ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کسب و کار

۱۲ پیشنهاد روانشناسان برای تقویت مهارت سخنرانی در جمع

طبق آمار بدست آمده، ۷۵ درصد افراد از صحبت کردن در جمع می‌ترسند. پیشنهاد روانشناسان به این دسته از افراد، شامل دوازده مورد کلیدی می‌شود و این اشخاص با استفاده از آن‌ها، می‌توانند مهارت سخنرانی ...

امین قیاسی
نوشته شده توسط امین قیاسی | ۲۴ دی ۱۳۹۶ | ۱۷:۰۰

طبق آمار بدست آمده، ۷۵ درصد افراد از صحبت کردن در جمع می‌ترسند. پیشنهاد روانشناسان به این دسته از افراد، شامل دوازده مورد کلیدی می‌شود و این اشخاص با استفاده از آن‌ها، می‌توانند مهارت سخنرانی خود را افزایش داده و بهتر در جمع صحبت کنند. اگر شما جزو این دسته از افرادید عمل کردن به نکته‌های زیر از شما سخنگوی بهتری خواهد ساخت:

۱- برای شنوندگان صحبت کنید

پیشنهاد روانشناسان

در سخنرانی تمرکز را روی مخاطب حفظ کرده و سعی کنید طوری صحبت کنید که شنوندگان لذت ببرند.

۲- از زبان بدن استفاده بهینه ببرید

پیشنهاد روانشناسان

اصول اولیه صحبت مقابل دیگران این است که باید سر را بالا گرفته، صاف ایستاده و عمیق تنفس کنید. شما می‌توانید با ایجاد تغییرات کوچک در وضعیت بدنی، اعتماد به نفس و قابلیت رهبری بیشتری از خود نشان دهید.

۳- تمرکز مخاطبان را با اسلاید زیاد از بین نبرید

پیشنهاد روانشناسان

بنابر تحقیقی که در سال ۲۰۱۰ انجام شده، امواج مغزی سخنرانان و شنوندگان به آرامی با یکدیگر هماهنگ می‌شوند که درک متقابل بیشتری را میان دو گروه یاد‌شده نتیجه می‌دهد. استفاده زیاد از اسلاید‌ها موجب می‌شود که اتفاق اشاره شده صورت نگیرد.

۴- بدترین اتفاق ممکن را روی کاغذ پیش‌بینی کنید

پیشنهاد روانشناسان

بهترین راه غلبه‌ بر ترس، روبرو شدن با آن است. از این رو بهتر است قبل از رفتن به روی صحنه بدترین نتیجه یا اتفاق ممکن را بنویسید تا متوجه شوید آنها خیلی هم ترسناک نیستند.

۵- یادتان باشد آنها می‌خواهند حرفتان را گو‌ش کنند

پیشنهاد روانشناسان

روانشاناسان به سخنرانان مضطرب یادآوری می‌کنند که شنوندگان برای شنیدن حرف آنها و استفاده از دانششان در محلی مشخص جمع شده‌اند. آگاهی از این مطلب می تواند خیال شما را بیش از پیش راحت کند.

۶- در حین سخنرانی با خودتان صحبت نکنید

پیشنهاد روانشناسان

دیالوگ درونی خود را کنترل کنید. صحبت کردن با خود می‌تواند تمرکزتان را بهم ریخته و فشار وارده را بالا برد.

۷- موفقیت را تصور کنید

پیشنهاد روانشناسان

سعی کنید به آنچه می‌خواهید اتفاق بیفتد فکر کرده و تصورش کنید. اصلاً به نتایج منفی توجه نداشته باشید. شما با اینکار انرژی بهتری به خود می دهید و قادر خواهید بود به موفقیت برسید.

۸- با استرستان کنار بیایید

پیشنهاد روانشناسان

اگر نحوه‌ی برداشت ذهنی در برابر استرس را تغییر دهید می‌توانید از انرژی بدست آمده به نحو احسن استفاده کنید. کنار آمدن با استرس می‌تواند عملکرد شما را بهبود بخشد.

۹- کوتاه صحبت کنیدپیشنهاد روانشناسان

تحقیقات نشان می‌دهد که مردم حتی در بهترین سخنرانی‌ها پس از ۱۰ یا ۲۰ دقیقه خسته شده و دیگر به آن گوش نمی‌دهند. پس اگر مطالب زیادی برای ارائه دارید در بازه‌های کوتاه بیانشان کنید و در آن میان به شنوندگان استراحت دهید.

۱۰- تصنعی نباشید

پیشنهاد روانشناسان

لازم نیست تقلید کنید، روش خود را در پیش گرفته و واقعی باشید.اگر جدی هستید نیازی نیست شوخی کنید. خود حقیقیتان را نشان دهید.

۱۱- یک کلمه نشانه یا رمز انتخاب کنید

پیشنهاد روانشناسان

اگر حواستان زیاد پرت می‌شود یک کلمه به عنوان نشانه انتخاب کنید تا با فکر کردن به آن تمرکز خود را بدست آورده و روند سخنرانیتان را حفظ کنید.

۱۲- زیرکانه معایب را مخفی کنید

پیشنهاد روانشناسان

اگر شما اشتباهات کوچکتان را نادید بگیرید، شنوندگان نیز آن را نخواهند دید. یک جمله‌ی کوتاه «بیایید تصور کنیم این اتفاق نیفتاده.» می‌تواند  شنودگان را به تیمتان باز‌گرداند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • yasinyasemi
    yasinyasemi | ۲۴ دی ۱۳۹۶

    مقاله مفیدی بود استفاده کردیم

  • علی بیات
    علی بیات | ۲۴ دی ۱۳۹۶

    خدایی چند نفر این جور کتاب ها یا مقالات علمی رو میخونین. اگه بدونین برای پیش رفت فردی و اجتماعی کتاب خوندن چه قدر مفیده میرین میخونین. متاسفم هیچ نظری برای این مطلب نمیبینم ولی تا یه مطلب دیگه باشی هر کسی که تخصصشم نداره نظر و علاقه شخصیشو میگه.

    • مرگ بر ساندیس خور
      مرگ بر ساندیس خور | ۲۴ دی ۱۳۹۶

      تاpdfهست چرا کتاب؟

مطالب پیشنهادی