ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

سرمایه گذاری استارتاپ‌ ها
تکنولوژی

ورود جدی استارتاپ‌ها به بورس؛ امکان سرمایه‌ گذاری مردم در کسب و کارها

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزیر اقتصاد و دارایی و نماینده وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی امروز تفاهمنامه ای امضا کردند که برپایه آن مدل قانونی برای تامین منابع مالی کسب و‌کارهای نوپا با ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۲۳ دی ۱۳۹۶ | ۱۲:۳۰

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزیر اقتصاد و دارایی و نماینده وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی امروز تفاهمنامه ای امضا کردند که برپایه آن مدل قانونی برای تامین منابع مالی کسب و‌کارهای نوپا با استفاده از سرمایه های خرد موجود در کشور شکل می گیرد. همچنین اعلام شد که ورود استارتاپ‌ها به بخش بورس بیشتر از پیش به طور جدی دنبال خواهد شد و شرایط جدید آن به زودی اعلام خواهد شد.

«محمدجواد آذری جهرمی»، وزیر ارتباطات در این جلسه از باور خود به حوزه اقتصاد دیجیتال و ظرفیت مهم آن برای توسعه کشور گفت. به اعتقاد جهرمی کشورهای مختلف در سرتاسر دنیا برای توسعه این امر برنامه‌ریزی کرده‌اند و ایران نیز همگام با دنیا در این راه قدم گذاشته است:

«مثلا در کشور هند برنامه ریزی شده که تا سال ۲۰۲۵  به میزان ۲۰ درصد از درآمد سرانه خود را بر مبنای اقتصاد دیجیتال داشته باشند. در کشور ما نیز بیکاری فارغ‌التحصیلات حوزه فناوری اطلاعات بیداد می‌کند که می‌توان با تدابیر مختلف و کسب‌وکارهای بالغ شده امروزی در این حوزه این مشکلات را حل و فصل کرد.»

جهرمی در ادامه با اشاره به طرح تکاپو و مشارکت وزارت ارتباطات و وزارت کار در این طرح، به معضل سرمایه‌گذاری در کسب‌وکارهای کوچک اشاره می‌کند:

«کسب و‌کارهای نوپا در کشور با مشکلات متعددی از جمله آنها موانع سیاسی، فرهنگی و‌اقتصادی روبرو هستند و  یکی از مهم ترین این موانع بحث تامین مالی برای سرمایه گذاری است که برای شکل گیری نظام های آن همکاری هایی با وزارت کار با نام طرح تکاپو آغاز شده است که هم اکنون در هشت استان کشور این طرح شکل گرفته و برنامه داریم در تمام استان های کشور آن را شکل دهیم.»

سرمایه گذاری استارتاپ‌ ها

طرح تکاپو که جهرمی از آن صحبت می‌کند، از سال 1394 به صورت آزمایشی آغاز شده و تا به امروز ادامه دارد. در این طرح در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی کشور، رویکرد ایجاد اشتغال مبتنی بر مزیت‌های منطقه‌ای دنبال می‌شود، یعنی اینکه برای ایجاد شغل ظرفیت‌ها و اولویت‌های منطقه‌ای هر استان در نظر گرفته می‌شود و سپس برای ایجاد شغل در آن منطقه اقداماتی صورت می‌گیرد.

وزیر ارتباطات با اشاره به تفاهم امضا شده میان وزارتخانه های ارتباطات و فناوری اطلاعات، اقتصاد و رفاه درباره جزییات آن نیز اطلاعاتی را در اختیار حاضرین قرار داد:

«بر اساس این تفاهمنامه طرح کسب و‌کارهای‌نوپا از طریق مبادی اطلاع رسانی معرفی می شود و سرمایه گذاران و مردم با مطالعه آن می توانند بخشی از منابع مورد نیاز سرمایه گذاری طرح را تامین کنند. با وجود سرمایه های خرد ۱۰ تا ۵۰ میلیون تومانی در دست مردم که متقاضی سرمایه گذاری در بازار هستند، می‌توان به جایگاه مطلوبی در این زمینه دست یافت.»

بالاترین مقام ICT کشور سپس به مدل‌های دیگر جذب سرمایه می‌پردازد و سه مورد از چهار مورد را در ایران شدنی و قابل کار می‌داند که سرمایه‌های خرد مردم و جذب سرمایه از طریق بورس را جدیدترین این مدل‌ها عنوان می‌کند:

«چند مدل ویژه در دنیا برای تامین مالی وجود دارد که ما فعلا سه مدل را اجرا خواهیم کرد.مدل اول اعانه یا نذر اجتماعی است. در این باره برنامه‌ای برای مذاکره با کمیته امداد هم خواهیم داشت. مدل دوم سرمایه‌گذاری در مقابل دریافت بخشی از محصول در آینده است و مدل سوم تامین مالی اشتراکی است یعنی در مقابل سرمایه سهمی از شرکت به سرمایه‌گذار واگذار می‌شود. مدل چهارم تامین سرمایه مالی جمعی گروه وامی است که چون زیر نظر بانک مرکزی است فعلا وارد آن نخواهیم شد.»

سرمایه گذاری استارتاپ‌ ها

بعد از اعلام شدن این توافق، «شاپور محمدی»،  رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار ضمن تایید این تفاهمنامه خبر از بررسی شدن آن در شورای عالی بورس می‌دهد:

«لیست تمام عوامل مجاز برای دریافت سرمایه در سایت فرابورس قرار خواهد گرفت و مردم باید با توجه به لیست، منابع را در اختیار صندوق‌ها قرار دهند. همچنین کسانی که در زمینه تامین مالی جمعی فعالیت دارند ۶ ماه مهلت دارند تا خود را با آیین نامه جدید وفق دهند.»

از آنجایی که طبق آخرین آمار رسمی، بالاترین نرخ بیکاری به رشته های مرتبط با علوم کامپیوتری با 41.4 درصد اختصاص دارد به نظر می‌رسد توجه مسئولین دولتی به این قشر از مردم بیش از پیش شده و اتحاد آنها با یکدیگر خبر از یک سری اقدامات اساسی در این حوزه می‌دهد. با استفاده از سرمایه‌های خرد در دست مردم مشتاق به سرمایه‌گذاری و وارد کردن استارتاپ‌ها به حوزه بورس، می‌توان آینده درخشانی را برای این نوع از تجارت متصور شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی