ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

وام توسعه دهندگان موبایل
تکنولوژی

اعطای وام پانزده میلیونی به توسعه‌ دهندگان داخلی اپلیکیشن‌های موبایل

وزارت ارتباطات دولت دوازدهم، از بدو شروع فعالیت خود توجه ویژه ای به موضوع بومی سازی بسیاری از مسائل حوزه ICT داشته که تولیدکنندگان داخلی را تا حد زیادی امیدوار کرده است. در این بین ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۲۳ دی ۱۳۹۶ | ۱۱:۰۰

وزارت ارتباطات دولت دوازدهم، از بدو شروع فعالیت خود توجه ویژه ای به موضوع بومی سازی بسیاری از مسائل حوزه ICT داشته که تولیدکنندگان داخلی را تا حد زیادی امیدوار کرده است. در این بین عبارت تولید محتوا بیشتر از همه زیر چتر حمایت وزارتخانه قرار گرفته که تولید برنامه و اپلیکیشن موبایل، بخشی از آن به شمار می‌رود. تولیدکنندگان محتوای این چنینی حالا وام‌هایی را می‌توانند از این وزارتخانه دریافت کنند تا تسهیلاتی برای توسعه دادن نرم‌افزار خود داشته باشند.

وام وزارت ارتباطات 15 میلیون تومان است

زمزمه‌های اعطای این وام از سال گذشته آغاز و در همان سال به منظور حمایت از توسعه دهندگان حقیقی و حقوقی اپلیکیشن‌های ایمن و محتوای چند رسانه‌ای تلفن همراه به تصویب هیات وزیران رسید. مهلت درخواست وام به این افراد تا پایان آبان ماه سال جاری بود و اکنون جزییات بیشتری از این وام منتشر شده است. بررسی‌ها نشان می دهد که سقف تسهیلات درنظر گرفته شده برای توسعه دهندگان حقیقی و حقوقی اپلیکیشن به ازای هر متقاضی مبلغ ۱۵ میلیون تومان است. برای درخواست بیش از ۱۵ میلیون تومان باید درخواست کنندگان از طریق ثبت نام در فراخوان طرح های فناورانه اقدام کنند.

وام توسعه دهندگان برنامه های موبایل

به افرادی که تازه قدم به این راه گذاشتند وام تعلق نمی‌گیرد

«حسین احمدپناه»‏، تولیدکننده چندین اپلیکیشن و بازی موبایل به مشکلی در این طرح اشاره می‌کند که او را یاد شروع کار حرفه‌ای خود می‌اندازد‏‏، دورانی که هر تولیدکننده‌ تازه‌کاری سر کرده و آن عدم داشتن رزومه است. وی به دیجیاتو می‌گوید:

«در جزییات منتشر شده از این طرح آمده که این تسهیلات به افرادی تعلق می گیرد که درگذشته حداقل یک اپلیکیشن با کیفیت موبایل تولید کرده باشند. این بند از طرح اعطای وام عملا مخاطبین اصلی دریافت این وام‌ها را از خود رانده است چرا که عموما افراد تازه کاری که با وجود علم و دانش خود به علت نداشتن سرمایه کافی نتوانستند یک اپلیکیشن موبایل با کیفیت بسازند، دنبال این وام‌ها هستند. اکنون با ذکر این جزییات به نظر می‌رسد کماکان جذب سرمایه‌گذار بخش خصوصی بهترین راه برای افراد حاذق و تازه کار این حوزه به شمار می‌رود که پیش از این هم وجود داشت و می‌توان نتیجه گرفت این طرح هم مثل بسیاری از طرح‌ها صرفا برای رفع تکلیف صورت گرفته است.»

او از ارزیابی طرح‌های متقاضیان که باید به تایید نهایی دبیرخانه کارگروه این وزارتخانه درآیند خبر می‌دهد و امیدوار است که به تمامی طرح‌ها به یک دید نگاه شود:

«اعلام شده که ارائه این تسهیلات برای تولید و یا توسعه اپلیکیشن های ارزشمند بر مبنای برنامه کسب وکار مشخصی است که باید به تایید کارگروه ارزیابی این تسهیلات برسد. البته خوشبختانه در ریزجزییات طرح هم اشاره‌ای به اینکه کسب و کاری درباره موضوع به خصوص (مثلا مسائل مذهبی که معمولا در این طرح‌ها توجه دوچندانی به آنها می‌شود) در اولویت قرار دارد نشده. اما به نظر می‌رسد که وزارتخانه این بار بیشتر دنبال طرح‌هایی پیرامون موضوع امنیت کاربران و یا جایگزین شبکه‌های اجتماعی خارجی موفق است.»

وام توسعه دهندگان برنامه های موبایل

وام در صورتی پرداخت می‌شود که کارگروهی مخصوصی آن برنامه را تایید کنند

اعضای کارگروهی که باید طرح‌های متقاضیان را بررسی و به تایید برساند شامل مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات هر استان، نماینده پارک علم و فناوری استان، نماینده صندوق کارآفرینی امید، نماینده سازمان نظام صنفی رایانه ای و یک نفر از خبرگان و توسعه دهندگان باسابقه نرم افزارهای کاربردی موبایل به انتخاب مدیرکل ICT استانی است که متقاضی در آن منطقه حضور دارد.

گرچه از نظر برخی از توسعه‌دهندگان برنامه‌های موبایل رقم وام اعطا شده برای توسعه یک اپلیکیشن با کیفیت (واژه‌ای که خود وزارتخانه بر آن تاکید دارد.) کافی نیست و در کنار این موضوع مشمول نشدن تازه‌کاران این حوزه و دیگر مشکلات طرح، باعث شده که راه و رویه مرسوم و پیش از اعلام این طرح‏، یعنی همان جذب سرمایه‌گذار داخلی و یا خارجی‏، گزینه مطلوب‌تری برای توسعه‌دهندگان بومی باشد.

هنوز نحوه بازپس گیری این وام مشخص نیست

با وجود گذشتن بیش از دو ماه از درخواست وام‌ها هنوز درباره نحوه بازپس گیری این مبلغ اطلاعات موثقی منتشر نشده است و ممکن است گرفتن وام معضلی را که پیش‌تر به آن پرداخته بودیم برای این دسته از افراد متقاضی به وجود بیاورد.

البته این طرح در اوایل کار خود به سر برده و احتمال اعمال تغییرات در آن زیاد است که در آن صورت شاید با رفع نواقص آن، بتوان پلی مستحکمتر بین تولیدکنندگان بومی و خانه اصلی و حقیقی آنها در کشورشان یعنی وزارتخانه ارتباطات ایجاد کرد.

 

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (9 مورد)
  • استاد همه چیدون
    استاد همه چیدون | ۲۳ دی ۱۳۹۶

    نمیخواد وام بدی ، بیا سهم عدالت مردمو بده

  • نیما سالارکیا
    نیما سالارکیا | ۲۳ دی ۱۳۹۶

    "به تازه کار ها وام تعلق نمیگیرد"
    خب اونی ک حرفه ای هست احتیاجی ب وام و هزینه کردن نداره و یا اگه هم هزینه کنه پولش رو داره.
    اون تازه کار هست که برای شروع کارش ب پول احتیاج داره?

  • alex
    alex | ۲۳ دی ۱۳۹۶

    بهره اسما 9% رسما 29%

  • مرگ بر ساندیس خور
    مرگ بر ساندیس خور | ۲۳ دی ۱۳۹۶

    وام تو ایران همون ربا هستش.

  • delta7
    delta7 | ۲۳ دی ۱۳۹۶

    چجوری بگیریم؟!

    • آرش پارساپور
      آرش پارساپور | ۲۳ دی ۱۳۹۶

      مهلت ثبت نام که گذشته. ولی با این حال بازهم به سایت وزارت ارتباطات سری بزنید و از طریق تماس با ما باهاشون تماس بگیرید. شاید نتیجه داد

      • delta7
        delta7 | ۲۳ دی ۱۳۹۶

        مرسی

    • Mohammad Daryabiyan
      Mohammad Daryabiyan | ۲۳ دی ۱۳۹۶

      میخواین نتیجه بهتری بگیرید سریع مراجعه کنید به مرکز پارک و علم و فناوری شهرتون ، فرم هایی رو بهتون میدن و میرید دفاع تایید کردند طرحتون رو تا سقف 100 میلیون وام 4 الی 9 درصد میدن ، 1.500.000 تومن هم بلاعوض میدن بهتون... اگر طرحتون سودهی بالایی داشته باشه و همچنین شغل زیادی ایجاد کنه وام رو بهتون میبخشن . ما الان طرحمون رو دادیم به امید خدا تایید کردند مابقی مراحل رو میریم.

      • آرش پارساپور
        آرش پارساپور | ۲۴ دی ۱۳۹۶

        مرسی از توضیحات کاملتون دوست عزیز

مطالب پیشنهادی