ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

پشه
علمی

پشه ها از توانایی تشخیص ارتباط بین بو و رفتار افراد برخوردار هستند

پشه ها از آزار دهنده ترین موجودات روی زمین هستند که نیش آنها در ساده ترین حالت باعث خارش و قرمزی پوست شده و در بدترین حالت به مرگ فرد منجر می شود. اهمیت این ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۸ بهمن ۱۳۹۶ | ۱۵:۰۰

پشه ها از آزار دهنده ترین موجودات روی زمین هستند که نیش آنها در ساده ترین حالت باعث خارش و قرمزی پوست شده و در بدترین حالت به مرگ فرد منجر می شود. اهمیت این مساله باعث شده که دانشمندان تحقیقات مداومی را درباره دلایل حمله این حشرات به انسان ها و راه های پیگشری از آن صورت دهند.

خون انسان معمولا نوشیدنی مورد علاقه پشه ها است و در صورتی که انسانی در دسترس نباشد این موجودات به سراغ حیوانات و پرنده ها می روند.

اما پشه ها شکار خود بر اساس بو و رفتار وی انتخاب می کنند و به همین خاطر برخی افراد را دیگران ترجیح می دهند.

تحقیقات متخصصان دانشگاه واشنگتن نشان می دهد که این حشرات می توانند ارتباط میان یک بو و رفتار را فرا گرفته و به خاطر بسپارند.پشهدر این پروژه پشه ها در معرض جریان باد مشابه با حالتی که فرد گزیده شده تلاش می کند آنها را از خود دور کند، قرار گرفته اند. همراه با این باد بوی خاصی نیز در فضا منتظر شده تا توانایی حشره در برقراری ارتباط میان آنها سنجیده شود.

تنها 15 دقیقه پس از شروع این آزمایش پشه ها به ارتباط میان موارد مذکور پی برده و از نزدیک شدن به آن خودداری کرده اند.

24 ساعت پس از این آزمایش دیگری صورت گرفته که طی آن پشه های قرار داده شده در یک بوسنج Y شکل، باید از بین بویی که روز گذشته در معرض آن قرار داده شده بودند و رایحه ای دیگر یک گزینه را انتخاب می کردند و در نهایت آنها گزینه دوم را انتخاب کرده اند.

محققان این پروژه برای بررسی تاثیر دوپامین در بویایی پشه ها، این پیام رسان عصبی را از طریق دستکاری ژنتیکی در آنها حذف کرده اند که منجر به از دست دادن توانایی برقراری ارتباط بین بو و رفتار شده است.

یافته های این تحقیق می تواند تاثیر زیادی در کنترل این حشرات و بیماری های منتقل شده از طریق آنها داشته باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی