ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

سال 2018 چه محصولاتی بیشترین سر و صدا را به پا می کنند؟

نمایشگاه CES 2018 دو هفته ای است که به پایان رسیده و هر آنچه که باید می دانستید را برایتان گفتیم و نقل کردیم. از بهترین های این نمایشگاه نیز صحبت کردیم و برترین ها ...

محسن وفانژاد
نوشته شده توسط محسن وفانژاد | ۲۹ دی ۱۳۹۶ | ۲۲:۰۰

نمایشگاه CES 2018 دو هفته ای است که به پایان رسیده و هر آنچه که باید می دانستید را برایتان گفتیم و نقل کردیم. از بهترین های این نمایشگاه نیز صحبت کردیم و برترین ها را انتخاب کردیم.

اما برون آمد این نمایشگاه شلوغ و پر ازدحام چه خواهد بود و نتیجه اش چه می شود؟ در رویدادهایی این چنینی، شرکت های توسعه دهنده بالاخره از نگاهشان به آینده می گویند و محصولاتی ارائه می کنند که تصویری کلی از حداقل یک سال آینده را به نمایش خواهد گذاشت.

در این مطلب به تفکیک در بخش های مختلف حوزه فناوری در مورد محصولات داغ و درجه یک و اتفاقات مهم صحبت خواهیم کرد.

سینمای خانگی

تلویزیون و فناوری های سرگرمی همیشه در مرکز توجه نمایشگاه CES بوده و 2018 هم استثنا نیست. امسال سامسونگ با تلویزیون خود به نام The Wall همه نظرها را به سوی خود جلب کرد.

این تلویزیون که بر اساس تکنولوژی جدید MicroLED ساخته شده یک تلویزیون ماژولار است. این یعنی سامسونگ می تواند چندین پنل را کنار هم قرار داده تا نمایشگری عظیم را شکل دهد یا برای ساخت نمایشگر کوچکتر از یک یا دو پنل استفاده کند. OLED همچنان بیشترین طرفدار را دارد اما از این اتفاق جدید نمی توان گذر کرد.

ال جی هم عقب نماند و نمایشگر خمش پذیر 65 اینچی 4K OLED خود را معرفی کرد. بسیاری دیگر از شرکت ها هم پا را فراتر گذاشته و تلویزیون های 8K معرفی کردند، نمایشگرهایی که 4 برابر بیشتر از تلویزیون های 4K می توانند پیکسل در خود جای دهند.

گرچه پیشرفت تکنولوژی همیشه خوشایند است اما به نظر نمی رسد که ظهور نمایشگرهای 8K چندان لزومی در حال حاضر داشته باشد وقتی که هنوز 4K فراگیر نشده و فقط باعث ترس خریداران از حرکت به سوی 4K و دست نگه داشتن برای 8K می شود.

صدا

یک تلویزیون خوب بدون سیستم صوتی مناسب، پول هدر دادن است و بهترین ارکسترهای جهان هم با هدفون های به درد نخور ارزش گوش دادن ندارند. خوشبختانه در CES 2018 تعدادی هدفون و سیستم صوتی فوق العاده معرفی شد.

نمونه سنهایزر HD 820 است که از گوریلا گلس استفاده می کند تا صدا را درون خود نگه دارد و و ظاهر جذابی به آن بدهد. یک ترن تیبل 45 هزار دلاری هم برق از سر همه پراند.

اما پیشرفت اصلی در زمینه بهبود شنوایی و قدرت برقراری ارتباط با صداها است. برای مثال Bragi Ears یک نمونه عالی است که از الگوریتم های توسعه یافته استفاده کرده تا شنوایی ما را نقشه برداری کرده و بهترین کیفیت را با توجه به ضعف های خاص شنوایی هر شخص ارائه دهد. حتی می تواند صدای اطراف را چند برابر کرده تا زمزمه ای از فاصله 30 متری نیز شفاف به گوش برسد. چنین چیزی را نوآوری می گویند.

موبایل

ماه فوریه نزدیک است و کنگره جهانی موبایل معمولا بزرگترین اجتماع سازندگان تلفن های همراه خواهد بود. تا پیش از آن و در CES اما زیاد خبری از موبایل های جدید و خاص نمی شود. با این حال CES به دلیل بزرگی و شهرتش، نمایشگاه مهم تری است و شرکت ها اکثرا در آن حاضر هستند، حتی اگر شده با یک سخنرانی و ارائه ساده و کوتاه.

مهم ترین خبر شاید حضور هوآوی چینی در این رویداد آمریکایی بود. گرچه معادلات ژئوپلتیک نقشی عجیب در این میان ایفا کرد. قانون گذاران آمریکایی، اپراتورهای موبایل آمریکایی را مجبور کرده اند که با هوآوی همکاری نکنند و همین قانون کار را برای چینی ها بسیار دشوار خواهد کرد.

پردازشی

اینتل و AMD که بیش از یک دهه است رقیبان سرسخت یکدیگر به حساب می آیند، انتهای سال 2017 با یکدیگر صلح کردند. لپ تاپ های نمایش داده شده در CES چیپست های جدیدی داشتند که واحد پردازشی اینتل و واحد گرافیکی AMD را روی خود داشتند که در واقع بهترین های هر دو شرکت به حساب می آیند.

محصولاتی که ما دیدیم هیبریدهای بسیار نازک بودند که می توانند 360 درجه چرخیده و مثل یک تبلت استفاده شوند. قدرت گرافیکی AMD یعنی اینکه در هر دو حالت می توان انتظار گرافیک خوب و تجربه گیمینگ مناسب را داشت، اتفاقی که روی چنین لپ تاپ هایی کمتر مورد توجه است.

از سوی دیگر، کوالکام هم به خوبی چیپست اسنپدراگون 845 را به معرض نمایش گذاشت. در گذشته، چیپست های اسنپدراگون فقط تلفن های همراه را تامین انرژی می کردند اما نسل بعدی چیپست ها قرار است همه جا باشد. از اسمارت واچ ها گرفته تا هدست های واقعیت مجازی. لپ تاپ های مجهز به چیپست اسنپدراگون می توانند برای چندین روز باتری داشته باشند.

گجت ها

کلیشه هایی مثل موبایل و تبلت را که کنار بگذاریم، CES به خاطر گجت های عجیب و غریبش شهرت دارد. پرینترهای سه بعدی را دیدیم که با سرعتی بسیار بالا کار می کردند مثل پرینتر شرکت Uniz یا هدست واقعیت مجازی جدید Vive و انواع و اقسام ربات های مختلف با قابلیت ها و کارکردهای متفاوت. اما بحث اینجا است که هیچکدام از این محصولات احتمالا در سال 2018 جریان سازی نخواهند کرد.

ولی یک سری محصولات دیگر مثل هاوربوردها، اسکوترهای الکتریکی و وسایل نقلیه تک چرخ و دو چرخ که با انرژی باتری کار می کنند هم بودند که جلب توجه بسیاری کردند. برای مثال، دستگاه IotaTrax یکی از این محصولات حیرت انگیز هیبریدی بود. وسیله ای متفاوت که قابلیت بالانس کردن خودش را داشت و تقریبا شبیه به هاوربورد است.

مثل هاوربورد، دو چرخ دارد که باعث پایداری آن می شود و مثل وسایل تک چرخ، آن چرخ ها بین پاهای فردی که از آن استفاده می کند قرار گرفته است. طرحی عجیب که شاید در آینده مشابه آن بیشتر شود.

خانه هوشمند

یک موضوع در CES 2018 واضح است: گوگل برنده نمایش بود. این غول فناوری در همه جای CES بود. از پارکینگ نمایشگاه گرفته تا روی همه بیلبوردهای منتهی به محل برگزاری نمایشگاه. گوگل همه جا بود.

در همین حین، اپل را نمی شد هیچ جا پیدا کرد. البته که این شرکت بیش از 10 سال است که در CES حاضر نیست و مراسم خودش را برگزار می کند تا همه چیز را تحت کنترل داشته باشد و صدر اخبار بنشیند. اما در عین حال اینطور به نظر می رسد که گویا در بازار وسایل خانه هوشمند، اپل در حال فراموش شدن است.

در مورد آشپزخانه، وسایل اخیرا پیشرفت خوبی داشته اند و هوشمندتر شده اند و به عصری رسیده ایم که می توان آن را آشپزی با کمک نامید. می توان حالا دمای اجاق گاز را به وسیله یک اپلیکیشن راهنما تنظیم کرد تا غذا به اندازه کافی پخته شود.

در همین حین، گوگل و الکسا هم راه خود را به آشپزخانه ها باز کرده اند که برجسته ترین حضور مربوط به کیچن هاب GE می شود. این هاب یک نمایشگر 27 اینچی است که بالای اجاق شما قرار می گیرد و نه تنها الکسا و گوگل اسیستنت را روی خودش دارد، بلکه مثل اکو شو، می تواند ویدیو هم پخش کند و کنترل دیگر وسایل را به وسیله آن داشته باشید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Sahand
    Sahand | ۳۰ دی ۱۳۹۶

    جالب بود

مطالب پیشنهادی