ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نقد و بررسی‌

بررسی دیجیاتو: عملکرد دوربین دوگانه در آنر 9

موبایل های آنر یکی از بهترین انتخاب ها برای کاربرانی به حساب می آید که ویژگی های جذاب پرچمداران را با قیمت مناسب تری می خواهند. آنر ۹ خصوصیاتی مثل بدنه زیبای شیشه ای، سخت افزار ...

سینا گلستانه
نوشته شده توسط سینا گلستانه | ۸ بهمن ۱۳۹۶ | ۲۲:۰۰

موبایل های آنر یکی از بهترین انتخاب ها برای کاربرانی به حساب می آید که ویژگی های جذاب پرچمداران را با قیمت مناسب تری می خواهند. آنر ۹ خصوصیاتی مثل بدنه زیبای شیشه ای، سخت افزار قدرتمند و هوش مصنوعی پیشرفته دارد و علاوه بر آن، مثل نسل قبل از خود به دوربین دوگانه ۱۲ و ۲۰ مگاپیکسلی مجهز است. در ادامه با بررسی دیجیاتو همراه باشید تا ببینیم این تلفن هوشمند در رده ی قیمت زیر ۲ میلیون تومان برای کاربران علاقه مند به داشتن دوربین دوگانه چه در چنته دارد.

در آنر 9 عکس ها با همکاری هر دو دوربین ثبت می شوند، سنسور سیاه و سفید ۲۰ مگاپیکسلی اطلاعاتی مثل کنتراست و جزئیات تصویر را ثبت می کند و دوربین ۱۲ مگاپیکسلی وظیفه اضافه کردن رنگ ها را بر عهده دارد. این ترکیب کاملاً با پرچمداران هوآوی مثل پی 10 (بررسی دیجیاتو) و میت 10 (بررسی دیجیاتو) برابری می کند، تنها با این تفاوت که این بار دیگر لنزهای دوربین با نظارت لایکا ساخته نشده است. آنر ۹ ضمناً پرچمداران گران قیمتی مثل آیفون ۸ پلاس یا گلکسی نوت ۸ می تواند با ۲ برابر بزرگنمایی بدون افت کیفیت عکس برداری کند.

مشخصات سخت افزاری دوربین آنر ۹ به شرح زیر است:

  • حسگر ۱۲ مگاپیکسلی رنگی با لنز ۲۷ میلی متری و ضریب اف ۲.۲
  • حسگر ۲۰ مگاپیکسلی سیاه و سفید با لنز ۲۷ میلی متری و ضریب اف ۲.۲
  • دوربین جلوی ۸ مگاپیکسلی با ضریب اف ۲.۰
  • قابلیت تبدیل نمایشگر به فلش برای سلفی

در رابط کاربری دوربین آنر ۹، سمت راست تصویر دکمه های شاتر، ضبط ویدیو و دسترسی به گالری را در اختیار دارید و با استفاده از دکمه بالای صفحه می توانید بزرگنمایی را ۲ برابر کنید.

برخی تنظیمات که حین عکاسی مورد نیاز هستند در سمت چپ تصویر قرار دارند، از جمله:

  • انتخاب دوربین جلو
  • ثبت عکس های متحرک
  • حالت ثبت پرتره از چهره (با قابلیت روتوش خوکار صورت با ۱۰ درجه مختلف)
  • عکاسی با پس زمینه محو (با قابلیت تغییر نقطه فوکوس پس از عکاسی)
  • فعال کردن فلش دوگانه

برای دسترسی به تنظیمات جزئی تر مثل رزولوشن هم کافی است از سمت راست به چپ سوایپ کنید. در نهایت به حالت های مختلف عکس برداری می رسیم که با سوایپ از چپ به راست ظاهر می شوند.

در ادامه گزینه های قابل انتخاب را مرور می کنیم:

  • عکاسی روی حالت خودکار
  • عکاسی با تنظیمات دستی (ایزو بین ۵۰ تا ۳۲۰۰، سرعت شاتر از ۱/۴۰۰۰ تا ۳۰ ثانیه، میزان نوردهی دوربین بین ۴- تا ۴، نوع فوکوس و تراز سفیدی)
  • فیلمبرداری روی حالت خودکار
  • فیلمبرداری با تنظیمات دستی (میزان نوردهی بین ۴- تا ۴، نوع فوکوس و تراز سفیدی)
  • پانورامای ۳ بعدی (این قابلیت که بر مبنای فناوری FYUSE توسعه یافته به شما امکان می دهد از سوژه مورد نظر خود عکس پانورامای دایره شکل ایجاد کنید)
  • عکاسی با سنسور سیاه و سفید
  • حالت HDR
  • ساخت مدل ۳ بعدی از اجسام
  • عکاسی در شب (با فعال کردن این حالت می توانید سرعت شاتر و ایزو که بیشترین تاثیرگذاری را در جذب نور دارند به شکل دستی تحت کنترل داشته باشید.)
  • پانوراما
  • نقاشی با نور در شب
  • تایم لپس (با فعال کردن این حالت دستگاه در فاصله های زمانی معین چندین عکس تهیه می کند و پس از چسباندن آنها به یکدیگر، یک ویدیو موسوم به تایم لپس تحویل شما می دهد.)
  • صحنه آهسته
  • فیلترهای رنگی
  • تبدیل عکس به نقاشی
  • اضافه کردن واترمارک
  • ثبت عکس صدادار
  • حالت مخصوص اسکن اسناد و مدارک با دوربین
  • عکاسی از غذا (برای ثبت کلوزآپ هایی با رنگ و لعاب دلپذیر از خوراکی های شما)

لیست بلند و بالای حالت های متنوع عکاسی نشان می دهد که شرکت سازنده در این بخش حق انتخاب زیادی برای کاربر فراهم کرده است. تا اینجا رابط کاربری آنر ۹ حسابی غنی به نظر می رسد، اما کیفیت عکس های دوربین چطور است.

حتی با وجود اینکه در طول مدت بررسی با هوای ابری مواجه بودیم، اما باز هم نمونه عکس های ثبت شده با دوربین آنر ۹ در نور روز به راحتی نمره قبولی را دریافت می کنند. این تلفن هوشمند از نظر میزان جزئیات، کنتراست و طبیعی بودن رنگ ها عملکرد مناسبی دارد و سرعت عملکرد دوربین هم قابل قبول است. عمده ترین ایراد به جزئیات اندک در بخش های تیره ی تصویر باز می گردد.

آنر ۹ به شکل خودکار روی حالت HDR عکاسی نمی کند اما اگر این حالت را فعال کنید تصویر بهتری در اختیار خواهید داشت. در نمونه عکس های پایین فعال کردن حالت HDR به افزایش جزئیات تصویر منجر شده است. برای مثال برف در سمت راست تصویر با وضوح بیشتری ثبت شده و بخش های تیره در سمت چپ تصویر جزئیات بیشتری دارند. خوشبختانه سرعت عملکرد حالت HDR به لطف توان سخت افزاری بالای دستگاه کاملاً مناسب است و می توانید آن را به شکل دائمی استفاده کنید.

image

وجود سنسور Monochrome این امکان را فراهم می کند که عکس های سیاه و سفید را با کنتراست بهتر و نویز کمتری نسبت به موبایل های معمول ثبت کنید.

برای مشاهده در اندازه ی کامل کلیک کنید: تنظیمات خودکار، حالت HDR، حالت Monochrome.

سرعت عملکرد بالای دوربین ضمناً به معنی توانایی ثبت واضح سوژه های در حال حرکت خواهد بود.

تصویر در اندازه کامل.

در تصویر ماکرو، دستگاه به خوبی روی سوژه فوکوس کرده و زمینه با دقت محو شده است. البته در مواردی هم پیش می آید که باید دستگاه را برای شناسایی کردن محل دقیق سوژه ی مورد نظر خود با لمس نمایشگر کمک کنید.

تصویر در اندازه کامل.

اگر عکس را با حالت Wide aperture ثبت کرده باشید، می توانید میزان محو بودن زمینه را مشخص کنید و حتی پس از ثبت عکس، نقطه ی فوکوس را تغییر دهید.

image

برای تغییر فوکوس نشانگر ماوس را روی تصویر جابجا کنید.

پرچمداران گران قیمت بازار به لطف داشتن لنز تله قادر هستند بدون افت کیفیت با ۲ برابر بزرگنمایی بیشتر عکس برداری کنند. آنر ۹ هم این ویژگی را با قیمت مناسب تری در اختیار شما قرار می دهد.

image

برای مشاهده عملکرد بزرگنمایی نشانگر ماوس را روی تصویر جابجا کنید.

این ویژگی در شب حتی بیشتر هم خودش را نشان می دهد. کافی است یکبار در شرایط کم نور با زوم دیجیتالی برای ثبت سوژه های دور تر تلاش کرده باشید تا تفاوت را در اینجا احساس کنید.

image

در عکس های آنر ۹ که در شرایط کم نور ثبت شده بر خلاف بسیاری از موبایل های این رده، نویز قابل توجهی مشاهده نمی شود، اما گاهی اوقات دستگاه برای حذف نویز مقداری از جزئیات را هم خصوصاً در نقاط تاریک فدا می کند. برای رفع مشکل می توانید از فلش دوگانه دستگاه کمک بگیرید، اما فلش برای روشن کردن سوژه های نزدیک کاربرد دارد و به عکاسی از سوژه های دوردست کمکی نمی کند.

image

برای عکاسی در نور کم از سوژه های دوردست توصیه می کنیم حالت Night shot را فعال کنید که میزان جذب نور را افزایش می دهد. در این حالت هر مدت که بخواهید می توانید به جذب نور ادامه دهید اما اگر ۳ پایه ندارید توصیه می کنیم برای جلوگیری از تار شدن تصویر در باز نگاه داشتن دریچه دیافراگم زیاده روی نکنید.

image

قابلیت باز نگاه داشتن دیافراگم در این تلفن هوشمند یعنی امکان پیاده سازی تکنیک نقاشی با نور. با مراجعه به منوی حالت های عکاسی، گزینه Light painting را انتخاب کنید. در اینجا ۴ گزینه ظاهر می شود که هریک در شرایط خاصی کاربرد دارد، نقاشی با نور ستارگان، چراغ خودروهای عبوری، نقاشی با منبع نوری در دست و ثبت حرکت جریان آب. البته توجه داشته باشید که در این حالت هم به ۳ پایه احتیاج دارید، وگرنه مجبور می شود مثل بنده به جنبش اکسپرسیونیسم بپیوندید!

دوربین ۸ مگاپیکسلی آنر ۹ صورت شما را به شکل خودکار با ۱۰ درجه روشنایی مختلف روتوش می کند و قادر است عکس هایی با پس زمینه محو ثبت کند. البته این کار حتی در پرچمداران گران قیمت هم به شکل کاملاً بدون ایراد انجام نمی شود و آنر ۹ هم گاهی اوقات در تشخیص دقیق محدوده اطراف صورت ضعف دارد.

آنر ۹ در عوض در صورت نیاز صفحه نمایش دستگاه را برای گرفتن سلفی در نور کم به فلش تبدیل می کند و به لطف این ویژگی حتی در تاریک ترین محیط هم عکاسی با دوربین جلو امکان پذیر است.

در هنگام عکاسی با دوربین جلو هم مثل دوربین عقب در شرایط کم نور تقریباً نویزی مشاهده نمی شود، اما این موضوع با پردازش های ثانویه نرم افزاری ممکن شده و اندکی از میزان جزئیات را کاهش می دهد.

آنر 9 حین ثبت پانوراما عملکرد سریعی دارد اما اگر بیش از اندازه سریع دوربین را جابجا کنید، ممکن است بخش هایی از تصویر تار شود. برای مشاهده عکس پانوراما در اندازه اصلی کلیک کنید.

حالت های عکاسی با این تلفن هوشمند بسیار متنوع هستند. اگر به عکاسی با موبایل علاقه داشته باشید، مدتها می توانید با امکانات دستگاه در زمینه تصویربرداری سرگرم شوید. با چرخاندن دوربین دور اشیاء از آنها تصویر ۳۶۰ درجه تهیه کنید، با حالت Good food از خوراکی ها عکس های خوش رنگ و لعاب بگیرید، پرتره هایی با پس زمینه محو ثبت کنید، بعد از عکاسی نقطه فوکوس را تغییر دهید، حرکت آب و ستارگان را ثبت کنید یا عکس های خود را به نقاشی تبدیل کنید. در ادامه نمونه عکس ثبت شده با حالت Artist mode را مشاهده می کنید.

آنر 9 علاوه بر این قادر است ویدیوهای 4K را با نرخ ۳۰ فریم و 1080p را با نرخ ۳۰ یا ۶۰ فریم در هر ثانیه ثبت می کند. اما لرزشگیر دیجیتالی دستگاه حداکثر تا رزولوشن 1080p قابل استفاده خواهد بود. ویدیوهای آنر 9 رنگ مناسبی دارند و صدا در آنها با وضوح عالی ثبت می شود. با وجود ثبت ۶۰ فریم در ثانیه، هنگام حرکت مقداری پرش در تصویر مشاهده می شود اما لرزشگیر دیجیتال به خوبی وظیفه نرم کردن حرکات را انجام می دهد. در پایان نمونه ویدیوی ثبت شده با رزولوشن Full HD و عملکرد لرزشگیر دیجیتالی دستگاه را مشاهده فرمایید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (13 مورد)
  • soheil
    soheil | ۱۰ بهمن ۱۳۹۶

    گوشیه فوق العاده ای هست اما یکم ظاهر جلوی گوشی با گوشی های آنر وهوآوی مطابقت نداره ، بنظر من هم خرید p10 و mate9 بصرفه تره

  • sasan appstore
    sasan appstore | ۹ بهمن ۱۳۹۶

    یه مقاله در باره دوربین های دوگانه در سایت https://www.galoga.com
    خوندم جالب بود :digi:

    • Mostafa Av
      Mostafa Av | ۹ بهمن ۱۳۹۶

      مطالعه کردم جالب بود. اگه میشه لینک کامل بدین دوستان هم پیدا کنن. ممنون

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی