ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

۵ کودک چینی تحت عمل پیوند گوش های کشت شده در آزمایشگاه قرار گرفتند

دانشمندان چینی مدعی به تکمیل کردن پروژه ای شده اند که پیشتر از اهداف دراز مدت جهانی در عرصه پزشکی احیا کننده به شمار می رفت و آن چیزی نیست جز پرورش یک گوش جدید ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۱۱ بهمن ۱۳۹۶ | ۱۳:۳۰

دانشمندان چینی مدعی به تکمیل کردن پروژه ای شده اند که پیشتر از اهداف دراز مدت جهانی در عرصه پزشکی احیا کننده به شمار می رفت و آن چیزی نیست جز پرورش یک گوش جدید در آزمایشگاه و پیوند آن به بدن بیمار. اما آنچه در این خبر اهمیت می یابد رشد و پرورش گوش با استفاده از سلول های خود افراد گیرنده است.

این فرایند تجربی روی پنج کودک در بازه سنی ۶ تا ۱۰ سال انجام گرفته که گوش هایشان به طور مادرزادی رشد نکرده بود و به بیماری میکروتیا مبتلا بودند. در حال حاضر تنها راهکار پیش روی چنین افرادی انجام عمل جراحی زیبایی و کاشت گوش مصنوعی است که احتمال پس زدن آن توسط بدن وجود دارد. راهکار دیگر هم ساخت گوش با استفاده از غضروف های دنده توسط جراح است که معمولا نتیجه کار چندان طبیعی دیده نمی شود.

با در نظر داشتن همین مصائب دانشمندان نمونه پرینت شده سه بعدی از گوش طبیعی این بچه ها ساختند و در ادامه از نمونه مدل سازی شده برای ایجاد نوعی قالب با منافذ ریز کمک گرفتند که خود از مواد زیستی تجزیه پذیر تهیه شده بود.

آنها سپس قالب را با سلول های غضروفی دریافتی از گوش دفرمه بچه ها که پیشتر در آزمایشگاه کشت داده شده بود پر کردند. ظرف مدت ۱۲ هفته سلول ها شروع به رشد کردند و در نهایت شکل قالب را به خود گرفتند. در مرحله بعد، محصول کار که ترکیبی از قالب و بافت گوش را تشکیل می داد روی ناحیه مورد نظر در سر بچه ها پیوند زده شد. البته باید اضافه کنیم که برخی از این بچه ها پیشتر تحت یک فرایند ۱۲ هفته ای برای کش آمدن پوست قرار گرفته بودند تا فضا برای قرارگیری بافت تازه آماده شود.

اولین جراحی دو سال و نیم پیش روی یک کودک ۶ ساله انجام شد و آخرین جراحی نیز دو ماه پیش بود. تا به اینجای کار هیچگونه علایمی دال بر پس زده شدن گوش ها در بدن این بچه ها مشاهده نشده و نتیجه کاملا رضایت بخش بوده است. از طرفی غضروف ها به تدریج در حال جایگزین کردن قالب هستند تا در نهایت گوش شکل طبیعی تری به خود بگیرد.

بد نیست اشاره کنیم که دانشمندان چندین دهه است تلاش دارند بافت گوش را در آزمایشگاه کشت دهند و برای این منظور از تصویری به نام Earmous یا موش گوش دار الهام گرفتند که حاصل پژوهشی در سال ۱۹۹۷ بود. در این تصویر یک موش آزمایشگاهی دیده می شود که گوشی شبیه به گوش انسان در بدنش رشد کرد. آن گوش نیز با استفاده از غضروف گاو تهیه شده بود و در ادامه به موش پیوند زده شده بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • ‌شکور حسین
    ‌شکور حسین | ۱۱ بهمن ۱۳۹۶

    عالیه
    همبستگی فناوری و علم طب

مطالب پیشنهادی