ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

ماهواره IMAGE ناسا پس از سیزده سال توسط یک منجم آماتور پیدا شد

ناسا یکی از ماهواره هایش که 13 سال قبل در فضا مفقود شده بود را پیدا کرد. این ماهواره که به اختصار «ایمیج» (IMAGE) نام دارد در سال 2000 به فضا پرتاب شد تا برای ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۱۲ بهمن ۱۳۹۶ | ۲۳:۵۹

ناسا یکی از ماهواره هایش که 13 سال قبل در فضا مفقود شده بود را پیدا کرد. این ماهواره که به اختصار «ایمیج» (IMAGE) نام دارد در سال 2000 به فضا پرتاب شد تا برای نخستین بار، تصویربرداری جامعی از مگنتوسفر زمین انجام دهد. اگرچه مأموریت اصلی ماهواره IMAGE در سال 2002 به پایان رسید، اما اواخر سال 2005 و در حین اجرای مأموریت ثانویه ارتباطش با زمین را از دست داد.

ناسا در آن زمان، این ماهواره را مفقود اعلام کرد اما دانشمندان امیدوار بودند خورشید گرفتگی سال 2007 بتواند دوباره ارتباط ایمیج با زمین را برقرار سازد. این اتفاق هم نیفتاد و مأموریت ماهواره مورد بحث رسماً به پایان رسید تا ابدیت را در سکوت محض فضای بیکران سپری کند. با این حال، اوایل ماه جاری میلادی یک منجم آماتور توانست ایمیج را در آسمان ها شکار نماید.

ماهواره IMAGE
تصویر ماهواره IMAGE قبل از پرتاب در آرشیو ناسا

چند هفته طول کشید تا ناسا بتواند اطلاعات به دست آمده توسط این اخترشناس آماتور را تجزیه و تحلیل کند، چون سخت افزار ها و سیستم های نرم افزاری مورد استفاده در IMAGE در حال حاضر کاملاً منسوخ شده اند. آژانس فضایی مجبور شد از فرایند مهندسی معکوس برای دستیابی به نسخه های قدیمی نرم افزارها استفاده کند.

نهایتاً پس از تلاش فراوان، آزمایشگاه فیزیک کاربردی جان هاپکینز در مریلند آمریکا موفق به ارزیابی صحت داده ها شد و ناسا امروز تأیید کرد که ماهواره ایمیج زنده است. تیم تحقیقاتی این پروژه طی هفته های آتی به ارزیابی بیشتر وضعیت این ماهواره می پردازند تا مشخص شود که آیا تجهیزات علمی سوار شده روی ایمیج سالم مانده، و مهم تر از آن، این همه سال در فضا چه کار می کرده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • گودرز رجب پور
    گودرز رجب پور | ۱۳ بهمن ۱۳۹۶

    (مهم تر از آن، این همه سال در فضا چه کار می کرده است) رفته بود مخ زهره و ناهید رو بزنه ????

  • Hassan Ghobadi
    Hassan Ghobadi | ۱۳ بهمن ۱۳۹۶

    درود بر ناسا و ناساییان

مطالب پیشنهادی