ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

Long March
علمی

راکت کمکی ماهواره چینی پس از سقوط در نزدیکی یک شهرک منفجر شد

سازمان فضایی چین دیروز دو ماهواره را با استفاده از راکت «Long March 3B» به مدار زمین فرستاد با این حال یکی از راکت های کمکی پس از جدا شدن از راکت اصلی در نزدیکی ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۲۳ دی ۱۳۹۶ | ۱۷:۴۲

سازمان فضایی چین دیروز دو ماهواره را با استفاده از راکت «Long March 3B» به مدار زمین فرستاد با این حال یکی از راکت های کمکی پس از جدا شدن از راکت اصلی در نزدیکی شهرکی سقوط کرده است.

بر اساس گزارش ها این راکت پس از سقوط در شهر Xiangdu در جنوب غربی چین منفجر شده و در میان شعله های آتش از بین رفته است.

راکت Long March 3B از مرکز پرتاب ماهواره Xichang واقع در استان سیچوان پرتاب شده که بر خلاف سایت های آمریکایی کیلومترها از ساحل فاصله دارد. اغلب این سایت های پرتاب راکت در زمان جنگ سرد ساخته شده اند و برخی از آنها در برنامه های هسته ای چین نیز نقش پررنگی داشته اند.

از آنجایی که دولت چین در آن زمان تنش های زیادی با اتحاد جماهیر شوروی داشته و از سوی دیگر آمریکایی ها نیز به دنبال ضربه زدن به برنامه های هسته ای این کشور بوده اند، چینی ها چاره دیگری جز تاسیس این مراکز در عمق استراتژیک و در صدها کیلومتری خطوط ساحلی نداشته اند.Long March

«اندرو جونز»، روزنامه نگاری که در مورد برنامه فضایی چین تحقیق می کند در این باره می گوید:

مسئولان سازمان فضایی چین هنگام پرتاب فضاپیما یا ماهواره از این سایت ها، بسته به نوع پرتاب و مقصد آن برخی شهرک ها یا مناطق را از بیم صدمات وارده بر اثر سقوط این قطعات تخلیه می کنند.

با این حال در سال 1996 راکت «Long March 3B» که از همین مرکز به فضا پرتاب شده بود در نزدیکی یک شهرک سقوط کرد که به کشته شدن 6 نفر، مجروح شدن 57 نفر و ویران شدن ده ها خانه منجر شد.

علاوه بر این صدمات وارده از این راکت های کمکی به موارد فیزیکی محدود نمی شود چرا که در ترکیباتی سوختی آنها موادی مانند «هیدرازین» به کار فته که سمی است و استنشاق یا حتی برخورد آن با پوست می تواند صدمات جبران ناپذیری به همراه داشته باشد.

متخصصان چینی برای اجتناب از تکرار چنین فجایعی کلاس های جدید 5، 6 و 7 از راکت های Long March را توسعه داده اند که مواد سمی کمتری در سوخت آنها به کار رفته و از پایگاه فضایی جدید Wenchang در جزیره Hainan پرتاب می شوند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • آریا
    آریا | ۲۴ دی ۱۳۹۶

    سئولان سازمان فضایی چین هنگام پرتاب فضاپیما یا ماهواره از این سایت ها، بسته به نوع پرتاب و مقصد آن برخی شهرک ها یا مناطق را از بیم صدمات وارده بر اثر سقوط این قطعات تخلیه می کنند.

    خودشون میدونن چه آشغال سازهایین? ?
    امریکا از کیپ کاناوران موشک هوا میکنه اب از اب تکون نمیخوره
    بعد این بنجل سازها قراره بشن ابر قدرت ? ? ?

مطالب پیشنهادی