ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

حرکت روی لبه تیغ؛ انتقاد مشتریان قدیمی از سبک جدید طراحی لکسوس

حدود پنج سالی می شود که کمپانی ژاپنی لکسوس از یک سبک پیچیده و خاص در طراحی محصولات خود پیروی می کند. جلو پنجره دوکی شکل، خطوط بسیار تیز، حجم پردازی های اغراق آمیز و ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۵ بهمن ۱۳۹۶ | ۱۸:۳۰

حدود پنج سالی می شود که کمپانی ژاپنی لکسوس از یک سبک پیچیده و خاص در طراحی محصولات خود پیروی می کند. جلو پنجره دوکی شکل، خطوط بسیار تیز، حجم پردازی های اغراق آمیز و المان های رادیکال در جای جای بدنه از ویژگی های بارز این سبک هستند.

لکسوس NX

پیش از گرایش به سبک کنونی، لکسوس به محافظه کاری پیش از حد و ارایه خودروهایی با ظاهر کاملا معمولی معروف شده بود؛ اما با چراغ سبز مدیران این کمپانی به یکباره انقلابی در زبان طراحی آن به وقوع پیوست.

2008 Lexus GS 450h

بعد از این اتفاق بزرگ، تولیدات لکسوس کاملا متمایز شده و به راحتی از فواصل دور قابل تشخیص هستند. زبان طراحی جدید این شرکت اگر چه هیجان انگیز بوده و طرفداران زیادی دارد، اما با این حال سازگار با سلیقه همه افراد نیست؛ به خصوص مشتریان قدیمی و وفادار که سابقه زیادی در استفاده از خودروهای این برند لوکس دارند.

یکی از نشریات آنلاین فعال در حوزه صنعت خودرو، در حاشیه برگزاری نمایشگاه خودروی دیترویت به این موضوع پرداخته و مصاحبه جالبی را با یکی از مدیران رده بالای لکسوس در آمریکای شمالی به نام جف برکن (Jeff Bracken) انجام داده است.

Jeff Bracken

آقای برکن در مصاحبه خود به تماس های تلفنی مکرر برخی مشتریان با وی اشاره کرده و گفته که گاهی اوقات مجبور می شود بین 45 دقیقه الی یک ساعت به انتقادهای شدید آنان در رابطه با طراحی محصولات لکسوس گوش دهد.

در پاسخ به انتقادهای این دسته از افراد، آقای برکن به استراتژی مهم و حیاتی جذب مشتریان بیشتر اشاره می کند. به اعتقاد وی برای باقی ماندن در عرصه رقابت این کمپانی نیازمند حفظ مشتریان کنونی و جذب خریداران جدید است.

حال در این فرایند ممکن است علی رغم میل باطنی مقامات لکسوس، برخی از مشتریان کنونی یا قدیمی از دست بروند که اتفاقی ناگزیر است، اما مساله مهم این که در چنین شرایطی باید میزان جذب فراتر از میزان ریزش باشد.

Lexus-LC_500-2018

به گفته آقای برکن سبک طراحی پیشین لکسوس القا کننده محصولاتی لوکس بود، اما نمی توانست به حفظ این کمپانی در چرخه رقابت کمک چندانی بکند. وی اعتقاد دارد زبان طراحی کنونی لکسوس علاوه بر ایجاد حس تجمل، اتومبیل مدرن و پیشرفته را به تصویر می کشد.

Lexus-RX_450h_F_Sport_2016

این مدیر با سابقه که از سال 1978 به مجموعه تویوتا پیوسته، افزوده خودروهای مزین به نشان های F و F Sport مشتریان جوان تر بیشتری را به سمت لکسوس روانه کرده اند.

lexus-gs-f

آنطور که پیداست با وجود برخی انتقادها، سبکی که لکسوس در پیش گرفته موفق از آب درآمده و این کمپانی علی رغم از دست دادن بعضی از مشتریان میان سال و مسن، آن را ادامه خواهد داد.

نظر شما درباره زبان طراحی فعلی لکسوس چیست؟ آیا آن را می پسندید؟

 

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (20 مورد)
  • a_moro
    a_moro | ۶ بهمن ۱۳۹۶

    در مقایسه با سبک قدیمی طراحیش هر طراحی دلنشین به نظر میاد. اون سبک انقدر محافظه کارانست که تغییرش یه مسئله حیاتی برای این کمپانی به حساب میومد ولی اگر بخواهیم فقط طراحی جدیدش رو بررسی کنیم نمیشه به همین راحتی نظر داد. این یه پوینت مثبت برای مدیران و طراحان لکسوس محسوب میشه که کاری انقدر خلاقانه و تقریبا غیر هماهنگ با ترندهای معمول دنیای طراحی خلق کردند و زبانی فارغ از دیگران و متناسب با سبک طراحی ژاپنی دست پیدا کردند ولی به نظرم این طراحی کمی اغراق آمیزه و المان های مخصوص به خودش رو در خیلی از مواقع نقض میکنه یا در خیلی از مواقع و طراحی ها هارمونی و زیبای قربانی ایجاد تفاوت میشه به نظرم باید کمی دست به عصا تر حرکت میکردند تا چشم مشتری با این طراحیث ها خو بگیره نه اینکه به یکباره شروع میکردند. من قطعا طرفداره این سبک نیستم یا به نظرم خود طراحان برند لکسوس هم تعریف آنچنانی از زیبایی شناسایی این سبک ندارن و به وضوح در حال آزمون و خطا هستن تو کارای اخیرشون میزان پختگی در طرحها رو میشه دید. شاید کاری که کمپانی هیوندا و زیر مجموعش کیا کردند از نظر راهبرد بالغنه تر از لکسوس باشه. اونا با اینکه اعتماد به نفس و جسارت طراحان تویوتا رو ندارن ولی برای رسیدن به زبان طراحی مخصوص به برند خود یه مسیر رو طی کردند و به محصولات فعلی رسیدن. با اینکه کاری که تویوتا داره میکنه خیلی ارزشمندتره ولی مسیر هیوندا هوشمندانه تره. و راستش ماشینهای زیبا تری میسازه ولی طراحی هاش اورجینال نیست یعنی شما یه ماشین بنز رو تو خیابون حتی اگه لوگو شرکت رو نبینی یا اصلا ندونی بنز امسال یه همچین محصولی داره باز هم تشخیص میدی ولی نمیشه راجع به محصولات هیوندا یه همچین چیزی گفت و یا مخصوصا مدل پایین تره هیوندا رو با اینکه طراحی خوبی دارن ولی بعد از یه مدت دل رو میزنن و دیگه زیبا به حساب نیمان ولی نمیشه راجع به بنز یه همچین چیزی گفت. تویوتا در زبان طراحی جدیدش به یه همچین سمتی حرکت کرده ولی اینکه چقدر موفق بوده رو من خیلی شک دارم.

  • حامد
    حامد | ۶ بهمن ۱۳۹۶

    در مقایسه با پراید به نظرم قشنگ تر میاد ? ولی باید بازم مقایسه با دقت تری بکنم

    • shahram5050
      shahram5050 | ۶ بهمن ۱۳۹۶

      ینی اگه سایپا تا صد سال دیگه هم بخواد پراید رو تولید کنه ما هم باید تا صد سال این با نمک بازیا رو ببینیم !؟!؟

      • Gimli
        Gimli | ۶ بهمن ۱۳۹۶

        الان یکی میاد شما رو ریپلای میکنه حقیقت تلخ است! ?

  • mohammad reza
    mohammad reza | ۶ بهمن ۱۳۹۶

    واقعا طراحیش عالی و خاصه بخصوص چراغ هاش که فوق العاده ست.

  • Goyban bl
    Goyban bl | ۶ بهمن ۱۳۹۶

    طراحیش خوبه مخصوصا عقب ماشین هاش ولی جلوپنجره دیگه خیلی خیلی زیادی بزرگه

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی