ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

افزایش قیمت لاستیک خودرو در پی افزایش تعرفه گمرکی تایرهای وارداتی از سال 97

وضعیت بازار تایر و لاستیک خودرو در چند سال اخیر دستخوش تغییراتی شده است که مهمترین عامل آن را می توان به نبود نظارت کافی بر کیفیت کالاهای وارداتی و مدیریت در بهبود مشخصات تایرهای ...

سپهر زنگنه
نوشته شده توسط سپهر زنگنه | ۷ بهمن ۱۳۹۶ | ۱۴:۱۵

وضعیت بازار تایر و لاستیک خودرو در چند سال اخیر دستخوش تغییراتی شده است که مهمترین عامل آن را می توان به نبود نظارت کافی بر کیفیت کالاهای وارداتی و مدیریت در بهبود مشخصات تایرهای ایرانی نسبت داد.

در واقع صنعت چین مانند بسیاری رشته های دیگر، حالا برند های متعددی را در صنعت تایرسازی خودروهای سواری و تجاری روانه میدان رقابت جهانی کرده است اما در بسیاری از کشورها این تایرها به دلیل مشخصات عملکردی ضعیف با استقبال چندانی مواجه نشده و از کسب سهمی از بازار جا مانده اند.

لاستیک و تایر

با این حال وضعیت در کشورمان متفاوت است و به دلیل کیفیت نامعلوم و متغییر تایرهای داخلی، چینی ها توانسته اند به لطف قیمت گذاری رقابتی و حتی عرضه با قیمت کمتر از حد معمول (دامپینگ) راه خود را در مغازه های عرضه تایر کشور باز نمایند و این وضعیت در طی چند ماه اخیر به اعتراض تایرسازان داخلی منجر شده است.

در پی این تغییرات حالا خبر می رسد که تعرفه واردات تایر به کشور با پیشنهاد انجمن تولیدکنندگان تایر و تصویب کمیسیون ماده‌یک وزارت صنعت، معدن و تجارت افزایش یافته و با ۸درصد رشد، برای تایرهای رادیال سواری از ۳۲درصد به ۴۰درصد و برای تایرهای باری اتوبوسی با ۶درصد رشد از ۲۰درصد به ۲۶درصد رسیده است.

لاستیک و تایر

این درحالیست که تایرسازان ایرانی خواهان افزایش تعرفه به 50 درصد بوده اند و البته اظهار می کنند که در این زمینه مشکلی با تایرهای برند اروپایی و ژاپنی ندارند و این چینی ها هستند که به معضلی برای تولید داخل تبدیل شده اند.

به هرحال آنچه قطعی است اینکه این تعرفه های جدید از ابتدای سال 97 اجرایی خواهند شد و از این رو باید در انتظار افزایش قیمت تایر خودروهای سواری بود، به خصوص آنکه در پی تغییرات قیمت ارز، بازار تایر هم اکنون نیز ماه هاست که افزایش قیمت تدریجی محسوسی را تجربه می کند.

در نهایت آنچه مطرح است اینکه آیا تایرسازان ایرانی نباید با توجه بیشتر به کیفیت و عملکرد محصولات، خود را برای رقابت با حریفان چینی آماده کنند؟ مسلما خریداران ایرانی با توجه به قیمت تمام شده کمتر و شناخت بیشتر از برند های ایرانی، انتخاب محصول داخلی را - در صورت دارا بودن کیفیت مناسب- به پذیرش ریسک خرید برند های گم نام چینی ترجیح می دهند اما صد افسوس که صنعت تایر سازی نیز عملا همان مسیر صنعت خودروسازی را طی می کند و پنهان شدن پشت سد تعرفه را به رقابت سالم ترجیح می دهد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (11 مورد)
  • miladgr
    miladgr | ۱۱ بهمن ۱۳۹۶

    و همچنان مردم مثل گوسفند ساکتن!

  • HazelNut
    HazelNut | ۸ بهمن ۱۳۹۶

    یه بار شد یه چیزی ارزون بشه ؟ یه بار شده یه خبر خوب از داخل بشنویم ؟ یه بار شده به خاطر یه تغییر خوشحال بشید ؟ یه بار شده به خاطر یه خبر داخلی امیدوارید باشید وضع آیندتون بهتر بشه ؟ یه بار شده احساس کنید امسال از پارسال بهتره ( وضع کلی جامعه ) ؟

  • HazelNut
    HazelNut | ۸ بهمن ۱۳۹۶

    همه میدونن امروز چقد بارندگی زیاد بود ترافیک تو مسیر کرج تهران وحشتناک بود. امروز به چشم خودم دیدم تفاوت تایر ایرانی و خوب چقدر زیاده، لاستیک زمستانی وطنی اندازه ۴ فصل من جواب نمیداد ، یه بارم یه دور باطل رو برف و یخ نزد.

  • Mr. Robot
    Mr. Robot | ۸ بهمن ۱۳۹۶

    تورو خدا تا موقع مرگمون کفنو گرون نکنین لاقل لخت از دنیا نریم

  • sina
    sina | ۷ بهمن ۱۳۹۶

    خب یکی نیست بهشون بگه شما که با تایرهای ژاپنی و اروپایی مشکل ندارید چرا عوض افزایش تعرفه موانع وارداتی دیگه‌ای مثل استاندارد و کیفیت رو به عنوان موانع واردات کالای چینی نذاشتید که مردم الکی پول از جیبشون برا کالای چینی نره

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی