ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

چیپ حافظه Optane 800P اینتل
تکنولوژی

اینتل نسخه ای ارزان از حافظه های پرسرعت سری Optane را معرفی کرد

بهار سال قبل بود که اینتل از نسل جدیدی از چیپ های رم خود تحت عنوان Optane رونمایی کرد. این حافظه های جدید به لطف معماری پیشروی 3DXpoint از سرعت بسیار بالاتری برخوردار بوده و ...

محمد مافی‌ها
نوشته شده توسط محمد مافی‌ها | ۲۰ دی ۱۳۹۶ | ۱۳:۴۵

بهار سال قبل بود که اینتل از نسل جدیدی از چیپ های رم خود تحت عنوان Optane رونمایی کرد. این حافظه های جدید به لطف معماری پیشروی 3DXpoint از سرعت بسیار بالاتری برخوردار بوده و می توانند عملکرد رایانه های مجهز به هارد درایو های سنتی را به شکل چشمگیری افزایش دهند. حال اینتل نسخه ای ارزان تر از حافظه های پرسرعت خود با عنوان «Optane 800P» را به CES آورده.

نکته فوق العاده در خصوص حافظه های 3DXpoint آن است که سرعت آنها با حافظه های موقت DRAM برابری می کند، با این تفاوت که می توان از آنها به عنوان حافظه دائمی برای ذخیره اطلاعات و نصب سیستم عامل استفاده نمود.

چیپ حافظه Optane 800P به عنوان یک حافظه SSD قابل نصب روی لپ تاپ ها و رایانه های رومیزی و در دو ظرفیت ۵۸ و ۱۱۸ گیگابایت روانه بازار می شود. احتمالاً این اعداد برایتان کمی عجیب باشد، چرا که ما به ظرفیت هایی از حافظه های دیجیتال عادت داریم که ضریبی از عدد ۸ باشند.

چیپ حافظه Optane 800P اینتل

یکی از متخصصین اینتل در پاسخ می گوید که این تفاوت دقیقاً ویژگی حافظه های نوع 3DXpoint است. این حافظه ها اطلاعات را به ترتیبی کاملاً متفاوت از دیگر ذخیره ساز های دیجیتالی می خوانند و می نویسند، بنابراین نحوه ظرفیت بندی آنها نیز با دیگر نمونه ها متفاوت است.

باید به یاد داشته باشیم این نخستین باری نیست که کمپانی اینتل حافظه ذخیره سازی را بر مبنای معماری پیشروی 3DXpoint روانه بازار می سازد. پیش از این مدل 4800X برای سرورها و مدل 900P با ظرفیت های ۳۷۰ و ۲۸۰ گیگابایتی روانه بازار شده بودند. حال مدل ارزان تر Optane 800P از راه رسیده تا تامین کننده نیاز کاربران معمولی تر با توان پرداخت کمتر باشد.

البته هنوز قیمت دقیق این چیپ حافظه جدید اعلام نشده، اما قرار است عرضه آن از حدود یک ماه دیگر آغاز شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • HyperHope
    HyperHope | ۲۰ دی ۱۳۹۶

    من متوجه نمیشم خب اگه اینطوری باشه سرعتش مثلا با ddr4 2400 برابر بشه که رسما باید برای حافظه های ddr4 مراسم تدفین برگذار کرد که!

مطالب پیشنهادی