ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

تپ‌سی سرویس «لاین» را معرفی کرد؛ سامانه‌ای برای سفر اشتراکی

سامانه‌های هوشمند درخواست خودرو توانسته‌اند از موفق‌ترین استارتاپ‌های کشور باشند به طوری که سامانه‌های مشابه فراوانی مثل آنها در شهرهای مختلف شروع به فعالیت کرده‌اند. در این میان سرویس اشتراک سفر (Ride Sharing) با اینکه ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۳۰ دی ۱۳۹۶ | ۱۶:۳۰

سامانه‌های هوشمند درخواست خودرو توانسته‌اند از موفق‌ترین استارتاپ‌های کشور باشند به طوری که سامانه‌های مشابه فراوانی مثل آنها در شهرهای مختلف شروع به فعالیت کرده‌اند. در این میان سرویس اشتراک سفر (Ride Sharing) با اینکه قدمتی طولانی در سرتاسر جهان دارد، نتوانسته چندان در ایران جا بیفتد و تپ‌‌سی، یکی از سامانه‌های هوشمند درخواست خودرو در کشور با معرفی سرویس «تپ‌سی لاین» خود، قدم در چنین وادی به منظور نهادینه کردن این نوع سفر بین کاربران خود گذاشته است.

«امیر پاشا»، مدیر اجرایی طرح تپ‌سی لاین در گفتگوی خود با دیجیاتو از جزییات و مشکلات اجرای این طرح گفته و موفقیت آن را مستلزم ایجاد یک سری زیرساخت می‌داند که به گمان او تپ‌سی بعد از چندین سال فعالیت، آنها را به دست آورده است. او به دیجیاتو می‌گوید:

«راه‌اندازی چنین سیستمی در کشور ما به دید یک راه ساده و آسان گرفته شده در صورتی که موفقیت آن مستلزم امکاناتی است که تپ سی هم در آغاز راه خود آنها را نداشت. تعداد سفیران و درخواست‌های مسافری بالایی که امروزه شاهد آن هستیم می‌تواند موفقیت این طرح را بر خلاف موارد نسبتا شکست خورده تا به امروز تضمین نماید.»

تپ سی لاین

پاشا سفرهای اشتراکی خودرو را در سرتاسر جهان راهی برای کاهش آلودگی هوا، رفع معضل ترافیک و کاهش مصرف سوخت و... می‌داند و معتقد است که این اقدامات جدا از این موارد، هم برای مسافر و هم برای راننده سود بیشتری دارد:

«در طرح تپ سی لاین، راننده دو مسافر که مبدا و مقصد نسبتا مشابهی را دارند را در طی یک سفر جابجا می‌کند که این امر کاهش هزینه 30 تا 35درصدی را برای مسافرین به همراه خواهد داشت اما از آنسو هزینه سوخت و استهلاک کمتر و البته هزینه‌ای بیشتر از جابجایی یک مسافر را برای راننده به ارمغان خواهد آورد.»

مدیر اجرایی طرح تپ‌سی لاین نداشتن پلتفرم درست و همچنین کمبود ماشین را علت شکست چنین تجربه‌هایی در کشور می‌داند و خبر از یافتن الگوریتمی نسبتا دقیق از تیم تحقیق و توسعه این شرکت می‌دهد. او از کشف HUB مراکز کاری-دانشگاهی توسط این تیم سامانه خبر می‌دهد و به دیجیاتو می‌گوید:

«سرویس‌های سفر اشتراکی در سامانه‌های درخواست هوشمند خودرو درست مثل نوع سنتی آن است، به این معنا که به عنوان مثال در مواقع آغاز وقت اداری صفی طویل در جلوی خطوط تاکسیرانی تشکیل می‌شود و حالا این صف‌ها به صورت اینترنتی درمی‌آید. در طول سالیان فعالیت ما به الگوریتمی خاص رسیده‌ایم و می‌دانیم در چه ساعاتی، سفر به چه مکان‌هایی زیاد درخواست می‌شود. برای المثال مکان‌های اداری (مانند ونک، سهروردی و طالقانی) و یا دانشگاهی (انقلاب، پونک و...) در ساعات اولیه روز با انبوه درخواست مسافرین کارمند و یا دانشجوی این نقاط همراه است.»

تپ سی لاین

پاشا از اجرایی شدن مرحله آزمایشی این طرح در سطح شهر تهران در طی ماه‌های آینده خبر می‌دهد و باور دارد باید اشکالات اولیه آن را مانند: تعلل در هنگام مسافرگیری اشخاص، فرهنگسازی این نوع سرویس در بین افراد جامعه و دیگر موارد را در ابتدا سنجید و سپس آن را در تمام شهرهایی که تپ سی در آنجا فعال است، پیاده سازی کرد:

«این نوع خدمات سیستم‌های هوشمند درخواست خودرو را از مکانیزم دربست خود تا حدی خارج ساخته و باعث می‌شود که بیش از پیش به معضلات شهری کمک کنند. این سیستم در حال حاضر نهایت دو درخواست سفر را به طور همزمان پوشش می‌دهد که طبعا تعداد افراد آن بیشتر از 4 نفر نباشد.»

شرکت اسنپ که به عنوان اولین سرویس هوشمند درخواست خودرو شناخته می‌شود نیز مدت‌ها پیش خبر از پیاده‌سازی چنین ایده‌ای در سیستم خود داده بود که البته تا به امروز خبر جدیدی درباره آن ارائه نشده است. در حال حاضر تاکسی آنلاین دینگ این قابلیت را در اختیار دارد که به تازگی فعالیت گسترده خود را در شهر تهران شروع کرده و تبلیغات شهری خود را به معرض نمایش گذاشته است. رقابت بازار تاکسی‌های آنلاین روز به روز شدت می‌گیرد و هر یک با ایجاد سرویسی جدید در سامانه خود قصد برتری در بازار رقابت خود را دارند و در این میان میزان استقبال کاربران از طرح سفر اشتراکی، تعیین کننده سرنوشت نهایی چنین سیستمی خواهد بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی