ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

چرا گوگل فعال کهنه کار صنعت بازی، فیل هریسن را استخدام کرد؟

فیل هریسن، یکی از کهنه کاران صنعت بازی که پیشتر در تجارت کنسول های بازی سونی و مایکروسافت فعالیت داشته، اخیراً در توییتی اعلام کرد به استخدام گوگل درآمده. اتفاقی مهم برای صنعت بازی که ...

شایان ضیایی
نوشته شده توسط شایان ضیایی | ۹ بهمن ۱۳۹۶ | ۲۳:۰۰

فیل هریسن، یکی از کهنه کاران صنعت بازی که پیشتر در تجارت کنسول های بازی سونی و مایکروسافت فعالیت داشته، اخیراً در توییتی اعلام کرد به استخدام گوگل درآمده. اتفاقی مهم برای صنعت بازی که این سوال را به وجود می آورد چرا گوگل، هریسن را به عنوان نایب رییس و مدیر اجرایی تجارت جدید و مرموز خود انتخاب کرده است. هریسن 6 روز پیش در توییتر خود نوشت:

هیجان زده ام که می توانم اعلام کنم از امروز نقشی تازه به عنوان نایب رییس و مدیر اجرایی در گوگل دارم - و به کالیفرنیا باز می گردم.

هریسون قبلاً مدیریت واحد تحقیق و توسعه و استودیوهای فرست پارتی تجارت پلی استیشن در سراسر جهان را برعهده داشت. در سال 2008 از این مقام کناره گرفت و شروع به سرمایه گذاری روی کمپانی های بازی سازی از طریق شرکت واسطه London Venture Partners کرد. در سال 2012، هریسن به یکی از مدیران اجرایی برند ایکس باکس تبدیل شد و سپس در آوریل 2015 از این شرکت جدا شد. .

در همین زمان بود که او Alloy Platform Industries را تاسیس کرد و به سرمایه گذاری در استارتاپ های تکنولوژی و گیمینگ پرداخت. به عنوان مثال، او در Dream Reality سرمایه گذاری کرده که به تولید تجربیات واقعیت مجازی می پردازد.

فیل هریسن، کارمند سابق تجارت ایکس باکس که حالا به استخدام گوگل درآمده

به نظر می رسد زمان خوبی برای گمانه زنی برای آینده صنعت بازی باشد و بسیاری از افراد سرشناس صنعت هم دست به چنین کاری زده اند. هریسن یکی از آن اشخاصی به نظر می رسد که می تواند مدیریت منابع گوگل را به دست گرفته و به این کمپانی در ورود به تجارت بازی های کنسولی کمک کند. هنوز مشخص نیست که چنین اتفاقی خواهد افتاد یا خیر، اما قطعاً این شایعه ارزش بررسی را دارد.

هریسن طی سال گذشته و در رویداد Gamelab اسپانیا به پای صحبت با وب سایت Venture Beat نشست. از آن جایی که وی در دو جبهه از نبرد کنسول ها حضور داشته، در بیان نظراتش تردیدی نکرد و به صحبت درباره وضعیت رقابت میان دارندگان پلتفرم های گیمینگ پرداخت.

هریسن درباره نینتندو می گوید: «نینتندو به شکل خوبی من را غافلگیر کرد. آنها موجی از هیجان به راه انداخته اند و نوعی داینامیک به معادله کنسولی آورده اند که پیشتر وجود نداشت. سوییچ بدون شک کنسولی است که مورد اقبال عمومی قرار می گیرد؛ بیشتر به خاطر نوع محتویات اش. در کمال تعجب، رویکرد تلویزیون-به-موبایل [در کنسول سوییچ] بسیار تاثیرگذارتر از آنچه انتظار داشتم عملی شده است. شاید باید اعتبار بیشتری به نینتندو بدهم. واقعاً از آن لذت می برم.»

وی سپس به صحبت درباره سونی و مایکروسافت پرداخت و گفت: «کاری که سونی طی سال های اخیر به شکل فوق العاده ای انجام داده، ایجاد یک شبکه توزیع قدرتمند در خارج از ایالات متحده و بریتانیا است. فکر نمی کنم مردم حقیقتاً درک کنند که این شبکه چقدر قدرتمند است و چه تلاشی برایش صورت گرفته. این بخشی از ماجراست، اما همچنین فکر می کنم که سونی اهدافی بسیار واضح برای خود ترسیم کرده است. [پلی استیشن 4] کنسولی قدرتمند است و هیچ ابهامی وجود ندارد. این چیزی است که آنها می خواهند بفروشند. مایکروسافت در ابتدا پیامی چالش برانگیزتر داشت. آنها خود را شناخته اند. فکر می کنم مایکروسافت ریکاوری فوق العاده ای داشته است.»

هریسن درباره دشواری ساخت بازی های کنسولی برای کمپانی های کوچک هم صحبت کرد. «برای یک بازی کنسولی مستقل، مگر اینکه رابطه صمیمانه ای با صاحب پلتفرم داشته باشید تا به شکلی تاثیرگذار اسپانسری شما را برعهده گیرد، پول در آوردن خیلی سخت است.»

وقتی از او درباره کمپانی هایی که پلتفرم های گسترده تری برای بازی دارند -مانند آمازون، گوگل و اپل- پرسیده شد، هریسن گفت: «شما در حال قمار روی 6 وات در مقابل 160 وات هستید. می خواهید روی کنسول و پی سی بروید و حرفه ای باشید یا روی موبایل و رایگان؟»

«به نظر نمی رسد که هنوز شاهد موفقیتی در زمینه بازی های Free to Play کنسولی بوده باشیم،  شاید به این خاطر که دهانه قیف آنقدر بزرگ نبوده که تمام نیازهای مصرف کننده را برطرف کند. اما این اتفاق می افتد. من برای آینده هیجان زده ام. به شکلی افراطی نسبت به آینده بازی ها خوش بینم، به این خاطر که دیگر لازم نیست توضیح بدهیم بازی چیست. نوعی درک متقابل از بازی ها در میان گستره وسیع تری از مردم وجود دارد.»

درباره مایکروسافت او افزود: «اگر تجارت ایکس باکس مایکروسافت، تجارتی مستقل و متمرکز بر بازی ها بود، تجارتی بی نظیر می بود. وقتی به این تجارت نگاه می کنید که سالانه 20 میلیون دلار از جریان نقدی آزاد مایکروسافت را به خود اختصاص می دهد، مثل نقطه ای کوچک به نظر می رسد، که همیشه استیصالی عمیق برای مدیریت تجارت ایکس باکس بوده است. آنها کار فوق العاده ای انجام می دهند، اما معمولاً در جدول امتیازات ظاهر نمی شوند.»

و هریسن می گوید که سونی با چالش های «ترازنامه بسیار کوچکتری» سر و کار دارد. «ضرورت ایجاب کرد آنها هنگام عبور از چالش هایی که پشت سر گذاشتند و در 10 اخیر کاملاً برای عموم روشن بود، کمپانی به مراتب متمرکزتری باشند. این سوال خوبی است. ترجیح می دهید کدام یک باشید: یک کمپانی متمرکز با ترازنامه کوچکتر یا یک کمپانی غیرمتمرکز با یک ترازنامه بسیار عظیم؟»

«در نهایت، یک ترازنامه قدرتمند و متعادل بهترین چیزی است که می توان داشت؛ به همین خاطر است که شرکتی مانند آمازون می تواند به نیرویی یاغی در صنعت بازی تبدیل شود. آنها AWS [سرویس های وب آمازون] را دارند که تامین کننده مخفی سرویس هایی فوق العاده به بسیاری از کمپانی های بازی است، و از آن به شکلی دیوانه وار درآمدزایی می شود.»

هریسون اضافه می کند: «فکر می کنم آمازون می داند که یک تجارت بازی دارد. جالب است که بخش های بازی محور آمازون زیر نظر مدیریت AWS کار می کنند. این باعث غافلگیری نیست و اتفاقی نبوده. کاملاً هدفمند است. موضوع ناشناخته و دیده نشده، چیزی است که اپل واقعاً در زمینه واقعیت افزوده و واقعیت مجازی انجام می دهد. من حتی برای یک لحظه باور نمی کنم چیزی که در کنفرانس جهانی توسعه دهندگان نشان دادند، تمام کار آنها در واقعیت افزوده باشد. اما آنها اظهاراتی قوی درباره مقاصد خود داشتند که و این برای آینده هیجان انگیز است.»

اگرچه هریسون از سرمایه گذاری لذت می برد، هیچوقت از اذعان عشق خود به صنعت بازی خجالت نکشیده است. بنابراین جای تعجب ندارد که شاهد پیوستن او به کمپانی دیگری باشیم که یک پلتفرم بازی عظیم در اختیار دارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی