ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

گزارشی از CES؛ چالش های نیسان برای تولید خودرو های برقی هوشمند

همانطور که انتظار می رفت بخش حمل و نقل نمایشگاه CES امسال کاملا تحت شعاع فناوری های خودران و خودرو های برقی بود. تویوتا در نمایشگاه امسال حمل و نقل آینده  خود یعنی e-Palette را ...

حسین ریاحی
نوشته شده توسط حسین ریاحی | ۲۶ دی ۱۳۹۶ | ۱۵:۰۰

همانطور که انتظار می رفت بخش حمل و نقل نمایشگاه CES امسال کاملا تحت شعاع فناوری های خودران و خودرو های برقی بود. تویوتا در نمایشگاه امسال حمل و نقل آینده  خود یعنی e-Palette را معرفی کرد که این ایده موفق شد جایزه Engadget Best of CES  را از آن خود کند.

یک استارتاپ از سیلیکان ولی نیز با نام روبومارت از برنامه جدید خود رونمایی کرد که که محصولات و اقلامی را که خرید می کنید با استفاده از یک ربات در درب منزل تحویل می دهد.

خودروسازان نیز در نمایشگاه امسال حضور فعالی داشتند و فناوری های خودران زیادی را از جمله یکپارچه سازی الکسا، ترمز اضطراری خودکار و اتومبیل خودران سطح ۵ را که به صورت خودکار فرمان می گیرد را معرفی کردند.

اما در بین تمامی ایده های آینده نگرانه ای که امسال در نمایشگاه معرفی شدند ایده نیسان برای آینده حمل و نقل بسیار جالب توجه بود.

یکی از این ایده ها برقراری ارتباط بین راننده و خودرو با استفاده از فرامین مغزی است به طوری که یک سیستم بسیار پیشرفته می تواند افکار و تصمیماتی را که در ذهن راننده می گذرد را به شکل فرامین به خودرو منتقل کند. این تنها یکی از ایده های جالبی بود که در غرفه نیسان در این نمایشگاه مشاهده شد.

در ادامه آلفونزو آلبیاسا مدیر بخش طراحی جهانی نیسان در این خصوص خبرنگار ما را به غرفه نیسان برد و خودروی مفهومی IMx را به ما نشان داد.

خودروی مفهومی IMx شباهت زیادی به کانسپت شاسی بلند  Byton دارد که آن نیز به تازگی رونمایی شده است. این خودرو به تعداد زیادی از حسگر ها و دوربین ها در اطراف خود مجهز است و هر امکاناتی را که یک خودروی خودران نیاز دارد را در خود جای داده است.

آلبایسا در ادامه در توضیح این خودرو گفت: "اگر کسی در سمت دیگر خودرو در حال راه رفتن باشد شما می توانید او را در پنل LED که در درب سمت شاگرد وجود دارد ببینید.

این فناوری به این دلیل در این خودرو قرار دارد که خودرو های شاسی بلند به طور ذاتی دید اطراف محدودتری دارند و اگر برای مثال یک کودک در حال راه رفتن در نزدیکی خودرو باشد ممکن است نتوانید وجود او را تشخیص دهید."  با این سیستم راننده بدون نیاز به تنظیم کردن دایمی آینه های جانبی در هر لحظه اشراف کاملی به اطراف و عقب خودرو دارد.

این را باید یک نکته مثبت برای خودروی IMx دانست چون با وجود این دوربین ها دیگر نیازی به وجود آینه در این خودرو وجود ندارد. البته این مورد خیلی خوشحال کننده نیست چون نه نیسان و نه Byton هیچ یک نمی توانند خودرو های خود را بدون آینه های جانبی روانه بازار کنند که دلیل این امر وجود محدودیت های قانونی در این خصوص است.

به اعتقاد مدیر طراحی جهانی نیسان فناوری خودرو های الکتریکی و فناوری های خودران به طور ذاتی با یکدیگر پیوند دارند. در این خصوص وی می گوید: "خودرو های برقی و خودرو های خودران همگی دارای سیستم رانندگی با سیم (Drive By Wire) هستند و به همین خاطر برای اینکه یک خودروی الکتریکی خودران سواری ایمنی داشته باشد باید از سامانه های رهیابی خودرو های خودران در این خودرو ها استفاده کنید."

همچنین توسعه خودرو های برقی اثراتی را نیز روی طراحی خودرو های آینده خواهد گذاشت و ممکن است خیلی ها این تغییرات را نپسندند.

یکی از این موارد برای مثال در خودروی IMx این است که کف این خودرو کاملا صاف است و شما بخش هایی همانند اگزوز و سیستم انتقال نیرو را نمی توانید مشاهده کنید. بنابر این در زیر این خودرو یک فضای کاملا باز و خالی وجود دارد.

این غیر عادی بودن خودرو در نیز ادامه دارد به طوری که بر خلاف خودرو های متداول در این خودرو صندلی ها امکان چرخش و قرار گرفتن روبروی یکدیگر را دارند و حتی می توانند کاملا تا شده و به حالت تخت خواب مانند در بیایند.

همچنین خودرو های برقی هر روز کوچک و کوچک تر می شوند چون در نهایت موتور های این خودرو ها به داخل چرخ ها منتقل خواهد شد و به این ترتیب نیازی نیست تا همانند خودرو های متداول فضایی برای قرار گرفتن موتور در نظر گرفته شود و به همین خاطر خودرو های برقی فضای داخلی جاداری خواهند داشت.

آلبایسا همچنین به همکاری تیمش با دپارتمان مهندسی نیسان در توسعه ایده های جدید اشاره کرد و گفت که تیم او محدودیتی در طرح هایشان ندارند. برای مثال وی اشاره کرد که یکی از اقدامات من استخدام فیلم سازان است چون آنها خوب می دانند چگونه ایده ها را بیان کنند.

دیگر مشکلی که وی با آن مواجه است این است که چگونه این است که چگونه به افراد نحوه کارکردن با اطلاعات زیادی را که خودرو های برقی خودران  دارند را یاد بدهیم.

خودرو های خودران به حجم زیادی از اطلاعات نیاز دارند که این اطلاعات لزوما با یکدیگر ارتباطی نیز ندارند. اطلاعاتی همانند مقصد خودرو که همگی از درایو های ابری برداشته می شوند و بسیاری از برنامه های دیگر. به همین خاطر نیاز است تا افرادی استخدام شوند که کمک کنند این حجم از اطلاعات و نحوه کارکردن با آنها را به راحتی برای مشتریان توضیح و نمایش دهند. به این ترتیب رانندگان آینده بهتر می توانند درک کنند که در خودروی آنها چه اتفاقی در حال افتادن است.

برای مثال وی اشاره کرد که یکی از مواردی که خودروسازان باید برای آن چاره ای پیدا کنند حواس پرتی های رانندگان است. امروزه رانندگان زیادی هستند که در پشت فرمان به چک کردن اینستاگرام و یا فیس بوک می پردازند و این کار می تواند برای ایمنی آنها خطرناک باشد.

خودروسازان باید راهی پیدا کنند که رانندگان بدون اینکه تمرکزشان روی رانندگی را از دست بدهند و یا باعث مزاحمت سرنشینان شوند بتوانند به این کار ها نیز بپردازند. این کار می تواند از طریق نشان دادن اطلاعات لازم روی شیشه جلو و یا در صفحه نشان دهنده های مقابل راننده انجام شود.

مسیریابی خودکار یکی از مواردی است که در این مواقع می تواند به کمک رانندگان بیاید. با این فناوری راننده می تواند در امنیت کامل رانندگی را رها کرده و به شبکه های اجتماعی بپردازد و هر وقت کارش تمام شد دوباره کنترل خودرو را به دست گیرد.

متاسفانه مشتریان نمی دانند که برای دستیابی به چنین هدفی خودروسازان چقدر باید تلاش کنند و فقط انتظار دارند تا همه چیز به خوبی کار کند.

دیگر مانعی که سر راه مهندسان نیسان وجود دارد به مساله  وزن بر می گردد. برای مثال یکی از اجزای سنگین خودرو های مدرن چرخ ها هستند. مهندسین نیسان در حال حاضر در حال کار روی نسل جدیدی از مواد همانند کامپوزیت های پلاستیکی هستند که ضخامت و وزن کمتری دارند در حالی که مقاومت و عملکرد آنها با رینگ های آلیاژی استاندارد موجود تفاوتی ندارد.

البته قضیه تنها چرخ ها نیستند و خودروسازان باید تمامی جوانب را در نظر بگیرند.

از دیگر نکات خودروی IMx این است که این خودرو هیچگونه دستگیره برای باز کردن در ها ندارد. به جای آن در ستون B از یک دوبین استفاده شده است که چهره راننده را شناسایی می کند. این دوربین از الگوریتم های مخصوصی برای تشخیص هویت راننده استفاده می کند و در صورتی که هویت راننده را تشخیص دهد به طور خودکار اقدام به بازکردن در می کند.

برای این کار از یک قفل سلونوئیدی استفاده شده است که در را باز می کند و به این تریب صرفه جویی زیادی در وزن صورت گرفته است.

صرفه جویی در وزن را در جای جای کابین IMx نیز می توان مشاهده کرد و بسیاری از بخش های پلاستیکی کابین به منظور کاهش وزن حذف شده اند.

با اعتقاد آلبایسا این موارد سبب ایجاد تعادل و بالانس بین کیفیت خودرو و هزینه تولید آن می شود چون در نهایت مشتریان انتظار دارند که خودرو های خودران دارای قیمت معقولی باشند. البته همین حالا نیز ما صرفه جویی ها در هزینه را آغاز کرده این چون تولید برنامه های عملیاتی و قابل اجرا به هیچ وجه ارزان نیست.

به گفته آلبایسا بزرگترین چالش پیش و روی آنها این است که چگونه تمام این فناوری ها را برای عموم مردم قابل دستیابی کنند چون اگر این فناوری ها تنها در اختیار افراد ثروتمند باشد باید آن را یک شکست بزرگ به حساب آورد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • sina.z
    sina.z | ۲۶ دی ۱۳۹۶

    همه برند های خودروسازی دارن طراحی مینیمال می کنند خوبه ولی خب باعث شده زبان طراحی ها به هم شباهت داشته باشه....

    • sina. z
      sina. z | ۲۶ دی ۱۳۹۶

      کلا من مطمئنم با این وضعیت آیندگان به حال ما افسوس می خورن ....در بلاد کفر کانسپت میسازن و ما هنوز توی فناوری توربو و حذف خط تولید خودروی فسیل (پراید) گیر کردیم

مطالب پیشنهادی