ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

تصمیم دولت برای حمایت از استارتاپ‌ها در برابر فیلترینگ

امروز در حاشیه جلسه هیات دولت، وزیر ارتباطات خبر از تشکیل یک کمیته ویژه برای حمایت از کسب‌وکارهای نوپا داد. بر همین اساس، در آینده هر بخش از بدنه دولت شکایتی از کسب‌وکارهای نوپا داشته ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۲۷ دی ۱۳۹۶ | ۱۳:۲۵

امروز در حاشیه جلسه هیات دولت، وزیر ارتباطات خبر از تشکیل یک کمیته ویژه برای حمایت از کسب‌وکارهای نوپا داد. بر همین اساس، در آینده هر بخش از بدنه دولت شکایتی از کسب‌وکارهای نوپا داشته باشد نمی‌تواند موضوع را برای قوه قضاییه ارسال کند چراکه این کار سبب فیلتر شدن تعدادی از کسب‌وکارهای یک حوزه می‌شود، بلکه مشکل باید در این کمیته ویژه مطرح گردد و پس از آن، در مورد شرایط تصمیم گیری شود.

از ابتدای هفته جاری تعدادی از سایت‌های کاریابی آنلاین به شکل دسته‌ای با مشکل فیلترینگ مواجه شده‌اند؛ اتفاقی که علت اصلی آن، مربوط به شکایت وزارت کار بوده است که بخشی از بدنه دولت محسوب می‌شود. همین مسئله انتقادات بسیاری را برای دولت دوازدهم و وزارت ارتباطات به همراه داشت.

آذری جهرمی، وزیر ارتباطات در این باره می‌گوید: «امروز تصمیمی در دولت داشتیم مبنی بر اینکه هر نوع شکایتی که بدنه دولت از کسب‌وکارهای نوپا دارد، قبل از طرح در مراجع قضایی، موضوع در کمیته‌ای متشکل از معاونت حقوقی رییس جمهور، وزارت ارتباطات و وزارت کار و معاونت علمی و فناوری بررسی شود.»

جهرمی خبر می‌دهد که این اتفاق، تضمینی است برای کسب‌وکارهای نوپایی که در ایران فعالیت می‌کنند. او همچنین امروز خبر داد که با تایید رئیس جمهور و برای توسعه اشتغال جوانان، مبلغ ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار در طی دو سال جهت تامین مالی کسب و کارهای نوپا و توسعه لایه خدمات بر بستر شبکه ملی اطلاعات تخصیص داده شده است.

«جعفر محمدی»، عضو هیات مدیره نظام صنفی استان تهران و نایب رئیس کمیسیون تجارت الکترونیکی، در گفتگو با دیجیاتو اشاره می‌کند که پیشنهاد تشکیل این کمیته ویژه، سه روز پیش توسط کمیسیون تجارت الکترونیکی به وزارت ارتباطات ارائه شده است تا از فیلترینگ دسته‌ای کسب‌وکارها که علت آن خود دولت است، جلوگیری به عمل آید: «گاهی از طرف بدنه دولت درخواستی برای قوه قضاییه ارسال می‌شود و سپس برخی از کسب‌وکارهای نوپا فیلتر می‌شوند. اما بقیه بدنه دولت مانند وزارت ارتباطات یا معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با این اتفاق موافق نیستند.»

محمدی اشاره می‌کند که چنین اتفاقی سبب می‌شود تا گاهی یک کسب‌وکار ۲۰ روز با فیلترینگ مواجه شود: «برای مثال چند ماه پیش فین‌تک‌ها به صورت دسته ای فیلتر شدند یا سامانه جاباما توسط شکایت سازمان گردشگری فیلتر شد. این اتفاقات باعث بی‌اعتمادی به دولت می‌شد اما با تشکیل این کمیته ویژه، دیگر هر بخش از دولت نمی‌تواند به خودی خود درخواست فیلتر شدن و برخورد با کسب‌وکارهای نوپا را داشته باشد و باید قبل از ارسال برای قوه قضاییه، در این کمیته تصمیم‌گیری شود.»

نایب رییس کمیسیون تجارت الکترونیکی در گفتگوی خود با دیجیاتو اشاره می‌کند که «اگر این راه‌کار در گذشته وجود داشت، اکنون شاهد مشکل ایجاد شده برای سامانه‌های کاریابی آنلاین نبودیم». با این حال احتمال فیلتر شدن دسته‌ای کسب‌وکارهای آنلاین در آینده همچنان وجود دارد و این کمیته، تنها مواردی که از سوی بدنه دولت مطرح می‌شود را مورد بررسی قرار خواهد داد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (7 مورد)
  • A.M.
    A.M. | ۲۸ دی ۱۳۹۶

    شک نکنید بخش عمده 500 میلیارد تومان برای پیام رسان سروش و مثل آن صرف می شود.

  • گودرز رجب پور
    گودرز رجب پور | ۲۷ دی ۱۳۹۶

    این عزیزان وقتی میان میگن میخواییم از یه قشر خاص مثل استارت آپ ها حمایت کنیم هفت پشت آدم به لرزه درمیاد که خدایا باز چه خوابی دیدن برا این قشر نوپای بدبخت و فلک زده .
    جناب وزیر ارتباطات محترم از جنابعالی خواهش میکنم تمنا میکنم بزارید ما آروم کار خودمون رو انجام بدیم بزرگترین حمایت شما این میشه که کاری به کارمون نداشته باشید و فقط نظاره گر باشید

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی