ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

کمپانی AMD می خواهد معماری Radeon Vega را به هر حوزه ای بیاورد

کمپانی AMD در سال 2018 مشغول تجاری سازی ابداعات سال گذشته خود مانند معماری پردازنده Ryzen و کارت های گرافیک Radeon Vega است. به صورت خاص، معماری Vega به قدری همه فن حریف است که ...

شایان ضیایی
نوشته شده توسط شایان ضیایی | ۱۸ دی ۱۳۹۶ | ۰۹:۵۲

کمپانی AMD در سال 2018 مشغول تجاری سازی ابداعات سال گذشته خود مانند معماری پردازنده Ryzen و کارت های گرافیک Radeon Vega است. به صورت خاص، معماری Vega به قدری همه فن حریف است که حتی رقبای اصلی AMD مانند اینتل به استفاده از آن در چیپ های لپ تاپ خود روی آورده اند. در جریان CES 2018، کمپانی AMD از پردازشگر گرافیکی Radeon Vega Mobile رونمایی کرد که رقیبی مستقیم برای سری GTX 10 انویدیا به حساب می آید. از سوی دیگر، کمپانی مورد اشاره قصد دارد معماری Vega را به چیپ های کلاس دسکتاپ Ryzen و نیز محصولات مبتنی بر یادگیری ماشین بیاورد.

اگرچه هنوز اطلاعات زیادی درباره Radeon Vega Mobile در دسترس نیست، رونمایی از آن چندان تعجب برانگیز به حساب نمی آید. گیمرها مشتاقانه منتظر بوده اند تا AMD سخت افزار گرافیکی خود را به بالاخره به لپ تاپ های گران قیمت بیاورد. در ماه اکتبر، AMD اعلام کرد Vega به پردازنده های موبایل Ryzen می آید و بنابراین، انتظار می رفت که به فاصله ای کوتاه، شاهد ورژنی قدرتمندتر باشیم. ضمناً گفتنی است که AMD محصول خود را به عنوان قطعه ای مناسب برای نوت بوک های بسیار باریک معرفی می کند و نه صرفاً ماژولی برای دستگاه های گیمینگ بدقواره.

AMD Ryzen

در دسکتاپ، Radeon Vega را می توان روی چیپ های مجتمع Ryzen 5 2400G (با قیمت 169 دلار) و Ryzen 3 2200 G (با قیمت 99 دلار) یافت. نکته بسیار مهمی که این چیپ ها را به محصولاتی ترغیب کننده تبدیل می کند، میزان پرفورمنسی است که با پرداخت مبالغی ناچیز دریافت می کنید. AMD مدعی شده که امتیاز چیپست 2400G در بنچمارک 3D Mark Timespy با Core i5 8400 اینتل برابری می کند که در حال حاضر با قیمت خرده فروشی 199 دلار فروخته می شود و 80 دلار نیز باید بابت GT 1030 انویدیا پرداخت کرد. بنابراین مشاهده چیپی 169 دلاری که سخت افزار 280 دلاری رقیب را به چالش می کشد واقعاً تحسین برانگیز است.

با نگاهی به جلو، می توان انتظار داشت که شاهد Radeon Vega در چیپ موبایل Ryzen 3 و چیپست Ryzen Pro باشیم که هم به دست کاربران و هم به دست سازمان ها خواهد رسید. اگر به دنبال یک ارتقا معماری بزرگتر هستید، AMD می گوید در ماه آوریل امسال از نسل دوم چیپ های دسکتاپ Ryzen رونمایی می کند و این چیپ ها، نخستین محصولات AMD هستند که با فرآیند 12 نانومتری تولید می شوند.

علاوه بر این ها، AMD اعلام کرده که طراحی Zen 2 به پایان رسیده و می توان منتظر فراگیری اش در سال 2019 میلادی باشیم. در نهایت باید افزود که این کمپانی مشغول توسعه نسل بعدی پردازشگرهای گرافیکی به نام «Navi» است که با فرآیند 7 نانومتری ساخته می شوند و احتمالاً باید منتظر معماری «نسل بعد» در توسعه آنها باشیم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی