بهترین اتفاقات صنعت بازی ویدیویی در سالی که گذشت

2017 سال فوق العاده ای برای بازی های ویدیویی نبود. بازی های بسیاری با شکست مواجه شدند اما اتفاقات خوب غیرقابل پیش بینی بسیاری هم رخ داد. در ادامه مطلب می خواهیم نگاهی به برخی از بهترین اتفاقات صنعت گیم در سال 2017 انداخته و آن ها را جشن بگیریم.

نینتندو سوییچ بهترین سال عرضه خود را تجربه کرد؟

با عرضه نینتندو سوییچ در سال جاری، بعید است که به این زودی نینتندو برنامه ای برای ساخت کنسول بعدی داشته باشد

هر چه در مورد کنسول جدید نیتنتدو اطلاعات بیشتری پیدا می کردیم، بیشتر ذوق زده و امیدوار می شدیم. البته، نینتندو نیز در ناامید کردن طرفداران تخصص خوبی دارد و برای همین بسیاری از ما به سختی امیدوار باقی مانده بودیم.

زمانی که این کنسول معرفی شد، ایده یک کنسول خانگی قابل حمل بسیار جالب به نظر می رسید اما همچنان ممکن بود که کنسول جدید نینتندو با استقبال خوبی مواجه نشود. زمانی که عرضه شد، سوییچ در کل کنسول خوبی به نظر می‌ آمد اما هیچکس مطمئن نبود که آیا بازی های کافی برای آن عرضه خواهد شد یا خیر.

اما سپس کمی قبل و بعد از عرضه بازی Mario+Rabbids در ماه آگوست، همه چیز واضح و مبرهن شد: نیننتدو سوییچ در بهترین سال عرضه خود قرار دارد. از زلدا و اسپلاتون گرفته تا ماریو، گلف استوری، Steamworld Dig 2 و Doom، در حال حاضر عناوین فوق العاده بسیاری برای این کنسول منتشر شده است.

اولین سال عرضه سوییچ به بهترین شکل ممکن و فراتر از انتظار همگان به پایان رسید. امیدواریم سال 2018 نیز به همین خوبی آغاز شود.

PlayerUnknown's Battlegrounds سبک جدیدی را بر سر زبان ها می اندازد

صد بازیکن از هواپیمایی برفراز جزیره ای بزرگ به بیرون می پرند. از آن صد نفر، تنها یک نفر یا تیم زنده باقی می ماند. بسیاری از مردم احتمالا PlayerUnknown's Battlegrounds را به عنوان بازی ای با اسم نه چندان جالب به یاد می آورند که در مرحله دسترسی زودهنگام شبکه استیم قرار داشت و رتبه های نخست جدول فروش استیم را از آن خود می کرد.

به هر حال اسم بازی چه خوب باشد یا نباشد، PUBG با قدرت تمام دنیای پی سی گیمینگ در سال 2017 را به تصرف خود در آورد. احتمال آن وجود دارد که بازی های دیگری (چون Fortnite Battle Royal) بر سر راه موفقیت PUBG قرار بگیرند. اما با تمامی این وجود، PUBG به عنوان بازی ای به یاد خواهد ماند که سبک بتل رویال را به محبوبیت امروزی رساند.

Mario+Rabbids= فوق العاده

زمانی که تصویر روی جلد بازی Mario + Rabbids که حاصل همکاری یوبیسافت با نینتندو بود، منتشر شد؛ عکس العمل بسیاری مشترک و یک سو بود: این بازی قرار است به سختی شکست بخورد.

سپس یوبیسافت این بازی را در کنفرانس E3 خود نمایش داد و نظرات را تا حد زیادی به خود برگرداند. نمایش منتشر شده نوید یک عنوان تاکتیکی و نوبتی همانند سری XCOM را می داد و به نظر طنز و سرگرم کننده می رسید.

شیگرو میاموتو، مرد اسطوره ای نینتندو به روی صحنه آمد تا بازی را به نمایش بگذارد. فردی که مسئول ارشد ساخت بازی بود،‌ روی صحنه گریه کرد. پس از آن جامعه آنلاین گیمرها موضع نرم تری نسبت به Mario + Rabbids گرفتند.

زمانی که خود بازی منتشر شد، فهمیدیم که با عنوان فوق العاده ای رو به رو هستیم. Mario + Rabbids عنوانی است که فرمول موفقیت آمیز XCOM را قرض و تمرکز بیشتری روی قابلیت های کاراکترها کرده است.

تعجب زیادی نداشت که یوبیسافت توانسته باشد بازی تاکتیکی موفقی ساخته باشد اما موضوع تعجب برانگیز آن بود که ترکیب خرگوش های مینیون مانند یوبیسافت با دنیای ماریو،‌پیچ و لوییجی به این اندازه موقیت آمیز باشد.

نینتندو نه تنها یک،‌ بلکه دو بازی جدید از سری Metroid تایید کرد

مدت ها بود که دیگر به معرفی نسخه جدیدی از سری Metroid امید نداشتیم و با مسخره کردن و گفتن جملات طنزآمیزی چون «من کاملا مطمئنم که امسال نینتندو Metroid Prime 4 را معرفی می کند» خودمان را دلداری می دادیم.

اما خب همیشه احتمال وقوع معجزه وجود دارد. نینتندو با سوییچ در اوج پرواز می کرد و به نظر می آمد که آن ها طرفداران سرسخت این کمپانی را هدف گرفته بودند، کسانی که در دوران عرضه Wii و Wii U آن ها را فراموش کرده بودند.

برای همین به اندازه سر سوزنی امیدوار شدیم که شاید Metroid Prime جدیدی در دست ساخت باشد. مشخص شد که نه تنها حدسمان درست بوده، بلکه نسخه بازسازی شده ای از Metroid 2: Return of Samus نیز در حال ساخت است.

بازی های ژاپنی شروعی استثنایی را برای پلی استیشن 4 رقم زدند

ماه های انتهایی سال 95 بود که پلی استیشن 4 در یکی از بهترین دوران ممکن به سر می برد. تنها در چند ماه، عناوین انحصاری بزرگی چون Gravity Rush 2 و بازی جهان باز فوق العاده Horizon Zero Dawn منتشر شدند.

اما این بازی های ژاپنی بودند که این کنسول را به بالاترین نقطه و مهم تر از آن ها بالاتر از رقیب ردموندی آن ها یعنی ایکس باکس وان کشاند. Nier: Automata، Yakuza 0، Persona 5 و Nioh همگی در زمانی تقریبا یکسان برای پلی استیشن 4 عرضه شدند.

این عناوین متنوع هر سلیقه ای را پوشش می دادند و آن زمان بهترین فرصت برای خرید پلی استیشن 4 بود و همچنان نیز است.

No Man's Sky به بازی بهتری تبدیل می شود

همیشه بازی خوبی درست در زیر پوست نه چندان لطیف No Man's Sky پنهان شده بود اما برای پیدا کردن آن باید تلاش می کردید. پس از چندین آپدیت رایگان فراوان، استودیو Hello Games کاری کرده که دوست داشتن بازی بزرگ و عجیب و غریب آن ها بسیار راحت تر از گذشته شود.

حالا آنقدر فعالیت های بیشتری برای انجام دادن در بازی وجود دارد که No Man's Sky گویا در سال 2017 به عنوان کاملا متفاوتی تبدیل شده است. اگر شما بازی را در هنگام عرضه اش خریداری کردید، بار دیگر آن را از اول آغاز کنید تا ببینید چه اتفاقی می افتد.

به همان اندازه ای که بروزرسانی های Hello Games موثر واقع شده اند، خود No Man's Sky نیز لیافت احترام و توجه بیشتری را دارد.

گیمرها همچنان در Bloodborne رازهای جدیدی کشف می کنند

Bloodborne عنوانی است که به معنای واقعی روی پایه ای از رمز و راز ساخته شده است. شهر Yarnham روی مجموعه ای گوردخمه ها بنا شده که گیمرهایی در قالب یک گروه به نام «بازرسین مقبره» همچنان گشت و گذار کرده و به دنبال هیولاهایی نادر هستند.

در ماه مهر بود که آن ها هیولایی نادر پیدا کرده اند که پیش تر کسی آن را ندیده بود. به نظر شما چه رازهای دیگری در دنیای Bloodborne همچنان نهفته است و انتظار شما را برای کشف شدن می کشند؟

پس از گذشت 20 سال، نینتندو Star Fox 2 را عرضه می کند

همراه با بازی های بسیاری که برای سوییچ و کنسول دستی 3DS عرضه شدند، عنوان جدیدی نیز برای کنسول سوپر نینتندو در 2017 روانه بازار شد. دو دهه بعد از کنسل شدن ساخت آن، Star Fox 2 در نهایت در قالب یک باندل برای کنسول کلاسیک SNES عرضه شد.

این بازی عنوان عجیبی است و در حالی که ممکن است به اندازه کافی قدرتمند نباشد تا شما را از دیگر بازی های کلاسیک نینتندو جدا کند اما همچنان فرصت بسیار خوبی برای باز کردن پنجره نوستالژی و زنده کردن خاطرات گذاشته است.

با وجود فرآیند ساخت طولانی، Nioh شاهکار ظاهر شد

Nioh به هنگام عرضه، عنوان اکشنی از سوی استودیو تیم نینجا به نظر می آمد که ناگهانی و بدون هیچ مقدمه ای منتشر شده اما در واقع این بازی مدت ها در دست ساخت قرار داشته بوده است. Nioh ابتدا در میانه های سال های 2000 تا 2009 میلادی معرفی شد اما پس از آن در برزخی عمیق فرو رفت تا آن که استودیو تیم نینجا وظیفه ساخت آن را در سال 2010 بر عهده گرفت.

بیشتر بازی هایی که دچار چنین تغییر و تحولاتی می شوند، در وضعیتی اسفناک منتشر خواهند شد؛ البته اگر اصلا منتشر شوند. Nioh در این زمینه استثنایی بزرگ است و نتیجه این پروسه ساخت طولانی، عنوانی عمیق، خوش ساخت و به شدت رضایت بخش است که شانه به شانه سری دارک سولز و بلادبورن قرار می گیرد.

Resident Evil 7 ثابت می کند که فرمول رزیدنت اویل در اول شخص نیز جواب می دهد

زمانی که کپکام برای اولین بار رزیدنت اویل 7 را معرفی کرد، بسیاری متعجب به این فکر می کردند که آیا این بازی جدید، با نمای دید اول شخص و تمرکز آن روی نوع مدرن و جدیدی از ترس، می تواند واقعا رزیدنت اویل باشد؟

با عرضه بازی مشخص شد که بله، واقعا امکان پذیر است که ایده های جدیدی را به فرمول رزیدنت اویل تزریق کرد بدون آن که این سری هویت خود را از دست بدهد.

چند ساعت ابتدایی بازی تقریبا غیرقابل تشخیص اند، همان ساعاتی که شخصیت اصلی بازی با ترس و وحشت پا به خانه ای تسخیر شده می گذارد. اما سپس بازی آرام آرام ریشه های رزیدنت اویلی خود را در قالب مکانیزم آپگرید آیتم ها، پیدا کردن رمز و راز ها و باز کردن درهای مخفی نشان می دهد.

دیگر سری های بازی بهتر است درس های بسیار خوبی از رزیدنت اویل 7 فرا بگیرند برای آن که چگونه فرمول های قدیمی و تکراری خود را دوباره احیا کنند.

«اپیزود سوم» Half-Life پرونده نیمه تمام این سری را می بندد

حالا دیگر مطمئن هستیم که Half-Life 3 و حتی قسمت سوم Half-Life 2 هیچ وقت ساخته و عرضه نخواهند شد. حتی اگر یکی از این دو در ده سال گذشته در دست ساخت قرار داشتند، دیگر فرآیند ساخت آن ها لغو شده است.

برای همین غافلگیری تلخ و شیرینی بود زمانی که مارک لیدلاو، سازنده سابق استودیو Valve پست وبلاگی با عنوان «اپیزود سوم» منتشر کرد. این پست، داستان کمی متفاوتی از نسخه مونث گوردن فریمن (شخصیت اصلی سری) و آلیکس ونس را روایت می کرد که پس از پایان خیره کننده قسمت دوم، در سفری قدم به سرزمین های یخ زده شمال می گذارند.

این پست وبلاگ یک بازی ویدیویی یا همان قسمت سومی نبود که انتظارش را داشتیم اما توانست پرونده نیمه تمام این سری را ببندد و برخی از بازی سازان مستقل را تشویق به ساخت نسخه های ویدیویی خودشان از این داستان کند.

گلیچ ساده ای تموم کردن Wind Waker برای اسپیدرانرها را برای همیشه تغییر می دهد

اسپیدرانرها کسانی هستند که سعی می کنند عناوین را در سریع ترین زمان ممکن به پایان برسانند و بنابراین کشف یک چیز جدید می تواند آن ها را چند قدم به رکوردشکنی نزدیک کند. از همان ابتدا که Wind Waker عرضه شد جامعه اسپیدرانرها در تلاش بودند با ترفند Barrier Skip رکوردی جدید برای بازی به ثبت برسانند. در میانه Wind Waker که شخصیت اصلی داستان به قلعه ای قدم می گذارد، راهی وجود دارد که می تواند بازی را به پایانش وصل کند.

مشکل اصلی اینجاست که این مسیر توسط یک هاله جادویی احاطه شده و بازیکن نمی تواند از آن استفاده کند. در حالی که سال گذشته دو کاربر ادعا کرده بودند این جادو را از بین برده اند و به سیاه چاله پایانی رسیدند اما هیچ مدرکی برای اثبات این قضیه وجود نداشت تا اینکه چند ماه پیش یکی از همین کاربران راه استفاده از ترفند Barrier Skip را نشان داد و جامعه اسپیدرانرها را غافل گیر کرد. اینکه عنوانی بعد از 15 سال همچنان رمز و راز خودش را داشته و بازیکن ها سعی می کنند تا آن را بیابند در نوع خودش قابل توجه است.

Beyond Good & Evil 2 در نهایت به روی صحنه بازگشت

از زمانی که اولین تیزر از Beyond Good & Evil 2 در سال 2008 منتشر شد، این بازی یکی از آن عناوینی بوده است که طرفداران زمان برگزاری هر کنفرانسی انتظار دیدن آن را می کشیدند. هر از چندگاهی نیز مایکل آنسل، کارگردان بازی، اعلام می کرد که هنوز روی بازی کار می کند اما اطلاعات بیشتری ارائه نمی کرد.

امسال در کنفرانس خبری یوبیسافت در E3، این کمپانی تریلر سینماتیکی از بازی را به نمایش گذاشت و با وجود آن که خبری از گیم پلی Beyond Good & Evil 2 نبود اما حالا در مقایسه با سال های گذشته اطلاعات بسیار بیشتری در اختیار داریم و شاید روزی برسید که بتوانیم واقعا آن را بازی کنیم.

Sonic Mania هر آن چیزی را که طرفداران در مورد سونیک دوست دارند، جشن می گیرد

طرفداران سری سونیک حق دارند ناراحت و عصبانی باشند. مدت زیادی است که نسخه خوبی از سونیک عرضه نشده و این سری در پیدا کردن هویتی در دنیای مدرن گیمینگ تقلا زیادی می کند.

اما ناگهان Sonic Mania از راه می رسد و با بازسازی تمامی ویژگی های دوست داشتنی سری سونیک همان عنوانی را به ما تحویل می دهد که سال ها آرزو آن را داشتیم. دیگر بازی های بزرگ سونیک در سال 2017 به موفقیت چندانی نرسیدند اما Sonic Mania با بازگشتن به ریشه های سری خوش می درخشد.

Doki Doki Literature Club آن چیزی نیست که به نظر می رسد

رمان انیمه تصویری Doki Doki Literature Club مانند گرگی در لباس میش می ماند. هر تصوری را که از این بازی دارید، به دور انداخته چرا که حقیقت واقعی بازی فرسنگ ها با آن فاصله دارد. اما بدانید که منظورمان از حقیقت غافلگیر کننده این عنوان، تنها خوب بودن آن نیست.

کپکام Mega Man 11 را معرفی می کند

درست همانند سری Metroid Prime، بسیاری از طرفداران امیدی مگامن نداشته و Mighty No.9 که سال گذشته منتشر شد، تنها آن ها را ناامیدتر از گذشته کرد. اما سپس کمپکام از راه می رسید و نسخه کاملی از سری مگامن را برای عرضه در اواخر سال 2018 تایید می کند.

این اولین نسخه از سری مگامن بعد از گذشت 8 سال است و در حالی که در تصاویر منتشر شده کمی مصنوعی به نظر می آید اما در واقعیت عالی به چشم می رسد.

مردی با کلاه گیس مولت، شبکه Twitch را به سلطه خود در می آورد

2017 به طور کلی سال عجیبی برای یوتیوب و شبکه توییچ بود و هیچکس به اندازه فردی به نام «دکتر بی احترامی» (Dr. Disrespect) نمی تواند شاهدی بر این ادعا باشد. مدیر توسعه اجتماعی سابق استودیو Sledgehammer Games تصمیم گرفت تا کلاه گیسی به سر کند، عینک خلبانی به چشم بزند و شخصیت قلابی بی ادبی به خود بگیرد و شروع به استریم کردن بازی ها با نام دکتر بی احترامی کند.

او در مدتی به یکی از پرحاشیه ترین بازیکن های PUBG تبدیل شد و شهرتی بزرگ در زمینه سرکار گذاشتن دیگر بازیکن ها پیدا کرد. کمی بعد از بردن جایزه «گیمر محبوب» در مراسم The Game Awards در ماه آذر، او اعلام کرد که به همسرش خیانت کرده و می خواهد از دنیای استریم بیرون آید تا روی زندگی شخصی خود تمرکز کند.

Fortnite در نهایت عرضه و حتی محبوب می شود

این بازی برای اولین بار در سال 2011 و در طی مراسم اهدای جوایز Spike معرفی شد و از آن زمان انتشار بازی آنقدر به طول انجامید که بسیاری از ما فکر کردیم این اتفاق هرگز نمی افتد. اما امسال در نهایت به مرحله دسترسی زودهنگام رسید و نتوانست توجه چندانی را به خود جلب کند، البته حداقل در ابتدای کار.

زمانی که Epic حالت بازی بتل رویال بازی را به طور رایگان منتشر کرد، محبوبیت Fortnite به طور صعودی افزایشی شدید به خود دید. این مد جدید به شکل واضحی از قالب کلی بازی محبوب PUBG الگوبرداری و البته تغییراتی در آن داده شده بود. با رسیدن به انتهای سال 2017، فورتنایت به یکی از محبوب ترین بازی ها روی شبکه توییچ تبدیل شده و با بروزرسانی های جدیدش روزانه بازیکن های جدیدی را به خود جذب می کند.

سوییچ یادبودی زیبا در وصف ساتورو ایواتا نفهته در خود دارد

در ابتدا مشخص نبود که چرا هکرها توانستند نسخه ای پنهان از بازی Golf برای کنسول NES را در نینتندو سوییچ پیدا کنند. بعد از کمی تحقیق و کاوش بیشتر، مشخص شد که پیدا شدن این بازی برای روزی مشخص و با انجام دادن حرکتی خاص با کنترلرهای جوی کان برنامه ریزی شده است.

آن حرکت مشخص همان حرکتی بود که مدیر سابق و فقید نینتندو یعنی ساتورو ایواتا در ویدیوهای معرفی بازی ویدیو انجام می داد. ایواتا 11 جولای سال 2015 بر اثر ابتلا به سرطان درگذشت. بازی Golf پنهان شده در سوییچ نیز به نظر می رسد طوری برنامه ریزی شده بوده که در تاریخ 11 جولای آزاد شود.

نینتندو در قبال این اتفاقات سکوت اختیار کرد اما افراد بسیاری گزارش کرده اند که این بازی واقعا روی سوییچ اجرا می شود.


در لیست بالا نگاهی کوتاه به برخی از بهترین اتفاقاتی داشتیم که در سال 2017 رخ داد. قطعا موردهای دیگری وجود دارد که در لیست بالا دیده نمی شود و از قلم افتاده اند. اگر شما هم اتفاق خوب دیگری در ذهن دارید، حتما در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط

مروری بر دنیای بازی های ویدیویی در هفته ای که گذشت [21 الی 28 آذر]

دنیای بازی های ویدیویی گستردگی خاص خود را دارد و کمتر پیش آمده که در دیجیاتو بتوانیم از گوشه به گوشه ی این دنیای خوش رنگ و جذاب برای تان بگوییم. تمرکز بیشتری روی اخبار مهم، کنفرانس ها و اتفاقات جریان ساز داشتیم اما این بار به گونه ای متفاوت، دنیای بازی را در می... ادامه مطلب

بهترین بازی های ویدیویی سال 2016 به انتخاب دیجیاتو

سال 2016 میلادی هم با تمام فراز و نشیب هایش به پایان خود نزدیک شده و طی یک سال گذشته، صنعت بازی های ویدیویی به موفقیت های خارق العاده ای رسید. 2016 سالی بود که شاهکارهای نینتندو روی پلتفرم های موبایل عرضه شدند، واقعیت مجازی بالاخره به دست عموم رسید و کنسول سونی زودتر از... ادامه مطلب

درد دل های یک گیمر ایرانی؛ آنچه می گویند و آنچه واقعا هست

حدودا 20 سال پیش بود، سن و سالی نداشتم و ساکت و آرام روی کابینت سنگی خانه ای که حال و هوایی نیمه تمام داشت نشسته بودم. یک تلویزیون سیاه و سفید و یک آتاری در برابرم گذاشته بودند و می دانستند که محال است چشم از آن بردارم یا خانه را روی سرم بگذارم و... ادامه مطلب

آیا تا به حال با کنسول های نینتندو بازی کرده اید؟

با کدام یک از کنسول های بازی شرکت نینتندو تا به حال بازی کرده اید؟ البته، تقریبا کمتر کسی از نسل جوان این کشور با سوپر ماریو (یا آنطور که در ایران معروف شد قارچ خور) روی سخت افزارهای کلون شده از روی کنسول بازی Famicom تحت عنوان «میکرو جنسیس» خاطره نساخته است. اما اخیرا، حداقل... ادامه مطلب

دنیای بازی های ویدیویی در پنج سال آینده چطور خواهد بود؟ [قسمت دوم]

چندی پیش پالیگان در مقاله‌ای به بررسی آینده‌ی بازی های ویدیویی در چند سال آینده پرداخته است. مقاله‌ای که در پیش رو دارید، ترجمه‌ای است از مقاله‌ای با عنوان «دنیای بازی ها در پنج سال آینده چطور خواهد بود؟» به قلم پاتریک استرافورد که دومین قسمت از ترجمه‌ی این مقاله را مشاهده می‌کنید. با ما همراه باشید. ارتباطی... ادامه مطلب

دنیای بازی های ویدیویی در پنج سال آینده چطور خواهد بود؟ [قسمت اول]

چندی پیش پالیگان در مقاله‌ای به بررسی آینده‌ی بازی های ویدیویی در چند سال آینده پرداخته است. مقاله‌ای که در پیش رو دارید، ترجمه‌ای است از مقاله‌ای با عنوان «دنیای بازی ها در پنج سال آینده چطور خواهد بود؟» به قلم پاتریک استرافورد که ترجمه‌ی آن را در دو قسمت برایتان آماده کرده‌ایم. با ما همراه... ادامه مطلب

نظرات ۱۸

وارد شوید

برای گفتگو با کاربران، وارد حساب کاربری خود شوید.

ورود