ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

سپیده نصیری
کسب و کار

سپیده نصیری؛ کارآفرینی که در پی حل مشکلات سیلیکون ولی با کمک خانم های ایرانی است

سپیده نصیری کارآفرین ایرانی ساکن آمریکا است که سازمان غیر انتفاعی «PWIT» را به منظور توانمند سازی خانم هایی که در حوزه فناوری فعالیت می کنند، خصوصاً ایرانی تبارها تأسیس کرده است. دوران کودکی و ...

علی باقرزاده
نوشته شده توسط علی باقرزاده | ۲۷ دی ۱۳۹۶ | ۲۲:۰۰

سپیده نصیری کارآفرین ایرانی ساکن آمریکا است که سازمان غیر انتفاعی «PWIT» را به منظور توانمند سازی خانم هایی که در حوزه فناوری فعالیت می کنند، خصوصاً ایرانی تبارها تأسیس کرده است.

دوران کودکی و ابتدای جوانی سپیده نصیری چطور گذشت؟

نصیری که در 4 سالگی به آلمان و سپس به آمریکا مهاجرت کرده، در سیلیکون ولی بزرگ شده و در آنجا به دبیرستان رفته و جالب تر اینکه در این دوره در محله ای تحصیل کرده که به کمپانی هایی از جمله سان مایکروسیستمز و اپل بسیار نزدیک بوده. سپس به دانشگاه کالیفرنیا وارد شده و در رشته های بازرگانی و روانشناسی تحصیل کرده است.

او که اکنون بیش از 30 سال سن دارد، پس از فارغ التحصیل شدن از دانشگاه کالیفرنیا بارها روی جلد یا داخل مجلات معتبر در کنار سایر ایرانی های موفق از جمله «پیر امیدیار» موسس Ebay مطرح شده است.

نصیری کار خود را به عنوان نویسنده مجله آغاز کرده

موضوع کارآفرینی همواره برای او جذاب بوده. سپیده نصیری کار خود را به عنوان نویسنده در مجله لوس آنجلس آغاز کرده و همواره در پی یادگیری بیشتر بوده. نصیری در این مورد می گوید: «من مشتاق یادگیری بودم». اشتیاق او برای پیشرفت در حرفه حتی از زمانی که جوان ترین فرد در میان همکارانش بوده آغاز شده است. او از همان ابتدای جوانی باور داشته که می تواند در آینده در موفقیت بسیاری از استارتاپ های سیلیکون ولی مشارکت داشته باشد.

سپیده نصیری

نصیری چه کمکی به پیشرفت پروژه Women 2.0 کرد؟

این کارآفرین پیش از این بارها به توسعه و پیشرفت استارتاپ های حوزه فناوری کمک کرده و آنها را برای تبدیل شدن به کمپایی هایی واقعی یاری رسانده. از سال 2011 نصیری در پروژه «Women 2.0»، فعالیت کرده؛ پروژه ای که هدف آن همکاری خانم ها با یکدیگر در حوزه فناوری، تأسیس شرکت ها و نیز آموزش خانم های متخصص حوزه تکنولوژی بوده است.

بسیاری از خانم های فعال در کنفرانس های Women 2.0 قبلاً استارتاپ خود را تأسیس کرده اند

او هنگامی که به این استارتاپ پیوست، تنها دو نفر از چهار موسس اولیه آن باقی مانده بودند، ولی نصیری توانست این پروژه مبتنی بر رسانه را به سود دهی برساند و حتی آن را به 25 شهر در کشورهای مختلف دنیا از جمله کشورهایی در آمریکای لاتین، اروپا و نیز کانادا و آمریکا توسعه دهد. حالا این شرکت کنفرانس هایی با حضور بیش از 1000 شرکت کننده را در هر سال برگزار می کند. بسیاری از شرکت کنندگان در این رویدادها خانم هایی هستند که در حوزه تکنولوژی کار می کنند و حتی کمپانی های برخی از آنها بعدها توسط بسیاری از شرکت های مطرح از جمله یاهو و گوگل خریداری شده است.

رویداد Women 2.0

سازمان غیر انتفاعی PWIT چگونه تأسیس شد؟

پس از موفقیت های بسیاری که این پروژه تا سال 2014 به آن دست یافت، نصیری آن را ترک کرد تا به دنبال فرصت های جدیدی از جمله مشاوره دادن به استارتاپ های تازه تأسیس برود. همچنین او فعالیت هایی را در بین کمپانی های برتر دسته بندی شده در نشریه‌ی Fortune که در رتبه های 100 تا  500 قرار داشتند انجام داد. نصیری همچنین به عنوان مشاور در شرکت های بسیاری از جمله اچ پی، توییتر، فیسبوک و گوگل کار کرد.

این کارآفرین سازمان غیر انتفاعی «PWIT» را تأسیس کرد که به توانمند سازی خانم های ایرانی تبار در حوزه فناوری می پردازد

در این حین او برای کمک به انگیزه بخشی به خانم ها، سازمان غیر انتفاعی «PWIT» را تأسیس کرد که به توانمند سازی خانم های ایرانی تباری که در حوزه فناوری فعالیت می کنند، می پردازد. شرکت او که مَقرش در سیلیکون ولی قرار دارد، به واسطه ارتباطات خود، برای خانم ها امکان کار در شرکت های فناوری محور دیگر را فراهم می آورد. همچنین از خانم های ایرانی حمایت می کند تا کسب و کار خود را گسترش دهند. اکنون جامعه خانم های عضو سازمان PWIT از تعدادی اندک به بیش از 2000 نفر افزایش یافته است.

ایده اولیه PWIT از آنجایی آمد که یکی از دوستان نصیری که استارتاپی را تأسیس کرده بود از او درخواست کرد یک خانم مهندس ایرانی را برای ایجاد تنوع در محیط کار برای استارتاپش معرفی کند. نصیری به او جواب داد: «من کسی را نمی شناسم». او این گونه تعریف می کند: «حتی یک اسم را هم نتوانستم به یاد آورم». وی در ادامه به این فکر افتاد که بتواند از ارتباطات خود استفاده کند.

سپیده نصیری

سپیده نصیری در این باره می گوید:

«در آن موقع بود که دریافتم من با وجود این شبکه عظیم [از افراد] که نه تنها شامل خانم ها، بلکه شامل افرادی در حوزه فناوری می شود، را در اطرافم دارم، ولی به اندازه کافی به آنها نزدیک نیستم».

بدین ترتیب او با یافتن این نقطه کور در روابط خود، با دوستانش در گوگل، فیس بوک، اپل، سیسکو و اوراکل تماس گرفت تا از آنها در مورد وجود احتمالی جامعه های ایرانی در این شرکت ها سوال کند. عجیب اینکه هیچ کدام از این شرکت ها لیستی از جوامع ایرانی نداشتند.

از نظر نصیری عجیب به نظر می رسید که کمپانی هایی مثل گوگل از جوامع ایرانی تبار ساکن در این شرکت ها اطلاعات مشخصی نداشتند

به گفته نصیری این مسئله در مورد شرکت هایی مثل گوگل بسیار عجیب بود؛ کمپانی که ایرانی های بسیاری در آن مشغول به کار هستند و حتی امید کردستانی ایرانی تبار، در آن زمان سِمت مدیر ارشد بخش کسب و کار را در آن عهده دار بود. این مسئله برای نصیری انگیزه ایجاد کرد تا خانم های ایرانی حوزه تکنولوژی را گرد هم آورد. بدین ترتیب او موفق شد جلسات جمعی را ترتیب دهد که جمعیت خانم های ایرانی حاضر در آن در هر جلسه دو برابر قبل افزایش می یافت. حالا تنها در منطقه بِی آرنا، سان فرانسیسکو  90 درصد از اعضایی که در PWIT فعال هستند پیش زمینه ای در فعالیت های مرتبط با تکنولوژی دارند.

شعبه لندن این سازمان نیز در مهر تا آبان ماه سال 96 در لندن افتتاح شده. حالا رویدادهای برگزار شده توسط PWIT پذیرای همه افراد از خانم ها تا آقایان و ایرانی یا غیر ایرانی است. در این رویدادها ایرانی های مطرح در حوزه فناوری از جمله امید کردستانی سخن رانی می کنند. همچنین شرکت کنندگان در این رویدادها می توانند با افراد موفقی از جمله کردستانی از نزدیک ملاقات کنند و از آنها راهنمایی بگیرند.

سپیده نصیری

نصیری همچنین تجربیات خود در خصوص اصلی ترین مشکلات مرتبط با مهاجرت در زندگی حرفه ای خود (از جمله سیاست های کشور مقصد و قوانین آن) را با سایرین به اشتراک می گذارد. این کارآفرین موفق معتقد است پشتیبانی از خانم ها و پیشرفت هایی که آنها (در زمینه کسب وکار) به آن دست پیدا می کنند، موجب رضایتش می شوند. بر اساس گفته های نصیری اشتیاق حمایت کردن از دیگران را از والدینش به ارث برده؛ والدینی که همواره سعی داشته اند زندگی بهتری را برای دیگران فراهم آورند.

این کارآفرین، به خانم های بسیاری کمک کرده که بتوانند از محدوده امن خود خارج شوند و تجربیات خود را با دیگران به اشتراک بگذارند

هنگامی که او تنها 18 سال داشت، پدرش به سپیده گفت:«باید افرادی را پیدا کنی که از تو حمایت کنند و به تو مشاوره دهند». او بعدها با کمک به خانم های ایرانی مهاجر توانست حمایتگر دیگران باشد و به آنها مشاوره دهد. در طول این مدت او به خانم های بسیاری کمک کرده که بتوانند از محدوده امن خود خارج شوند، تجربیات خود را با دیگران به اشتراک بگذارند و صرف نظر از میزان موفقیت شان بتوانند با یکدیگر به راحتی مکالمه کنند.

سپیده نصیری که در ابتدا PWIT را با بودجه ای محدود تأسیس کرده بود و هزینه های آن را از طریق فروش بلیط رویدادهای این مجموعه و نیز پشتیبانی هایی از سوی کمپانی های حوزه فناوری فراهم می کرد، قصد دارد (به منظور گسترش PWIT) در آینده این مجموعه را به سویی هدایت کند که بتواند از طرق مختلف برای آن کسب درآمد کند. به عنوان نمونه می توان به کسب درآمد از طریق تولید محتوا، اپلیکیشن و یا جذب سرمایه گذار اشاره کرد. به گفته نصیری: «کارهای بسیاری باقی مانده که برای حمایت از این مجموعه بزرگ باید انجام شود».

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (30 مورد)
  • Hassan Ghobadi
    Hassan Ghobadi | ۱۳ بهمن ۱۳۹۶

    میگم این بسیجی‌های مخلص خدا همه چیو میدونن ولی هیچ کاری نمیکنن
    این گوی و این میدان کار بیافرینید تکنولوژی ایجاد کنید کسی هم جلوتون رو نمیگیره

  • open secure
    open secure | ۲ بهمن ۱۳۹۶

    چرا از واقعیت فرار می کنیم !!! این جور افراد دوای درد ما نیستند ما باید با تکیه بر توان داخلی و اقتصاد مقاومتی راه خود را پیدا بکنیم .

  • آریا
    آریا | ۳۰ دی ۱۳۹۶

    دیجیاتو چرا این اسپمر ها رو بلاک نمیکنی ؟
    این iran gnulinux اینجا رو با مسجد محله شون اشتباه گرفته کل صفحه رو پر کرده از شعارهای دوزاری بی سر و ته. با این کارهات مخاطبت رو از دست میدی.

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی