ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

بررسی نیسان جوک در بازار جهان؛ نقاط قوت و ضعف یک محصول موفق و پرحاشیه

نیسان جوک را می توان عجیب ترین محصول تولید انبوه نیسان در یک دهه اخیر دانست. در دوران پسا برجام بود که شاهد بازگشت خودروسازان مشهور جهان همچون نیسان بودیم و در این میان دو ...

پویا بهرامی
نوشته شده توسط پویا بهرامی | ۷ بهمن ۱۳۹۶ | ۲۲:۰۰

نیسان جوک را می توان عجیب ترین محصول تولید انبوه نیسان در یک دهه اخیر دانست. در دوران پسا برجام بود که شاهد بازگشت خودروسازان مشهور جهان همچون نیسان بودیم و در این میان دو مدل کراس اوور نیسان نیز به ایران راه یافتند.

ایکس تریل و جوک هر دو از محصولات پرطرفدار این شرکت ژاپنی هستند. در این مقاله قصد داریم تا به بررسی وضعیت نیسان جوک در مدل 2017 بپردازیم و شرایط آن را در سطح بازارهای جهانی بررسی کنیم و به مقایسه وضعیت آن در کشور خودمان بپردازیم.

نیسان جوک

در ادامه با ما همراه باشید. نیسان جوک برای سالیان متوالی سرهای بسیار زیادی را به سمت خود برگردانده است.

با دلایل درست و غلط و بسته به این که از چه کسی این سوال را بپرسید نیسان جوک از زمانی که در سال 2010 میلادی عرضه آن آغاز شد، کلاس SUV های سایز کوچک را بنا نهاد.

گرچه امروزه شاهد عرضه SUV های سایز کوچک متفاوتی هستیم و ساختار اکثر محصولات امروزی به نسبت نیسان جوک دگرگون شده است.

نیسان جوک

این خودرو به دلیل قیمت کمتر بعلاوه تجهیزات مناسب تبدیل به گزینه بسیار پرطرفداری برای قشر جوان تر شده و پس از عرضه در ژاپن و کشورهای اروپایی، در سایر نقاط جهان عرضه شده است.

برای مثال این خودرو در مناطق آزاد کشورمان در تعداد بسیار زیاد عرضه شد. اما بازارهای بزرگی هم بودند که جوک نتوانست در آن ها به موفقیت برسد که از جمله آن ها می توان به بازار کشور استرالیا اشاره کرد که به دلیل عرضه دیرهنگام، جوک توانایی رقابت با رقبای تازه نفسی همچون مزدا CX-3 و هوندا HR-V را نداشت.

نیسان جوک

حتی نیسان قشقایی نیز تبدیل به رقیب این خودرو شده بود و به دلیل سایز بزرگ تر آن هم در یک کلاس واحد نسبت فروش 8 به 1 را برای نیسان به ارمغان آورده بود.

جالب آنکه سایت تولید محلی این خودرو در انگلستان نیز فروش آن با مشکل مواجه شده و از لیست 10 خودروی پر فروش این کشور خارج شده است.

گرچه نیسان پس از بیش از 8 سال عرضه این خودرو قول عرضه نسل دوم این آن را در ماه های آینده داده است و به زودی شاهد تعویض نسل این خودرو خواهیم بود. اما پیش از آن می خواهیم ببینیم که آیا نیسان جوک نسل اول مدل 2017 همچنان ارزش خرید و بهای پرداختی اش را دارد یا خیر.

نیسان جوک

انتخاب های ساده ای پیش روی خریدار وجود دارد. مدل مجهز به موتور 1.6 لیتری تنفس طبیعی (با قدرت 117 اسب بخار) به عنوان انتخاب ارزان تر به شمار می رود که در دو تیپ تحت نام های اسکای پک با سطح تجهیزات کمتر و پلاتینیوم با سطح تجهیزات بالاتر در کشور ما عرضه می شود و مدل اسپرت مجهز به موتور 1.6 لیتری توربو که قدرت بیشتری (190 اسب بخار) تولید می کند.

این خودرو در بازار آمریکا در بازه قیمتی 21.225 دلار تا 27.915 دلار به فروش می رسد که کمترین قیمت مربوط به نسخه های تنفس طبیعی و بیشترین قیمت مربوط به نسخه های توربو با سطح آپشن بالاتر است.

قیمت پایه مدل توربو در بازار استرالیا از 29.990 دلار استرالیا آغاز می شود و در بازار انگلستان که رقابتی ترین قیمت و بهای پرداختی ممکن را عرضه می کند و با موتور 1.2 لیتری توربو نیز عرضه می شود.

این خودرو در این بازار در نمونه های پایه بهایی در حدود 13 هزار پوند دارد و به 23 هزار پوند نیز می رسد.

سطح تجهیزات مدل اسکای پک محدود به دوربین دنده عقب، کروز کنترل،سقف پانوراما است. سطح تجهیزات مدل پلاتینیوم نیز علاوه بر امکانات ذکر شده مدل اسکای پک، دوربین 036 درجه، کی لس، هشدار نقاط کور، هشدار رانندگی بین خطوط است. در مدل اسپرت نیز شاهد تکرار این موارد هستیم.

در هر صورت از امکانات کلی نیسان جوک می توان به: صفحه نمایش 5.9 اینچی لمسی، رهیاب ماهواره ای، رادیو دیجیتال، 6 اسپیکر، بلوتوث، صندلی چرمی، 6 کیسه هوا، چرخ 17 یا 18اینچی بسته به مدل خودرو اشاره کرد.

در واقع مهم ترین دلیل لزوم تغییر نسل نیسان جوک. پلت فرم بسیار قدیمی آن است.

در مورد طراحی ظاهری نیز صحبت های بسیاری شده است و تنها سلیقه افراد، مشخص کننده خواهد بود. در بخش ظاهری شاید نتوان متوجه قدیمی بودن این خودرو شد که مهم ترین دلیل آن طراحی کاملا متفاوت آن به خصوص در زمان خود است اما با ورود به کابین همه چیز رنگ می بازد و جوک سن وسال خودش را به خوبی نشان می دهد.

صفحه نمایش 5.8 اینچی کوچک هیچ حرفی در مقابل صفحه نمایش های 7 و 8 اینچی که در رقبا استفاده می شود ندارد.

استفاده از پلاستیک سخت و همینطور قطعات فایبرگلاسی آن هم با تم رنگی یکسان عرضه می شود و شاید تنها نکته متفاوت کابین را باید در بخش تونل مرکزی عنوان کرد که با الهام از طراحی مخزن سوخت موتورسیکلت ها در سه رنگ قرمز، متالیک و خاکستری در مدل اسپرت عرضه می شود.

طراحی بسیار ساده پشت آمپری و همینطور فرمان نیز از دیگر نکات طراحی کابین است.

صندلی های عقب فضای نسبتا کوچکی را عرضه می کنند که گرچه باید قید استفاده طولانی مدت به دلیل پنجره های کوچک و سقف با شیب خوابیده را زد.

تنظیمات فرمان نیز تنها محدود به ارتفاع می شود که از این نظر نیز محدودیت به همراه خود دارد.

در مدل اسپرت موتور 1.6 لیتری توربوشارژ شده با حداکثر قدرت 188 اسب بخار و 240 نیوتن متر گشتاور حضور دارد.

این قدرت توسط یک جعبه دنده CVT به هر چهارچرخ منتقل می شود که دارای مبدل گشتاور است.

متاسفانه جوک اسپرت در ارائه یک سواری نرم و راحت و حتی اسپرت باز می ماند و به صورت دائم در یک کشمکش درونی بین عملکرد راحت و تامین پایداری قرار دارد.

سیستم تعلیق خشک رانندگی شهری نه چندان آرامی را عرضه می کند.

تقریبا اکثر ضربه ها به اتاق وارد می شود و شدت ضربه در دست اندازهای بزرگ سواری قطار مانند به آن می دهد.

در سرعت های بالاتر، برای مثال رانندگی در بزرگ راه ها مقداری از این خشکی کم می شود اما همچنان ضربه ها می تواند سرنشینان را مکدر کند.

این مسئله برای سرنشینان عقب با شدت بیشتری احساس خواهد شد. جوک هیچ حرفی در زمینه سواری راحت در مقابل  سایر رقبای ژاپنی خود ندارد.

موتور و توربوشارژر به دلیل استفاده از جعبه دنده CVT بسیار تحت فشار قرار می گیرد و سیستم چهارچرخ متحرک آن نیز در شتاب گیری های سریع نمی تواند گشتاور را به خوبی تقسیم کند که این باعث می شود تا حس اسپرت بودن آن ضعیف و ضعیف تر شود.

در بهترین حالت ممکن مدل تنفس طبیعی شتاب صفر تا 100 را در عرض 11 ثانیه طی خواهد کرد و مدل توربو در حدود 2 تا 3 ثانیه سریع تر به نظر است.

در مدل اسپرت به وضوح می توان کشش اضافی را در سر پیچ ها مشاهده کرد که دلیل آن استفاده از مبدل گشتاور است و در سرعت های بالاتر حس اعتماد بیشتری به راننده را می دهد.

علاوه بر حالت تعویض دستی دنده می توان با انتخاب حالت های: normal،  sport  و Eco تنظیمات مربوط به دریچه گاز، فرمان و جعبه دنده را تغییر داد.

در حالت نرمال، قوای محرکه تنبل به نظر می رسد اما فرمان نرمی مطلوبی دارد که برای رانندگی در شهرهای تنگ و باریک مناسب است.

با قرار دادن خودرو در حالت Eco حداکثر صرفه جویی در مصرف سوخت را خواهید داشت.

با قرار گیری در حالت اسپرت جعبه دنده و پدال گاز تیز تری خواهید داشت و کمی حس درگیرانه تری را تجربه خواهید کرد.

در رانندگی در بزرگ راه ها وقتی دور موتور پایین باشد صدای موتور به کابین نفوذ نمی کند اما همیشه صدای لاستیک ها وجود دارد که یکی از دیگر نقاط ضعف این خودرو  است و سطح راحتی را پایین تر می آورد.

در بررسی های خارجی مصرف سوخت 8 لیتری در رانندگی شهری با جوک اسپرت به ثبت رسیده است که قاعدتا این رقم در ایران بیشتر خواهد بود.

بنابراین بر خلاف مسائل فنی، مهم ترین نکته ای که جوک را تبدیل به گزینه ای محبوب برای سالیان متوالی کرده بود.

طراحی خاص و بی مثال آن از یک برند معتبر بود که به دلیل تازه بودن این کلاس خودرو رقبای چندانی را در مقابل خود نمی دید.

فاکتور قیمت پایین نیز از دیگر دلایل توفیق این خودرو در بازار جهانی محسوب می شود.

در واقع ترکیب کیفیت یک خودروی ژاپنی با طراحی خاص باعث می شود که بسیاری مشتریان نظر مثبتی به نیسان جوک داشته باشند.

با توجه به بازار فعلی SUV های سایز کوچک توصیه کردن جوک آن هم در نمونه اسپرت با چنین قیمتی منطقی نیست و از آن جا که رقبا با نسل های جدیدتر خود در حال ورود به بازار هستند و گزینه های با کاربری بهتری همچون هیوندای توسان، کیا اسپورتیج و میتسوبیشی ASX در بازار وجود دارد، خرید جوک نسل اول که در همین چند ماه پیش رو نسل عوض خواهد کرد چندان منطقی به نظر نمی رسد.

این مسئله به نوعی برای نمونه مدل تنفس طبیعی نیز تکرار می شود و با ورود رقبای تازه نفسی همچون پژو 2008 که قدرت و شتاب گیری در حد مدل اسپرت جوک عرضه می کند، عملا جوک تبدیل به یک انتخاب عجیب تبدیل می شود و دیگر رقبای کره ای و چینی نیز با گزینه های متفاوت در این بازه قیمتی حضور جدی و قدرتمندی دارند.

در پایان جوک را باید به عاشقان نیسان با توجه به نزدیک بودن پایان تولید آن و عرضه نسل جدید آن توصیه کرد. به خصوص که براساس اخبار اولیه، نسل جدید نیسان جوک بر روی پلت فرم جدیدتری با فاصله محوری بیشتر شکل گرفته است و نیسان می خواهد با اضافه کردن قطعات با کیفیت تر به تریم داخلی و افزودن نسخه هیبرید و تغییر سیستم فنربندی، نقاط ضعف عمدل نسل فعلی جوک را در مدل تازه مرتفع کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • Behrooz A
    Behrooz A | ۸ بهمن ۱۳۹۶

    یعنی ماشین از این زشت تر ندیدم هنوز ، مجری های گرندتور هم که قشنگ پروندشو گذاشتن زیر بغلش ، حالا این مطلب چی میگه من که نمیدونم

  • amin
    amin | ۸ بهمن ۱۳۹۶

    دیجیاتو جان لطفا اطلاعاتتو ببر بالا چه محصول موفق و پر فروشی این ماشین در برنامه گرند تور بدترین ماشین سال انتخاب شد و فروش ان خیلی کمتر از حد انتظار بود

  • پیمان
    پیمان | ۸ بهمن ۱۳۹۶

    نرم افزار دیجیاتو چرا انقدر هنگ میکنه؟ تا یه لینک رو میزنم قفل میشه

  • حمید بهرامی
    حمید بهرامی | ۷ بهمن ۱۳۹۶

    سلام . چرا سانگ یانگ تیوولی رو ننوشتید؟

مطالب پیشنهادی