ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

عبور سیارکی ۵ متری از نزدیکی زمین ؛ بعدی به بزرگی برج خلیفه خواهد بود

چند روز پیش سیارکی ۵ متری کشف شد و تنها ساعاتی بعد از کشف آن، از فاصله‌ی ۳۸۸۹۵ متری زمین رد شد. سیارک دیگری به بزرگی برج خلیفه نیز قرار است تا دو هفته دیگر ...

امین قیاسی
نوشته شده توسط امین قیاسی | ۲ بهمن ۱۳۹۶ | ۱۲:۳۰

چند روز پیش سیارکی ۵ متری کشف شد و تنها ساعاتی بعد از کشف آن، از فاصله‌ی ۳۸۸۹۵ متری زمین رد شد. سیارک دیگری به بزرگی برج خلیفه نیز قرار است تا دو هفته دیگر به مدار سیاره‌ی ما نزدیک شود.

اندازه‌ی این سیارک ۵ متری که 2018 BD نام دارد بین ۲.۵ الی ۵.۵ متر برآورد شده است. از آنجایی که هر شیئی که در فاصله‌ی ۹ میلیارد کیلومتری زمین قرار گیرد می‌تواند در صورت برخورد خسارات بی‌شماری به به آورد، مسیر رد شدن این سیارک بسیار تهدید آمیز بوده است.

این سیارک در ساعت ۱۱:۵۴ بیشت و هشتم دی‌ماه توسط مرکز نقشه‌برداری آسمانی کاتالینا آمریکا کشف شد و تنها ۷ ساعت بعد از مدار زمین خارج شد.

یافته‌های این مرکز نشان می‌دهد که سیارک مذکور قرار است در روز ۲۹ آبان نیز دوباره از نزدیکی زمین بگذرد اما قرار نیست تا ۱۱۵ سال آینده به فاصله‌ی ۴۰ کیلومتری سیاره‌ی ما نزدیک شود.

گفته می‌شود سیارک دیگری نیز که ابعادی به بزرگی برج خلیفه دارد، قرار است کمتر از دو هفته‌ی دیگر در پانزدهم بهمن ماه به نزدیکی زمین برسد.

سیارک 2002 AJ129 از طرف ناسا برچسب «احتمالاً خطرناک» خورده و دانشمندان عقیده دارند در صورت برخورد با زمین، ده سال تاریکی و سرما را به همراه خواهد داشت.

البته با بررسی‌های انجام شده توسط اداره کل ملی هوانوردی و فضای آمریکا، این سیارک بزرگ قصد ندارد با زمین برخورد کند و تنها از فاصله‌ی ۴ میلیون کیلومتری کره خاکی خواهد گذشت.

شاید پست توییتری خبرنگار دیلی میل و برچسب ناسا باعث شده که همگان تصور کنند، خطر برخورد این سیارک جدی بوده است چرا که در روز جمعه نشریات بسیاری اخباری عجیب از آخرزمانی احتمالی را منتشر کرده بودند، درحالی که احتمال بسیار کمی برای به وقوع پیوستن چنین اتفاقی وجود دارد و این مقالات بیشتر بازی‌هایی رسانه‌ای برای بدست آوردن مخاطب بیشتر بوده است.

این در حالیست که جرم آسمانی یاد شده یکی از صدها سیارک بزرگی است که از مسافت ۷ میلیارد کیلومتری کره‌ی خاکی رد می‌شوند و برچسب «احتمالاً خطرناک» ناسا را دریافت می‌کند که هیچکدام از آنها به مدار زمین وارد نشده‌اند.

به گفته‌ی سخنگوی ناسا این سیارک در نزدیک‌ترین حالت خود به زمین، در محلی قرار خواهد گرفت که مسافتی معادل ۱۰ برابر فاصله تا ماه را با ما خواهد داشت و جای نگرانی نیست.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (6 مورد)
  • δγι λ⇝ (عـــــلـــــــی)
    δγι λ⇝ (عـــــلـــــــی) | ۲ بهمن ۱۳۹۶

    ینی برج خلیفه پنج متره؟! :)) چرا اینجوری تیتر زدین ?

    • ARRIIA
      ARRIIA | ۲ بهمن ۱۳۹۶

      سیارک اولی که دیگه رد شده 5 متر بوده. ولی یکی دیگه هم هست که اندازه برج خلیفست و خیلی دوره متاسفانه نگارش متن خیلی خوب نبوده.

  • erfun
    erfun | ۲ بهمن ۱۳۹۶

    طوری نیست بخوره یکم خنک شه هوا?

    • I.G.I
      I.G.I | ۳ بهمن ۱۳۹۶

      اقای erfun اگه این سیارک بخوره تو خاور میانه خنک نمیشی بلکه پودر میشی...ناسا در توضیح خسارات این برخورد فقط تاریکی و سرماشو گفته...نگفته اگه بخوره تو دریا ممکنه تو کل دنیا یه سونامی با ارتفاع موج پونصد متری بیاد یا اگه بخوره تو خشکی ممکنه یه زلزله ده ریشتری تو کل دنیا بیاد و...... البته امکان برخوردش صفره
      چن برابر مسافت ماه با زمین فاصله داره
      چطور میتونه برخورد کنه؟

      • Amindigiato
        Amindigiato | ۵ بهمن ۱۳۹۶

        دوست عزیز من هرجوری فکر میکنم میبینم ابعاد این سیارک در برابر زمین بسیار ناچیزه و نمیدونم چرا ناسا گفته اگه برخورد کنه ده سال تاریکی داریم، فکر کنم این بیشتر یه تیتر مخاطب جذب کنه وگرنه تاریکی در صورت برخورد خیلی مفهومی نداره، اگه از جو خارج بشی یه چیزی مث برخ خلیفه واقعا دیده نمیشه در برابر کره زمین مث اینه یه دونه بسیار ریزه نمک بخوره به یه توپ بسکتبال میتونه تاثیری بذاره روش؟ تازه اون سیارک در برابر زمین خیلی کوچیکتر از یه دونه نمک در برابر توپ بسکتباله

  • محمد رضا
    محمد رضا | ۲ بهمن ۱۳۹۶

    نفهمیدم چی شد ترجمه فقط می کنند

مطالب پیشنهادی