ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

rudolf-caracciola-with-the-mercedes-w125-on-january-28-1938
خودرو

ماجرای ثبت رکورد سرعت 432 کیلومتر در سال 1938؛ اعجوبه مرسدس بنز W125 Rekordwagen

اندکی قبل از جنگ جهانی دوم و در دهه سی میلادی، مرسدس بنز به طرز عجیبی تشنه سرعت بود. این عطش در نهایت منجر به شکل گیری یک اتومبیل عجیب و غریب با نام W125 ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۱۲ بهمن ۱۳۹۶ | ۱۸:۳۰

اندکی قبل از جنگ جهانی دوم و در دهه سی میلادی، مرسدس بنز به طرز عجیبی تشنه سرعت بود. این عطش در نهایت منجر به شکل گیری یک اتومبیل عجیب و غریب با نام W125 Rekordwagen شد، اتومبیلی که توانست رکوردی بی نظیری از خود برجای بگذارد.

در 28 ژانویه 1938 راننده ای به نام رودولف کاراکیولا (Rudolf Caracciola) با نشستن پشت فرمان این خودروی شگفت انگیز در اتوبانی در فرانکفورت، رکورد سرعت 432.7 کیلومتر در ساعت را در مسیر یک کیلومتری ثبت کرد. حال با گذشت حدود 80 سال از آن تاریخ، اشتوتگارتی ها ثبت چنین رکوردی را جشن گرفته اند.

Mercedes-Benz_W125_Rekordwagen (2)

در توصیف خارق العاده بودن رکورد کسب شده توسط W125 Rekordwagen همین بس که تا همین چند ماه پیش، پابرجا مانده بود. چنانچه به یاد داشته باشید، در 4 نوامبر گذشته بود که کوئنیگ زگ اگرا RS با ثبت سرعت میانگین 445.54 کیلومتر در مسیر رفت و برگشت یک کیلومتری، ادعای رکوردشکنی کرد. البته این فقط یکی از 5 رکوردی بود که سوئدی ها آن را جابجا نمودند.

به منظور دستیابی به چنین رکورد شگفت انگیزی، مهندسین مرسدس آزمایش های زیادی را در تونل باد بر روی W125 Rekordwagen انجام داده بودند.

تحقیقاتی که 4 دهه بعد بر روی این خودرو انجام انجام شد، نشان می دادند که ضریب پسار آن فقط 0.170 است. برای درک بهتر اهمیت این رقم باید اشاره کنیم که ایرودینامیک ترین خودروی خیابانی جهان یعنی فولکس واگن XL1 ضریب پساری برابر با 0.189 دارد.

2014-volkswagen-xl1

هشتاد سال پیش، نیروبخش W125 Rekordwagen یک موتور 5.6 لیتری V12 بود که می توانست 765 اسب بخار قدرت تولید کند. نکته جالب توجه اینکه این خروجی با استانداردهای کنونی نیز واقعا درخور تحسین است.

Mercedes-Benz_W125_Rekordwagen (3)

البته 8 هفته پس از یک تلاش ناموفق برای ثبت رکورد، اشتوتگارتی ها چند کاربراتور دیگر به موتور افزودند که نتیجه آن ارتقای 29 اسب بخاری قدرت بود. در طول این 8 هفته، مهندسین مرسدس تلاش هایی را در راستای افزایش اطمینان از کارکرد و بهبود ترکیب سوخت و هوای وارد شده به هر یک از 12 سیلندر، انجام دادند.

Mercedes-Benz_W125_Rekordwagen (1)

همچنین در این مدت بدنه نیز با همکاری متخصصین صنعت هوانوردی اساسا از نو طراحی شد تا ایرودینامیک آن بهتر شود.

سیستم خنک کاری موتور W125 Rekordwagen مکانیسم جالبی داشت. رادیاتور این خودرو درون محفظه ای با گنجایش 5 کیلوگرم یخ قرار گرفته و در مجموع دارای ظرفیت 48 لیتر آب بود. این ایده بی نظیر توسط یکی از موسسات فعال در زمینه هوانوردی مطرح شد و به دلیل عدم عبور جریان هوا از میان شبکه های رادیاتور، نقش مثبتی در بهبود ضریب پسار ایفا کرد.

Mercedes-Benz_W125_Rekordwagen (1)

با توجه به رقابتی که اکنون بین سوپر اسپرت سازان مختلف شکل گرفته، به نظر نمی رسد که رکورد کوئنیگ زگ هشتاد سال دیگر پابرجا بماند.

بوگاتی شیرون و هنسی ونوم F5 جزو اصلی ترین رقبای اگرا RS هستند، این دو ابر اتومبیل فرانسوی و آمریکایی به احتمال بسیار در آینده نه چندان دور برای شکستن رکورد بیشترین سرعت خودروی خیابانی آماده خواهند شد.

Bugatti Chiron

ناگفته نماند W125 Rekordwagen اکنون در موزه مرسدس بنز در اشتوتگارت نگهداری می شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی