ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

دانشمندان سلول های اضطراب را در مغز موش ها کشف کردند

اضطراب یکی از احساسات مهم است که به ما کمک می کند از خودمان در مواجهه با تهدیدات بالقوه حفاظت کنیم. با این حال در جوامع مدرن، اضطراب به شکل های ناکارآمدی بروز می کند ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۱۲ بهمن ۱۳۹۶ | ۲۰:۰۰

اضطراب یکی از احساسات مهم است که به ما کمک می کند از خودمان در مواجهه با تهدیدات بالقوه حفاظت کنیم. با این حال در جوامع مدرن، اضطراب به شکل های ناکارآمدی بروز می کند و افراد زیادی را از اجرای فعالیت های روزمره هم باز می دارد. حالا تحقیق جدیدی انجام شده که می تواند راه های تازه ای را برای درمان این اختلال باز نماید.

بخشی از هیپوکامپ مغز، ارتباط مستقیمی با اضطراب دارد

در این تحقیق سلول های ویژه ای در مغز موش ها شناسایی شده که به «سلول های اضطراب» معروف هستند و با تاباندن نور، فعال یا غیرفعال می شوند. پژوهش های قبلی هم نشان می دادند که هیپوکامپ در مغز، نقش اساسی در پردازش احساس اضطراب ایفا می کند و ارتباط مستقیمی با آمیگدال و هیپوتالاموس دارد، دو قسمتی که در کنترل ضربان قلب، هورمون های استرس و دیگر رفتارهای مرتبط با اضطراب نقش دارند.

دانشمندان علوم عصبی دانشگاه کالیفرنیا در سن فرانسیسکو و مرکز درمانی ایروینگ دانشگاه کلمبیا با استفاده از روشی به نام «تصویربرداری کلسیومی» سلول های عصبی مربوط به این رفتار خاص را در هیپوکامپ موش ها شناسایی کردند. این سلول ها تنها زمانی فعال می شدند که حیوان در معرض محرک های استرس زا قرار می گرفت و به همین دلیل نام «سلول های اضطراب» برای آنها انتخاب شد.

در مرحله بعد، محققین از روشی به نام «اپتوژنتیک» برای فعال کردن یا از کار انداختن این سلول ها با بهره گیری از پرتوهای نور استفاده کردند و نتایج کاملاً آشکاری را به دست آوردند: فعال کردن این سلول ها باعث افزایش اضطراب و رفتارهای اجتنابی شد، در صورتی که موش ها در محیط بدون محرک قرار داشتند. در مقابل حتی در صورت وجود محرک های استرس زا، از کار انداختن این سلول ها باعث تعدیل رفتار اضطرابی شد.

البته واضح است که احساس اضطراب و استرس در انسان، سازوکاری به مراتب پیچیده تر از روشن و خاموش کردن گروهی از سلول ها در مغز دارد اما این تحقیقات می تواند به شکل عملی، دانشمندان را در مسیر درمان این اختلال قرار دهد. قدم بعدی محققین، ارزیابی سلول های اضطراب در مغز انسان است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Reza
    Reza | ۱۲ بهمن ۱۳۹۶

    تلگرام و نسخه X به اپ استور بازگشتن

مطالب پیشنهادی