ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

رجیستری موبایل های مسافرتی
تکنولوژی

سامانه آنلاین گمرک برای رجیستری موبایل های مسافرتی راه اندازی شد

کلاف سردرگم موبایل های مسافرتی از آغاز طرح رجیستری روز به روز به سمت سادگی پیش رفته و اشکالات و ایراداتش با تمهیدات گوناگون حل و فصل می‌شود. حدود یک ماه پیش بود که «حسین ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۳۰ دی ۱۳۹۶ | ۱۱:۵۴

کلاف سردرگم موبایل های مسافرتی از آغاز طرح رجیستری روز به روز به سمت سادگی پیش رفته و اشکالات و ایراداتش با تمهیدات گوناگون حل و فصل می‌شود. حدود یک ماه پیش بود که «حسین فلاح»، رئیس سازمان تنظیم مقررات (رگولاتوری) خبر از راه‌اندازی سامانه‌ای توسط گمرک داده بود که با ایجاد آن بسیاری از مشکلات رجیستری موبایل های مسافرتی رفع رجوع می‌شد. حالا سازمان گمرک کشور به طور رسمی از این سامانه رونمایی کرده و جزییات بیشتری درباره آن منتشر کرده که خبر از هموار کردن مسیر طرح رجیستری برای مسافرین می‌دهد.

حسین فلاح خبر از مهلت پانزده روزه برای رجیستری موبایل‌های مسافرین داده بود که این رقم در طرح نهایی کمی کاهش یافته و به یک فرصت ده روزه تبدیل شده است. پیش‌تر اگر مسافری عوارض مالیاتی دستگاه موبایل خود را در همان بدو ورود به کشور پرداخت نمی‌کرد، مهلت جبرانی برای او در نظر گرفته نمی‌شد و کاربر صرفا می‌توانست در طی یک دوره 30 روزه خدمات مخابراتی را از اپراتورها دریافت کند، اما حالا این مشکل برطرف شده و مسافرین فرصتی 10 روزه را در اختیار دارند تا  IMEI موبایل را در سامانه جدید ثبت و بعد از پرداخت حق عوارض، دستگاه مورد نظر را فعال کنند

رجیستری موبایل های مسافرتی
مدیرکل مرکز واردات و امور مناطق آزاد و ویژه گمرک ایران با ارسال بخشنامه‌ای با اشاره به نامه ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز و معاون برنامه‌ریزی و امور بین‌الملل گمرک به این موارد تاکید شده است:

  • کلیه مسافران ورودی مکلفند حداکثر ظرف ده روز از تاریخ ورود به کشور نسبت به ثبت IMEI تلفن همراه خود در سامانه مربوطه به آدرس اینترنتی http://epl.irica.gov.ir/ImeiRegister اقدام نمایند.
  • مسافرین از طریق سامانه مذکور با احتساب 80 دلار معافیت نسبت به پرداخت حقوق و عوارض و مالیات بر ارزش افزوده مابقی ارزش گمرکی یک دستگاه تلفن همراه برای هر مسافر (حسب ارزش‌های گمرکی مندرج در سامانه) وفق مقررات مسافری اقدام نماید.
  •  با عنایت به نامه صدرالذکر معاون برنامه‌ریزی و امور بین‌المللی آدرس اینترنتی http://epl.irica.gov.ir/ImeiRegister
    جهت ثبت IMEL تلفن همراه راه‌اندازی گردیده و لینک آدرس و دستورالعمل اجرایی سامانه مذکور بر روی پورتال گمرک قابل رویت می‌باشد، لذا ضمن اطلاع‌رسانی تأکید نمایید اطلاعات مربوطه صرفاً در لینک مذکور درج و ثبت شود.
  • در صورت درخواست مسافر جهت انجام عملیات فوق‌الذکر، در هنگام ورود گمرک مربوطه باید از طریق لینک مذکور نسبت به انجام فرآیند ثبت رجیستری اقدام نماید.
  •  تأکید می‌گردد با عنایت به بند 2 صورتجلسه فوق‌الذکر مراتب فوق به طریق مقتضی با نصب بنر، تابلو و توزیع بروشور به مسافرین ورودی و خروجی اطلاع‌رسانی و همچنین مقرر فرمایند نسبت به  اعلام مراتب به شرکت‌های هواپیمایی جهت اطلاع‌رسانی به مسافران به طریق مقتضی اقدام شود.

رجیستری موبایل های مسافرتی

پیش از این روابط عمومی گمرک در گفتگو با دیجیاتو درباره بندآخر این بخشنامه یعنی توزیع بروشور و نصب بنر در محیط فرودگاه و... خبر داده بود و اظهار داشته بود که راه‌اندازی سامانه‌ آنلاین صرفا برای واردات تجاری بنا به شرایطی خاص امکان پذیر خواهد بود و برای مسافرین عادی این امر میسر نخواهد شد، چرا که پیدا کردن شخص و دریافت عوارض از او کار دشواری خواهد بود. اما حالا به نظر می‌رسد که با هماهنگی بیشتر و دقیق‌تر نهادهای مختلف فعال در طرح رجیستری این نواقص برطرف شده و معافیت 80 دلاری در کنار این مسئله، واردات موبایل مسافرتی را(که 16 درصد عوارض گمرکی دارد) راحت تر کرده است.

رجیستری موبایل های مسافرتی

لازم به ذکر است با توجه به اطلاع‌رسانی‌‌ای که توسط وزیر ارتباطات صورت گرفته، انتقال اطلاعات از سامانه گمرک به سامانه همتا ممکن است اندکی زمانبر باشد و تلفن همراه به‌محض پرداخت حقوق گمرکی در سامانه همتا ثبت نشود که نهایتا با تاخیر این اتفاق خواهد افتاد و موبایل مذکور در طرح رجیستری ثبت می‌شود

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (8 مورد)
  • فاروق احوازى
    فاروق احوازى | ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۸

    سلام من گوشيم گمرك كردم وكدفعال سازي بجاي اينكه بمن بدندبه شخص ديگري دادند واقاي 3000000مليون ريال ازمن ميخواست تاحقم بمن بدهد كجاشكايت كنم

  • hector_k2
    hector_k2 | ۲ بهمن ۱۳۹۶

    خبر کوتاه است و گویا: «تامین اجتماعی واردکننده رسمی آیفون شد»
    قاعدتا وظیفه دستگاه عریض و طویل تامین اجتماعی ارائه خدمات رفاهی به فرودستانه اما این دستگاه چه کند که اجرای طرح رجیستری باعث افزایش ۲۵درصدی قیمت گوشی موبایل شده و نمی‌خواهد از این سفره بی‌بهره باشد!
    وقتی می‌گیم ما را گروگان گرفتن یعنی این

  • moh
    moh | ۱ بهمن ۱۳۹۶

    خب اینجوری میشه گوشی های قاچاق رو با تخفیف ریجستر کرد!!

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی