مرغ شدند روایت می شود.

نوعی ویژگی خاص در رها کردن 100 بازیکن درون جزیره ای دور افتاده و اجبار آنها به جستجو برای اسلحه و کشتن سایر بازیکنان وجود دارد که نمی توانید عاشق اش نشوید

نوعی ویژگی خاص در رها کردن 100 بازیکن درون جزیره ای دور افتاده و اجبار آنها به جستجو برای اسلحه و کشتن سایر بازیکنان وجود دارد که نمی توانید عاشق اش نشوید. ورژن 1.0 بازی PUBG از همین حالا روی پی سی و ایکس باکس وان عرضه شده و علی رغم مشکلات فنی گسترده، قطعاً باید اعتراف کرد که این بازی به بهترین شکل ژانر مد نظرش را پیاده سازی کرده.

اگرچه این دو بازی، بزرگ ترین عناوین پی سی در سال جاری بودند اما نباید چندین بازی دیگر را هم از یاد ببریم که برای مدتی، تیتر تمام خبرگزاری ها را به خود اختصاص دادند. Total War: Warhammer II توانست با افزودن نژادها و تاکتیک های تازه در کنار یک کمپین تک نفره دندان گیر، بهتر از نسخه قبلی اش ظاهر شود. XCOM 2: War of the Chosen هم شاید صرفاً یه بسته گسترش دنده باشد، اما مثالی عالی برای این موضوع است که محتویات بعد از عرضه یک بازی، تا چه حد می توانند بیس بازی را بهبود دهند. فکشن های بیشتر و چندین مکانیک گیم پلی، باعث شد لایه ای تازه به گیم پلی از پیش عمیق XCOM 2 اضافه گردد.

در نهایت، اگر استور استیم را به اندازه کافی زیر و رو کنید، متوجه می شوید که چقدر «رمان دیداری» عرضه شده است. اگرچه برخی از آنها بیش از سایرین مورد اغماض قرار گرفته اند و به چشم نیامدند، اما یکی از بهترین عناوینی که شما را با این ژانر متفاوت آشنا می کند، Doki Doki Literature Club است که باید خودتان از نزدیک ببینیدش تا متوجه جذابیت اش شوید.

پورت های رضایت بخش پی سی

در دوره و زمانه فعلی پی سی گیمینگ، کیفیت پورت ها همواره مسئله ای است که جای سوال دارد. خوشبختانه امسال شاهد فجایعی شبیه به سال پیش نبودیم و 2017 نشان داد که همه چیز چقدر بهتر از قبل شده است. گذشته از اینکه درباره دستینی 2 چه نظری دارید، هیچ شکی نیست که ساخته جدید بانجی احساسی شبیه به یک بازی واقعی پی سی دارد؛ هم از منظر پرفورمنس فنی و هم از نظر کنترل.

ساخته جدید بانجی احساسی شبیه به یک بازی واقعی پی سی دارد؛ هم از منظر پرفورمنس فنی و هم از نظر کنترل

بانجی پورت نسخه دنباله فرنچایزش را که زمانی در انحصاری کنسول ها بود به Vicarious Visions سپرد؛ استودیویی که پیشتر با ریمستر Crash Bandicoot برای پلی استیشن 4 همه را شگفت زده کرد. نسخه پی سی دستینی 2 هفت هفته بعد از عرضه روی کنسول ها منتشر شد اما فریم ریت با ثبات و پرفورمنس مناسب در بزرگ نمایی و گزینه های گرافیکی متعدد، یکی از روان ترین بازی های امسال را پدید آوردند. کنترل با ماوس و کیبورد کاملاً مناسب بود و یک بار دیگر ثابت کرد پی سی بهترین پلتفرم برای لذت بردن از بازی های ویدیویی است. تنها مسئله ای که جای تعجب داشت، عرضه بازی روی اکوسیستم بتل.نت اکتیویژن-بلیزارد بود.

فرنچایز مبارزه ای محبوب Tekken هم راهش را به پی سی باز کرد. با استفاده از آنریل انجین 4، باندای-نامکو توانست Tekken 7 را به آسانی روی پی سی پورت کند. از طرف دیگر اگرچه خبری از نسخه واقعیت مجازی نبود، اما رزیدنت اویل 7 هم روانه پی سی شد و حتی روی ضعیف ترین سیستم ها به زیبایی به اجرا در آمد. 10 ماه بعد از عرضه نسخه پلی استیشن 4، بازی شبه دارک سولز Nioh هم به دست پی سی گیمرها رسید. به خاطر گزینه های محدود، نمی توان پورت بازی را بی نقص دانست اما قطعاً یکی از بهترین بازی هایی بود که روی پلتفرم پی سی منتشر شد.

با این حال، همه چیز هم از منظر پورت های پی سی به نفع گیمرها نبود. Nier: Automata که یکی از جالب توجه ترین بازی های 2017 به حساب می آید و توانسته روایتی بی نظیر را در کنار استایل های گوناگون گیم پلی ارائه دهد، پورت ضعیفی روی پی سی دارد و از مشکلاتی رنج می برد که هنوز برطرف نشده اند؛ آن هم زمانی که 10 ماه از انتشار بازی می گذرد. مشکلات رزولوشن، باگ های صوتی، کنترل نه چندان جالب و بی ثباتی فریم ریت باعث می شود با یکی از بازی های نادری مواجه شویم که پی سی گیمرها ترجیح می دهند روی پلتفرمی دیگر تجربه اش کنند.

هسته های پردازنده بیشتر! هسته های پردازنده بیشتر!

همیشه یک سخت افزار جدید برای پی سی در بازار یافت می شود، اما معمولاً باید چند سال منتظر بمانید تا انقلاب بعدی از راه برسد. اگر بگوییم 2016، سال کارت های گرافیک قدرتمند بود، شکی نیست که 2017 هم سال پردازنده های عالی بود. اینتل برای مدت ها در زمینه پردازنده، رقیبی نداشت و با لاین آپ های Core i5 و Core i7، بازار پی سی های گیمینگ میان رده و قدرتمند را از آن خود کرد. اما AMD امسال وارد صحنه شد و انتظارات از کارایی یک پردازنده را بالا برد.

کمپانی AMD طی سال 2017 سخت افزارهای هشت هسته ای و شش هسته ای را با قیمتی کمتر از هر زمان دیگر عرضه کرد

با خانواده پردازنده های Ryzen، کمپانی AMD سخت افزارهای هشت هسته ای و شش هسته ای را با قیمتی کمتر از هر زمان دیگر عرضه کرد. به عنوان مثال پردازنده هشت هسته ای AMD Ryzen 7 1700X را می توان با قیمت 350 دلار خریداری کرد که با قیمت پردازنده چهار هسته ای i7-7700K اینتل برابری می کند. اگرچه Ryzen آنطور که باید و شاید برای گیمینگ خالص مناسب نیست، اما قیمت گذاری و تعداد هسته هایش آن را به گزینه ای شدیداً ترغیب کننده برای افرادی که به دنبال مولتی تسکینگ و اجرای اپلیکیشن های سنگین، مانند گیممنگ و استریم به صورت همزمان، تبدیل می کند.

اینتل هم در این بین بیکار نبود و نسل هشتم پردازنده سری Core را عرضه کرد. از سال 2008، پردازنده های پرچمدار اینتل چهار هسته ای بوده اند اما این کمپانی با عرضه i7-8700K و i7-8700، دو هسته دیگر به آنها اضافه کرد. حتی پردازنده های میان رده i5-8600K و i5-8500 هم حالا شش هسته دارند و پردازنده های اقتصادی i3-8350 و i3-8100 به چهار هسته تجهیز شده اند. این استانداردها شاید آنقدرها هیجان انگیز به نظر نرسند، اما نشان می دهند که پی سی ها حالا سریع تر هستند و کارهای بیشتری انجام می دهند و در عین حال، شما را ورشکست نمی کنند.

گامی نصفه و نیمه به جلو برای کارت های گرافیک

از منظر سخت افزارهای گیمینگ، پردازنده ها در سال 2017 در مرکز توجه بودند اما شاهد پیشرفت هایی اساسی در زمینه کارت های گرافیک هم بودیم. AMD یک بار دیگر با عرضه کارت های گرافیک مورد انتظار RX Vega سر و صدا کرد. هر دو کارت RX Vega 64 و RX Vega 56 به AMD اجازه دادند تا وارد رقابتی مستقیم با GTX 1080 و GTX 1070 انویدیا شود. البته بنچمارک های گیمینگ نشان می دهد سری Vega آن چیزی نیست که همه برایش هایپ بودند، اما باید به خاطر داشت که در سخت افزارهای پی سی، رقابت به معنای نوآوری است.

حتی انویدیا هم با عرضه کارت گرافیک پریمیوم GTX 1080 Ti در ماه مارس توانست بهتر از قبل ظاهر شود. این کارت گرافیک، GTX 1080 را تا 30 الی 35 درصد بهبود داده و بیشترین تغییر میان یک کارت استاندارد و یک کارت سری Ti را به وجود آورده است. عملکرد فوق العاده AMD RX Vega 56 هم باعث شد تا انویدیا GTC 1070 Ti را عرضه کند. بنابراین با قیمت هایی زیر 500 دلار، پی سی گیمرها حالا گزینه های متعددی پیش روی خود می بینند.

اگر بخواهیم درباره درباره کارت های گرافیک سال 2017 صحبت کنیم، موج هیجانی که برای ماینینگ ارزهای رمزپایه به راه افتاد را نباید از قلم انداخت. ماینینگ ارز اتریوم بیش از هر چیز با پردازشگرهای گرافیکی میان رده صورت می گرفت که باعث شد قیمت GTX 1060 ،RX 580 ،RX 570 و GTX 1070 به شکل چشمگیری افزایش یابد. در ماه های ژوئن و جولای، این چهار کارت گرافیک با قیمتی دو برابر قیمت خرده فروشی به فروش رسیدند که ناشی از کمیابی آنها بود. تاثیر این اتفاق هنوز هم تا حدی احساس می شود و چهار کارت مورد اشاره هنوز اندکی گران تر از قیمت خرده فروشی ابتدایی هستند.

سایر مسائل به صورت خلاصه

بازی استراتژی همزمان Starcraft 2: Wings of Liberty بلیزارد رایگان شد، اما بسته های گسترش دهنده Heart of the Swarm و Legacy of the Void باید به صورت جداگانه خریده شوند. ریمستر استارکرفت هم این بازی استراتژیک همزمان نمادین را با پشتیبانی از نمایشگرهای عریض و رزولوشن 4K، به قرن بیست و یکم آورد.


تورنومنت سالانه Dota 2 در تاریخ هفت ساله خود، امسال بیشترین جایزه را به شرکت کنندگان اعطا کرد؛ یعنی چیزی معادل 24.7 میلیون دلار. تیم Liquid هم برنده این مسابقات بود.


لیگ اوورواچ در سال 2017 شروع به کار کرد. این لیگ، میزبان 12 تیم حرفه ای از سراسر جهان است و نخستین فصل آن، در ماه ژانویه 2018 برگزار می شود.


سرویس Xbox Play Anywhere بهتر از هر زمان دیگری است و می توانید با خرید فورتزا موتور اسپرت 7، کاپ‌هد و Middle-Earth: Shadow of War، نسخه ایکس باکس وان آن ها را هم به رایگان دریافت کنید.


در طول سال 2017، قیمت رم های DDR4 بالاتر از سال پیش باقی ماند.


قیمت باندل هدست واقعیت مجازی آکیلس ریفا و کنترلرهای تاچ آن به 400 دلار کاهش یافت و اچ تی سی هم قیمت هدست Vive را به 600 دلار رساند. واقعیت مجازی بالاخره دارد ارزان تر می شود!

جمع بندی

وقتی به سراغ عملکرد پی سی گیمینگ در سال 2017 می رویم، چیزهای زیادی وجود دارد که باید بابت آنها خوشحال بود. چند بازی حقیقتاً استثنایی مانند Divinity: Original Sin 2 و PlayerUnknown's Battleground به این پلتفرم آمدند و نبردهایی طاقت فرسا را با دوستان رقم زدند. اگر بازی های مولتی پلتفرم را روی پی سی بازی کرده باشید، به احتمال فراوان به جز چند مورد خاص، با مشکلی در عملکرد مواجه نشده اید.

در مجموع، کیفیت بازی های پورت شده از روی کنسول ها، در حال افزایش است و بعد از بازی هایی مانند Batman: Arkham Knight و Deus Ex: Mankind Divided، انتظاری کاملاً معقول برای پی سی گیمرها است. علی رغم افزایش قیمت کارت های گرافیک، رقابت دوباره AMD در حوزه سخت افزارهای پی سی نه تنها به تولید محصولات بهتر منجر خواهد شد، بلکه به ازای هر دلاری که پرداخت می کنید، پرفرومنس بهتری هم دریافت خواهید کرد. وقتی به عقب نگاه می کنیم، 2017 سالی قدرتمند برای قدیمی ترین پلتفرم گیمینگ بوده است.

مزایا
  • PUBG و Divinity: Original Sin 2 بازی هایی استثنایی برای پی سی بودند
  • پورت های عالی، حداقل در اکثر مواقع
  • AMD به رقابت در دو حوزه پردازنده و کارت گرافیک بازگشته است
  • قیمت گذاری بهتر پردازنده ها
  • ارزان شدن واقعیت مجازی
معایب
  • استخراج ارزهای رمزپایه باعث افزایش قیمت کارت های گرافیک شد
  • قیمت حافظه های رم بالا باقی ماند
  • باگ های فنی، برخی از بهترین بازی های امسال را نابود کردند
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (9 مورد)
  • طبیبیان
    طبیبیان | ۱۵ دی ۱۳۹۶

    مقاله جالب و مفیدی بود ممنون، اما از دید من که حداقل 15سال هست که pc گیمیر هستم و قبل از اون هم گیم رو از کمودور و میکرو آغار کردم هیچ بازی برای من جذاب تر از سبک MOBA نبوده از وقتی که یادم میاد و با این سبک آشنا شدم. بازی نیست که هر بچه بیاد و assault refile دستش بگیره و w رو فشار بده و همزمان کلیک چپ رو و بره وسط بازی و شروع کنه به امتیاز گرفتن! هوش تیمی و فردی نیاز داره سبک MOBA

  • طبیبیان
    طبیبیان | ۱۵ دی ۱۳۹۶

    مقاله جالب و مفیدی بود ممنون، اما از دید من که حداقل 15سال هست که pc گیمیر هستم و قبل از اون هم گیم رو از کمودور و میکرو آغار کردم هیچ بازی برای من جذاب تر از سبک MOBA نبوده از وقتی که یادم میاد و با این سبک آشنا شدم. بازی نیست که هر بچه بیاد و assault refile دستش بگیره و w رو فشار بده و همزمان کلیک چپ رو و بره وسط بازی و شروع کنه به امتیاز گرفتن! هوش تیمی و فردی نیاز داره برای خوب بودن توی سبک MOBA و این در حد همه نیست و همینه علت خاص بودن این سبک. Dota2 و ‌LOL همیشه شاه در دنیای گیمینگ می‌مونن.

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی