ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

چیپ ابررسانای 49 کیوبیتی اینتل معرفی شد؛ یک گام نزدیک تر به کامپیوتر کوانتومی

تقریباً سه ماه از زمان معرفی رسمی چیپ ابررسانای 17 کیوبیتی اینتل می گذرد که آغازگر راه کامپیوترهای کوانتومی آینده به شمار می رود. حال در CES برایان کرانیچ مدیر عامل اینتل روی صحنه آمده ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۱۹ دی ۱۳۹۶ | ۱۱:۲۲

تقریباً سه ماه از زمان معرفی رسمی چیپ ابررسانای 17 کیوبیتی اینتل می گذرد که آغازگر راه کامپیوترهای کوانتومی آینده به شمار می رود. حال در CES برایان کرانیچ مدیر عامل اینتل روی صحنه آمده تا جدیدترین چیپ آزمایشی ابر رسانای 49 کیوبیتی خود به نام Tangle Lake را معرفی نماید.

در ابتدا باید با این حقیقت کنار بیاییم که کامپیوترهای کوانتومی هنوز در مرحله تئوری قرار دارند و کارشناسان معتقدند برای ساخت یک نمونه واقعی با قابلیت های کامل به حداقل 1 میلیون کیوبیت نیاز داریم. با این حساب اینتل 0.0049 درصد یک کامپیوتر کوانتومی واقعی را ساخته است. دکتر مایکل میبری معاون ارشد سازمانی و مدیر عامل آزمایشگاه های Intel Labs پیش بینی می کند طی 5 الی 7 سال آینده تازه به مرحله رفع مشکلات اصلی مهندسی در ساخت این چیپ های پیچیده خواهیم رسید.

اینتل علاوه بر ساخت کیوبیت های ابررسانا، روی پروژه جدید «کیوبیت های اسپین» نیز کار می کند که فناوری نسبتاً جدیدی محسوب شده و به کنترل کوانتومی الکترون و اسپین هسته ی یک اتم منفرد در چیپ های سیلیکونی مربوط می شود. مزایای چیپ های کیوبیتی اسپین، این است که ابعاد بسیار کمتری نسبت به چیپ های ابر رسانا خواهند داشت. اینتل همین حالا یک نمونه اولیه از چیپ های کیوبیتی اسپین را با فرایند 300 نانومتری ساخته که البته نسبت به فناوری چیپ های معمول کنونی هم بسیار ابتدایی به نظر می رسد.

تمامی تلاش های فوق را می توان گام های اولیه در راستای دستیابی به کامپیوتر کوانتومی واقعی در نظر گرفت، و خبر خوش اینکه اینتل در این مسیر تنها نیست. شرکت IBM هم توانسته یک کامپیوتر کوانتومی 50 کیوبیتی غول آسا را به لاس وگاس و نمایشگاه CES بیاورد و نشان دهد که رقابت این دو غول باسابقه همچنان ادامه دارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • رامين
    رامين | ۱۹ دی ۱۳۹۶

    آینده چقدر خوبه. کاش باشیم و ببینیم

مطالب پیشنهادی