ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کسب و کار

کدام عادت استیو جابز کنفرانس‌های اپل را به نمایش‌هایی خارق العاده تبدیل می‌کرد؟

«استیو جابز» هنوز از نظر کارشناسان بهترین داستان‌سرای حوزه تجارت و تکنولوژی است. هر کنفرانسی که برای معرفی محصولات زیر نظر وی انجام می‌شد، به بهترین شکل ممکن برگزار می‌گشت. هر حرکت، دمو، تصویر یا ...

امین قیاسی
نوشته شده توسط امین قیاسی | ۲۴ دی ۱۳۹۶ | ۱۳:۰۰

«استیو جابز» هنوز از نظر کارشناسان بهترین داستان‌سرای حوزه تجارت و تکنولوژی است. هر کنفرانسی که برای معرفی محصولات زیر نظر وی انجام می‌شد، به بهترین شکل ممکن برگزار می‌گشت. هر حرکت، دمو، تصویر یا اسلاید با بقیه عناصر هماهنگی کامل داشته و با دقت طراحی شده‌ بودند. این هماهنگی به حدی بود که احساس می‌کردید به تماشای تئاتر‌های مشهور و جایزه‌گرفته‌ برادوی نشسته‌اید. باید گفت کلید اصلی این هماهنگی غیرقابل تصور که هنوز هم اپل از آن در نمایش محصولاتش بهره می‌برد تنها یک چیز بود؛ استیو جابز روند اجرای مراسم را بی‌وقفه تمرین می‌کرد.

تمرین بی‌وقفه نکته‌ی کلیدی اجراهای استیو جابز

جابز در تمامی مراحل اجرایی یک سخنرانی از ابتدا تا انتها‌ی آن درگیر بود و نظرات خود را در طراحی اسلاید‌ها هم به کارکنانش تحمیل می‌نمود.  با این حال نکته‌‌ی کلیدی رونمایی‌های وی این بود که خودش بارها مراسم را بطور تمرینی روی صحنه اجرا می‌کرد.

تمرینات زیاد عامل اصلی راحت بودن جابز روی صحنه بود

براساس گزارش‌‌های منتشر شده از پشت صحنه‌ی سخنرانی‌ها اپل، جابز محصولات را طوری معرفی می‌کرد که انگار در سالن پذیرایی ایستاده و قصد دارد خاطره‌ای بامزه تعریف کند. این حد از غیر رسمی بودن تنها از طریق ساعت‌ها تمرین بدست آمده بود. حتی یک خبرنگار تعریف می‌کند مجبور شده بود برای مصاحبه با وی چهار ساعت منتظر اتمام تمرینات اجرایی اش باشد.

استیو جابز
فشار و تمرینات زیاد پیش از کنفرانس موجب شده که تمام لوکیشن های فیلم زندگی‌نامه‌ی استیو جابز به تمرینات پیش از نمایش محصولات اپل محدود شود.

به گفته‌ی یکی از کارمندان اپل، مردم عادی معرفی‌های جابز را خیلی ساده می پندارند در حالیکه اینطور نیست. او می‌گوید:

«مراسم‌های جابز در نظر بینندگان معمولی شامل یک فردی بود که شلوار جین آبی با پیرهن مشکلی پوشیده و سعی دارد درباره‌ی تکنولوژی صحبت کند. اما در واقع این صحبت‌ها بسیار پیچیده و مشکل بودند. ایده‌های فروش، معرفی‌ قابلیت‌های محصولات و همچنین برندینگ به خصوصی در آنها نهفته بود که نشات گرفته از ساعت‌ها برنامه‌ریزی فشرده، تمرین زیاد و تحمل استرس بسیار بودند.»

به گفته‌ی خبرنگاران استیو جابز ار هفته‌ها قبل از رونمایی محصولات شروع به تمرین می‌کرد و آرام آرام فشار تمرینات را بالا برده تا آنجا که دو روز آخر را کاملاً به تمرینات نهایی اختصاص می داد.

مثال‌های مشابه‌ کنفرانس‌های تمرین‌شده‌ی فوق العاده

بسیاری از مدیر‌عاملان معروف بیشتر از چند ساعت را صرف تمرین نهایی نمی‌کنند چه برسد به چندین روز. از همین روست که تاثیر‌گذاری و قدرت جابز تا حدودی غیر قابل تکرار است اما هنوز مدیرانی وجود دارند که سعی می کنند کنفرانس‌هایی فوق‌العاده خلق کنند.

برای مثال کنفرانس اینتل در CES 2018 را در نظر بگیرید. ایجاد هماهنگی میان پهپاد‌های پیانو‌ نواز، ماشین‌های پرنده، آکروبات بازی با لباس‌های LED، ماشین‌های خودران و ... اصلا کار آسانی نیست.

اجرای بی عیب و نقص چنین کنفرانس خارق العاده‌ای تنها در گرو ساعت‌ها برنامه‌ریزی، آزمایش و تمرین بسیار است.

قانون ۲۰/۲۰

حال سوال اساسی مدیران حوزه‌ی تکنولوژی این است که زمان ایده‌آل تمرین برای معرفی یک محصول یا ارائه یک سخنرانی چقدر است. به گفته‌ی کارشناسان این مطلب به طراحی مراحل مختلف و تسلط سخنران بستگی دارد اما یک قانون کلی با نام ۲۰/۲۰ در این زمینه موجود است.

هر بیست دقیقه سخنرانی ۲۰ بار تمرین می‌خواهد

براساس این اصل، هر فرد برای اجرای یک سخنرانی ۲۰ دقیقه‌ای باید آن‌ را ۲۰ مرتبه تمرین کند. در ده مرتبه اول سخنران ریتم کلی خود را پیدا کرده و می‌داند در چه زمان، چه پیامی به مخاطب برساند. ممکن است در طول این تمرینات قسمتی از مطالب نوسته شده‌ی خود را فراموش کنید. اینجاست که ۱۰ تمرین اول بکار می‌آید و می توانید طی آنها مطمئن شوید که همه چیز را گفته‌اید.

ده نوبت آخر زمانی است که می توانید روی لحن، لغات، زبان بدن، ریتم و تنظیم آهنگ جملات تمرین کنید و مطمئن شوید سخنرانیتان که ساعت‌ها برای آن زحمت کشیده‌اید تاثیر دلخواهتان رو مخاطب بگذارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • omid LG،sami
    omid LG،sami | ۲۴ دی ۱۳۹۶

    به نظرم رونمایی آیفون 4s استیوجابز رو یک اسطوره و در تاریخ جاودانه کرد چون اون موقع بیشتر گوشی ها کلاسیک بودن مثله سونی اریکسون سری w و...

    • shs77
      shs77 | ۲۴ دی ۱۳۹۶

      سونی اریکسون سری W؟!!!!
      در زمان آیفون 4S گوشی هایی مثل گلکسی S2، اکسپریا Arc S و اچ تی سی سنسیشن XE هم وجود داشتن!!
      آیفون 4S اواخر سال 2011 معرفی شده نه پنج سال قبلش که سری W سونی اریکسون بودن!

مطالب پیشنهادی