ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

Porsche Macan and Zotye SR9
خودرو

خلاقیت فراموش شده؛ معرفی سری جدید خودروهای کپی شده چینی

فرقی نمی کند که آیفون باشد یا رولزرویس، شرکت های بزرگ و کوچک چینی می توانند یک کپی دقیق از آن را برای شما با قیمتی به مراتب پایین تر تولید کنند. البته واضح است ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۲۲ دی ۱۳۹۶ | ۲۱:۰۰

فرقی نمی کند که آیفون باشد یا رولزرویس، شرکت های بزرگ و کوچک چینی می توانند یک کپی دقیق از آن را برای شما با قیمتی به مراتب پایین تر تولید کنند. البته واضح است که در این صورت باید انتظارات خود را با رقم پرداختی هماهنگ نموده و منتظر محصولی خارق العاده با مبلغ بسیار کم نباشید!

NEW $90 Fake Samsung Galaxy S8

چینی ها مهارت بالای خود را در کپی کاری بارها اثبات کرده اند. با رشد صنعت خودروی چین، برخی یا به عبارت بهتر بیشتر خودروسازان این کشور گاها با کپی کردن از روی خودروهای مطرح و معروف بین المللی سعی می کنند میانبر زده و از مسیری کوتاه تر برای متقاعد کردن مشتریان استفاده کنند.

CH-Auto-LithiaAudi-R8

اگر چه این روش می تواند باعث صرفه جویی زیاد در زمان و کاهش هزینه نهایی شود، اما در صورت اجرای ناشیانه نتایج فاجعه باری به دنبال داشته و فقط موجبات خنده علاقه مندان را فراهم می کند! در این مطلب نیز قصد داریم همانند برخی مطالب گذشته به بعضی از معروف ترین کپی های خودروسازان چینی بپردازیم.

دانگ فنگ Jingyi S50 و فولکس واگن پاسات

دانگ فنگ سابقه ای طولانی در همکاری و ایجاد شرکت های مشترک با خودروسازان مطرح بین المللی دارد. هوندا، نیسان و رنو برخی از خودروسازانی هستند که دانگ فنگ با آنها به همکاری پرداخته است.

این شرکت چینی مدلی با نام Jingyi S50 تولید می کند که به وضوح از روی یکی از پرفروش ترین خودروهای فولکس واگن یعنی پاسات کپی کاری شده است. جالب اینکه مدل قبلی Jingyi S50 گویی فرزند نسل ششم هیوندای سوناتا (YF)  بود!

Dongfeng Jingyi S50 and Volkswagen Passat

دانگ فنگ Fenshen AX4 و MG GS

کراس اوور Fenshen AX4 برای نخستین بار در نمایشگاه خودروی شانگهای دیده شد. این خودرو به لحاظ فرم کلی و اجزای اصلی بدنه از MG GS اشتقاق یافته و بسیار شبیه آن از آب درآمده است.

Dongfeng Fenshen AX4 and MG GS

مه شکن های تعبیه شده در محفظه ای کرومی، جلو پنجره کوچک V شکل و آینه ها برخی از وجوه مشترک این دو خودرو به حساب می آیند.

چانگان CS55 و لندرور دیسکاوری اسپرت

ساخته های گروه جگوار لندرور در طول سالیان گذشته هویت بسیار شاخصی پیدا کرده اند، طوری که شناسایی آنها از فاصله نسبتا دور نیز امکانپذیر است. با توجه به این موضوع، شباهت چانگان CS55 با دیسکاوری اسپرت انکارناپذیر بوده و در برخی نماها می تواند حتی بیننده را به اشتباه بیندازد.

Changan CS55 and Land Rover Discovery Sport

لندویند X7 و رنجرور ایووک

بی تردید اگر بخواهیم از بارزترین مثال ها در زمینه کپی کاری اتومبیل ها در تاریخ صنعت خودروسازی اشاره کنیم، باید به لندویند X7 و شباهت بی حد و حصر آن با رنجرور ایووک یاد کنیم.

Evoque-vs-Landwind

چنانچه این دو مدل کنار هم قرار بگیرند، تشخیص نسخه اصلی و کپی به کاری واقعا دشوار تبدیل خواهد شد. شباهت این دو به حدی است که لندویند X7 را می توان یک نمونه کاربن کپی از رنجرور ایووک نامید.

بی وای دی Yuan و فورد اکو اسپرت

امروزه خودروهایی که با لاستیک زاپاس بر روی در عقب تولید می شوند، انگشت شمارند. به همین دلیل وقتی خودرویی برای اولین بار با چنین مشخصه ای پا به خیابان می گذارد، بلافاصله با جلب توجه می کند.

وقتی تصاویر بی وای دی یوان و فورد اکو اسپرت را کنار هم قرار دهید، خواهید دید که شباهت های آنها فقط محدود به محل قرارگیری زاپاس نیست و براحتی می توان موارد دیگری را پیدا کرد.

BYD Yuan and Ford EcoSport

بی وای دی S7 و لکسس RX

در حالیکه برخی از کپی کاری ها علنی و واضح هستند، برخی دیگر رنگ و لعاب بهتری به خود گرفته و تشخیص آنها کمی دشوارتر می شود. بی وای دی S7 که نسخه ارتقا یافته مدل S6 به شمار می رود، اگر چه در نمای جلو شباهت کمی با لکسس RX دارد، اما در نمای جانبی و عقب المان هایی همانند انحنای پنجره ها، اسپویلر کوچک و چراغ های عقب به خوبی یادآور نسل دوم لکسس RX هستند.

BYD S7 and Lexus RX

البته گفتنی است برخی شنیده ها از خرید پلتفرم این نسل از RX توسط بی وای دی حکایت دارند.

بایک BJ80 و مرسدس G کلاس

بایک همکاری هایی را با مرسدس بنز داشته و برخی از محصولات این شرکت آلمانی را برای بازار داخلی چین مونتاژ می کند. با وجود این، چینی ها به شریک تجاری خود رحم نکرده و با یک Copy Paste ساده، مرسدس G کلاس را به BJ80 تبدیل کرده اند!

BAIC BJ80 and Mercedes G-Class

البته G کلاس تنها خودروی اشتوتگارتی ها نیست که بایک از روی آن کپی کار کرده، چنانچه نگاهی مختصر به هاچبک سابرینا داشته باشیم، با یک مرسدس "بی کلاس" روبرو خواهیم شد!

BAIC A1 vs Mercedes B Class

بایک X424 و معجونی از جیپ رانگلر و چروکی

بایک X424 به وضوح مشخصه های چند جیپ را با هم ترکیب کرده است. چنانچه از دور به این خودرو بنگرید، احساس خواهید کرد که در حال تماشای یک رانگلر هستید، اما با نزدیک شدن به آن و بررسی المان های مختلف جلو پنجره با ابعاد جدیدی از شخصیت آن آشنا شده و شباهت هایی را با مدل چروکی نیز خواهید یافت!

BAIC X424 and Jeep Cherokee

زوتای T600 و فولکس واگن تیگوان

زوتای که یکی از چیره دست ترین شرکت های چینی در کپی کاری از انواع خودروهای روز جهان است، این بار به سراغ فولکس واگن تیگوان رفته و با ایجاد تغییراتی جزئی در پیکره آن، محصولی جدید به نام T600 خلق کرده است!

Zotye T600 and Volkswagen Tiguan

نکته جالب اینکه هر دوی این مدل ها در نمایشگاه خودروی تهران که چندی پیش در شهر آفتاب برگزار شد، به نمایش گذاشته شده بودند.

ناگفته نماند SR9 یکی دیگر از محصولات کپی شده کمپانی زوتای است که آوازه ای جهانی پیدا کرده است! این خودرو همزاد چینی پورشه ماکان محسوب می شود!

علاوه بر موارد یاد شده، این شرکت چینی به اسمارت ForTwo نیز رحم نکرده و بر اساس آن مدلی با نام E200 تولید کرده است.

لیفان Xuanlang و فورد S-MAX

در نمایشگاه خودروی شانگهای 2017 چینی ها با نمایش ونی به نام Xuanlang برای چندمین بار بازدیدکنندگان را انگشت به دهان گذاشتند! این خودرو که توسط کمپانی نام آشنای لیفان تولید می شود، به صورت کاملا اتفاقی مشابه فورد S-MAX از آب درآمده است!

Lifan Xuanlang and Ford S-MAX

لیفان نیز همانند زوتای مهارت بالایی در کپی کردن مدل های مختلف دارد. سدان 620 یکی از محصولات این کمپانی است که در کشورمان بعضا با نشان ب ام و تردد می کند! دلیل این امر هم بسیار ساده است، کپی برداری از نسل قبلی سری 3 باواریایی ها.

لیفان 330 و مینی

وقتی از دور چراغ های گرد و فرم اتاق لیفان 330 را ببینید، به احتمال بسیار فکر خواهید کرد که با یک مینی طرف هستید. اما با نزدیک شدن به خودرو و دقت در برخی جزئیات متوجه اشتباه خود شده و دشنام هایی بر زبان خواهید آورد!

Lifan 330 and MINI

ایگل (Eagle) و پورشه کایمن

ایگل با هدف به رخ کشیدن توانایی چینی ها در تولید یک اتومبیل اسپرت برقی توسعه یافته است. تقریبا غیر ممکن است که فردی با دیدن فرم بدنه این خودرو به یاد محصولات پورشه، به خصوص مدل کایمن نیفتد. عجیب تر آنکه به نظر می رسد حتی لوگوی نصب شده بر روی آن از یک پورشه کنده شده باشد!

Eagle and Porsche Cayman

البته در نمای جلو طراحان چینی کمی خلاقیت به خرج داده و از طرح چراغ های فراری F12 بر روی کاغذ کاربنی خود استفاده کرده اند. گفته می شود ایگل نیروی مورد نیاز خود را از باتری های کوچکی دریافت کرده و می تواند با یک بار شارژ تا 160 مایل مسافت (حدود 260 کیلومتر) را با حداکثر سرعت 70 مایل (112 کیلومتر) طی کند.

جک A6 و آئودی A6

اگر از یک علاقه مند خودرویی بپرسید A6 محصولی از کدام خودروساز است، بلافاصله خواهد گفت آئودی؛ اما اگر از یک فرد چینی همین سوال را بپرسید، احتمالا نام جک (JAC) را خواهید شنید!

JAC A6 and Audi A6

آنطور که شواهد نشان می دهند چینی ها پس از موفقیت مثال زدنی در کپی برداری از ظاهر خودروها، به کپی کردن نام آنها نیز رو آورده اند! A6 چینی از هر جهت همانند A6 آلمانی بوده و در صورت نصب چهار حلقه بر پیشانی آن مالک براحتی می تواند افراد زیادی را فریب دهد؛ البته به غیر از خودش!

جیلی GE و رولزرویس فانتوم

جیلی GE پای ثابت تقریبا تمامی مقالات این چنینی است! دلیل آن هم مشخص بوده و نیاز به هیچ توضیحی ندارد. فقط یک نکته، اگر روزی صاحب این خودرو شدید، سعی کنید با آن در انظار عمومی ظاهر نشوید!

Geely GE and Rolls-Royce Phantom

برلیانس V5 و ب ام و X1

برلیانس شریک تجاری ب ام و در چین محسوب می شود. با وجود این چینی ها هر گونه رودرواسی را کنار گذاشته و مشکلی با کپی کاری از روی محصولات شریک آلمانی خود ندارند!

شاسی بلند V5 یکی از ساخته های بریلیانس است که از هر زاویه به آن بنگرید با یک X1 مواجه خواهید شد! البته طراحان این شرکت کمی به زحمت افتاده و شکل برخی المان های ظاهری را تغییر داده اند.

Brilliance V5 and BMW X1

سدان H330 نیز که این روزها در بازار ایران طرفداران خاص خود را پیدا کرده، در نمای جلو یک ب ام و را در ذهن تداعی می کند؛ به همین جهت برخی از مالکین آن با نصب نشان ب ام و، ارادت خود به این برند آلمانی را با بهایی به مراتب کمتر نشان می دهند!

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (15 مورد)
  • Amir_Safari
    Amir_Safari | ۲۳ دی ۱۳۹۶

    بی وای دی پلترفرم لکسوس رو خریده،وگرنه مگه مریضه بیاد ماشین بیست سال پیش رو کپی کنی؟؟

  • Mohammad Ebrahimi
    Mohammad Ebrahimi | ۲۳ دی ۱۳۹۶

    چینی‌ها خوبن بلدن کپی کنن،ایران خودرو کپی کردن بلد نیست?

  • امیرحسین
    امیرحسین | ۲۳ دی ۱۳۹۶

    کاش ایرانخودرو و سایپا هم از این کپی ها بلد بودن!

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی